Byta växelvajer eller clickbox? SRAM P5

spunkel

Medlem
Har en Shimano SRAM P5 navväxel på min cykel. Den har börjat spöka och tog från en början inte in 1ans växel, men nu när jag bytte däck så vill den inte ens gå ner på 2ans växel. Har provat reglera vajern utan resultat.

Nu är då frågan om det är enbart vajern man ska byta eller om man gör bäst i att byta hela paketet med clicbox och reglage. Vet inte hur man avgör skicket på själva clickboxen. Får för mig att bytet lär vara rätt komplicerat om man ska få av och på nytt reglage på styret...

det där navet om det nu är sram/sachs och ffa clickboxen och växelhandtaget är oförbätterligt dåligt. det finns ett antal trådar i ämnet.

shimano har jag inte sett i femväxlat utförande?

det vettiga att göra i ditt läge är att ekra in ett nexus7 från shimano. växlar som en dröm decennium efter decennium, utan underhåll. det lär kosta dig en tusing, lite mer om du hellre köper ett färdigt hjul.

Det kanske inte var Shimano när jag tänker efter, jag fick bara för mig att den hette så.

SRAM P5 ska det vara, står det på clickboxen och reglaget i varje fall.

Så det hade varit bättre att byta ut allt än att bara byta vajer?

Det är enkelt och inte särskilt dyrt att byta reglaget med vajer och clickbox. Kolla så att pinnen och röret i navet är raka och rena.
Det är pillrigare och svårare att byta enbart vajern bland annat för det ska vara ett särskilt mått på avståndet mellan vajerhöljet och ett vajerstopp.
Mitt Sram p5-nav funkar bra. Har det på en Nihola-lådcykel. Har haft isär hela navet och gjort vid, hittade en film på youtube som jag följde.

Ja nog lär det bytas ut allt, den har krånglat mer sen jag bytte däck för några veckor sen. Förut var det bara 1ans växel jag inte fick i men nu får jag inte ens i 2ans växel. Den fastnar på 3ans. Blir ganska tungt när orken tryter i uppförsbackarna. Sen kuggar den över på 5ans växel.

Men att ekra om ett hjul för en P7 växel? Nu är jag inte helt hundra på vilken storlek det är men med tanke på vad en ny cykel kostar idag, och jag är överlag nöjd med min så är frågan om man ska satsa på det eller behålla befintligt nav och bara byta hölje och clickbox....

Tillbaka
Topp