Byta ut Thru Bolt QR till "slow release"?

SuperApe

Aktiv medlem
Fick hem nya skivbromshjul till ett av hushållets pendlarök. FSA Vision Team 30 Disc Wheelset heter hjulen. Kan man byta ut de medföljande skumma thru bolt snabbkopplingarna till vanliga pendlaröksvänliga (något mer stöldsäkra) varianten "slow release". Vad fan heter? 9 mm QR utan vipparm? Ni fattar va? Eller finns det någon bättre lösning?

Ja, det finns t.o.m. hos vissa LBS har jag sett, men den gången jag tänkte köpa så tyckte jag det var för dyrt så jag struntade i det och körde QR när jag pendlade.

Bättre lösning är imho att ha cykeln inom synhåll eller iaf på oläglig plats för stöld när man jobbar dagtid.

SuperApe sa:
emmer sa:

Det är en sån krallig sak ja. Kan man inte bara byta den mot såna här https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=4664;menu=1000,2,169;mid=0;pgc=0

Fan vad de hittar på grejer hela tiden.

Det är väl att naven saknar 9mm och 10mm tappen som passar i dropouten, och då måste det sitta på thruaxeln istället och då funkar det inte med sådan som ersätter vanliga QR (5mm axel och bara axialkraft).

De hittar på för det finns folk som köper det och köper folk det så får man sålt mer och tjänar mer pengar (och ju mer olika grejor ju mer slipper man konkurrens och kan ha lite justare marginaler). lite som det här med skivbromsar på vägen :-)

Tillbaka
Topp