Byta ut vevparti/drev 50/34 men vilket passar?

Yesset

Medlem
Hej alla!
Hoppas på svar här…

Jag har en Bianchi via nirone allroad med Sora 9-speed växelsystem. Hojen är från 2015 tror jag. Jag saknar ett par låga växlar när jag cyklar i backe med packning, och tydligen passar inte en 10-36 kassett bak (har 10-34 idag). Så man skulle kunna sätta dit 48/32 drev fram istället för 50/34 sa någon? Men vilket passar, det är två klingor fram på den jag har idag?

Så här står det i beskrivningen;
Bianchi has down-specced the crankset to a Shimano FC-R345-L which uses an Octalink bottom bracket, which first appeared in the Japanese company's catalogue back in the Nineties. It's a good design but really looks dated on a modern bike.

Och man kan läsa mer om cykeln här:

Kan någon snälla hjälpa mig så är jag evigt tacksam!

Bilagor

• IMG_7259.png
    IMG_7259.png
    554.1 KB · Besök: 89
  • IMG_2739.jpeg
    IMG_2739.jpeg
    1.2 MB · Besök: 56
Kanske enklare att byta till en mtb-bakväxel?
Edit: Eller köp denna, såkan du köra sunrace 11-40 kassett

Senast ändrad:
Kanske enklare att byta till en mtb-bakväxel?
Edit: Eller köp denna, såkan du köra sunrace 11-40 kassett
Tack, men den funkar inte till 9-speed som jag har ser det ut som. Vad för bakväxel mtb skulle kunna passa min? Då får man byta växelreglage och alltihop? Verkar enklare att byta framdrevet men jag vet inte?

Octalink betyder i detta fall ett helt vanligt 68 mm BSA vevhylsa så du kan i praktiken byta vevlager till nästan vad som helst, HTII, GXP, DUB, FSA och passande vevparti, 46-30, 48-32. Framväxelns läge får ändras/flyttas ner en liten bit men det är allt.
En rätt billig lösning är https://www.tradeinn.com/bikeinn/sv/fsa-vevparti-omega-adventure-supercompact-megaexo/137705108/p
-finns att köpa på flera ställen.
Tack snälla!!
Tror du 48/32 blir en förbättring mot 50/34 vad gäller lägre växlar för backar?

Tack snälla!!
Marginell skillnad med 32 jämfört med 34. Räkna själv lite med den här länken så kan du se vilken skillnad det blir med olika klingor och kassetter. (Och du har nog 11-34 som kassett idag, från artikeln du länkar: "11-13-15-17-20-23-26-30-34-tooth")

Senast ändrad:
Antar att du har 11-34 idag, inte 10-34. Att sätta en 11-36 borde inte vara några problem. Inga problem på mitt 11 delade i alla fall. Men 2 tänder hit eller dit kommer inte göra superstor skillnad.

Nu vet jag inte hur det är med 9/10 delat men kanske skulle ett GRX400 46/30 funka med en 10 delad kedja. Men då behöver kanske ny framväxel i värsta fall, vet inte hur den lirar med dina reglage. Men det brukar väl oftast bara vara bak som pull ratio är ett problem?

Tack, men den funkar inte till 9-speed som jag har ser det ut som. Vad för bakväxel mtb skulle kunna passa min? Då får man byta växelreglage och alltihop? Verkar enklare att byta framdrevet men jag vet inte?
The RoadLink™ is optimized for the 10- and 11-speed Shimano road derailleur geometry. It also works very well with 9-speed road derailleurs

Angående Shimano 9-växlat så drar mtb och lvg reglage lika mkt kabel.

Det som kan bli problem med en wide range kassett är att cagen på bakväxeln inte räcker för att sträcka kedjan på lilla-lilla.

Tack snälla!!
För att få en känsla för vad 32 istället för 34 skulle innebära i praktiken kan du lägga dig på lilla fram och näst minsta bak, vilket bör vara en 30 om du har 34 som största. Trampa på den växeln och växla till största bak (d.v.s. lättaste växeln). Skillnaden är ungefär dubbla den du får med byte från 34 till 32 som lilla fram.

Bara du kan avgöra om det är tillräckligt för dig och värt pengarna. Spontant gissar jag dock att du är ute efter en större ändring i utväxling än så.

Tillbaka
Topp