Byta ventil på slang..

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Byta ventil på slang..
Behöver en 14” slang med böjd Schrader/bil ventil då navet är i vägen om man kör med rak ventil.
Har kört med 10/12” slang för det är det enda jag hittar lokalt, men slangen stretchas för mycket, då slangen är väl egentligen gjord för 10”, vilket blir 10cm stretch, så får slitage punka ganska snabbt, efter 1/2 veckor. 14” slangar finns det gott om, men med rak ventil, så nu undrar jag om det finns något sätt att applicera den böjda ventilen på en slang? Har ett gäng trasiga 10/12 slangar med böjd ventil….

Byta ventil på slang..
Det går inte att byta ventil på en slang.

Det finns 90 grads vinklade ventiler som man kan skruva på en ventil. Det är kanske en lösning,

Byta ventil på slang..
blev att testa, så får se hur det funkar..
Jag klippte loss den böjda ventilen så det följde med slang, sen tog jag och skar loss ventilen från en 14” slang så det blev så litet hål som möjligt, sen tryckte jag in ventilen i hålet, vände ventilen inuti slangen och trädde ut den så slangbiten hamnade på insidan och sen vulklim..

Senast ändrad:
Byta ventil på slang..
Öh, slangar tål många olika storlekar och kan pumpas upp jättemycket, så det där med slitagepunka förstår jag inte riktigt. Har du kollat så det inte finns något vasst inne i däcket eller på fälgen. Barncyklars grova ekrar må täckas av ett duktigt fälgband, tänker jag.

Byta ventil på slang..
Öh, slangar tål många olika storlekar och kan pumpas upp jättemycket, så det där med slitagepunka förstår jag inte riktigt. Har du kollat så det inte finns något vasst inne i däcket eller på fälgen. Barncyklars grova ekrar må täckas av ett duktigt fälgband, tänker jag.

Relativa räck är dock mycket större vid 10" -> 14" och även vid 12" -> 14" än vid t.ex. 26" -> 28" som många använder.

Byta ventil på slang..
Eller så använder man en pump som passar?
Det är typ 2 mm mellan navet och ventilen
det skiljer ju mellan 10 till 14 tum som det gör mellan 24 till 28 tum, så testa slänga på en 24” slang på ett 28 däck så så får du se hur bra det går, sen är det mer slang på ett 24” än 10” så den stretchas mindre i förhållande till ett 10”

Tillbaka
Topp