Byta ut sram gx till shimano

Stinger

Medlem
Jag har idag en Scott spark rc 900 team med Sram GX 36 fram och 10-50 bak jag gillar inte utväxlingen i kassetten och vill ha shimanos 10-51. Jag har förstått att man inte kan mixa hur som helst för att dra nytta av smidigheten i växlingarna. Är det rätt väg att gå genom köpa ett direktmount 36t framdrev för shimano kedja (vart hittar jag ett sådant? hittar bara 32, 34), en ms hub till baknavet shimanokedja, shimanokassett bak 10-51? Veven (sram GX Eagle DUB boost) har ju 29mm och shimano 24 mm så ett drev verkar lättare än att byta hela veven?

Det är bara att filtrera på vad man vill ha

Den här passar visst alla kedjor....Ukrainsk så det passar ju bra. Min dotter har en sån. Till 11s visserligen
Ursäktas min okunskap.
Den du länkade till så stod det Kompatibilitet Vevar: SRAM GXP Vevparti Jag har ju DUB och på denna så står det GXP/DUB GXP/DUB MTB Round (BOOST) | Garbaruk Online Store Är det samma gxp och dub så båda passar?

Men vadå, kan man inte köra Shimano kedja på SRAM klinga?
Shimanos 12 speed är inte helt kompatibel med andra drev än de som är anpassade för just Shimano 12 speed.

IMG_0341.jpeg

Shimanos profil är den längst till höger i bilden.

Å faan, då har jag bara haft tur då som inte testat det, men har iaf kört shimano kassett med sram kedja utan problem.
Det var också snack om att ett av kedjelåsen inte passade på den andra kassetten...Men nu verkar de flesta tycka allt funkar...

Kassetterna har i alla fall olika spacing....och sunrace har mz9 med sram spacing och mz903 m shimano dito. Fan tro att det spelar roll.
Jag pallar inte, det enda jag labbar med är klinga och kedjelinje

Om 10-52 eller 9-52 är ett alternativ så har Garbaruk och e*thirteen kassetter med XD body. Dyra men lär ju bli billigare än att byta hela drivlinan.

Snabbgooglade så kanske går att hitta bättre priser på tex Bike24 och andra tyskar.

9-52T: 9, 11, 13, 15, 17, 20, 23, 27, 31, 36, 43, 52 dom har ungefär samma drevning men 9 som lägsta då kanske jag kan gå tillbaka till 34 istället för 36. Vet dock inte hur det slår. har varit nöjd tidigare med shimanos 10-51 (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51 med 34t fram. Orginal GX är ju 10t, 12t, 14t, 16t, 18t, 21t, 24t, 28t, 32t, 36t, 42t, 50t Tycker att det är mycket som skiljer mellan drev 36-51 men det kanske är en vanesak.

Generellt är väl rekommendationen att ha samma tillverkare på kedja och kassett för växlingsprestanda, sen välja ett framdrev som är kompatibelt/inte är inkompatibelt med kedjan.

Tillbaka
Topp