Byta vevarm

baffen74

Ny medlem
Byta vevarm
Hej forumvänner.
Jag har nyligen köpt en Canyon yellostone 4.0, har dock fått problem med att ena pedalen lossnat vid två tillfällen under cykelturer. Gängorna på pedalen ser bra ut men på vevarmen finns det knappt några gängor kvar. Jag har kontaktat Canyon och av den fått en reklamationsblankett att fylla i och skicka in. Jag funderar dock på om det är lönt, utifrån att det troligen kommer att ta lång tid samt att de ev, kommer att hävda felaktig montering. Jag monterade pedalen genom att skruva på för hand först och sedan med verktyg vilket jag skrev till dem. Vad kostar en ny vevarm, måste jag byta hela vevpartiet och hur lång tid tar detta att genomföra? Går det att lösa på annat vis? Tror att det är Shimani hollowtech. Kan någon hjälpa mig med råd hur jag ska göra?//Ulf

Byta vevarm
Är det den här cykeln du har? I sådana fall har du ett Shimano FC-M 521 vevparti.

Ett nytt sådant vevparti kostar €40 på bike-components.de. Kan gå att hitta lösa vevarmar om du söker på Shimanos artikelnummer, men det brukar knappast vara värt priset. Med ett nytt vevparti får du dessutom tre nya klingor och har således några i reserv.

Byta vevarm
Jag köpte ett sånt verktyg för några år sen. Det har funkat bra, även om det inte riktigt andas någon superkvalitet.

Det stämmer att spetsen är för smal för Octalink och liknande. Nu har jag löst det genom att köpa en adapter för några tior, innan dess körde jag med mynt, vilket funkade bra (2- eller 5-euro-cent passar perfekt). Dock blir mynten ganska mosade, behövde köra dubbla för att det inte skulle pressas igenom. Lite osmidigt, men klart fungerande för enstaka användningar.

Byta vevarm
Från trådskaparen. Canyon godkände inte min reklamation utan de hänvisade till att jag troligen monterat felaktigt. När jag skrev till dem att jag monterat pedalerna för hand först och sedan efterdragit med verktyg ändrade de sig och menade att mitt problem orsakats av att jag satt fast pedalerna ´för löst och att det orsakat att gängorna skadats. Jag tycker att detta är pissdåligt gjort av Canyon. Jag tycker att allt fungerat med cykeln annars, från beställning leverens och en bra cykel. Jag kommer inte att köpa cykel av Canyon igen efter detta. //Ulf

Byta vevarm
baffen74 skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag skrev till dem att jag monterat pedalerna för
> hand först och sedan efterdragit med verktyg ändrade de sig

Vadå "efterdragit"? Cyklade du på cykeln innan du drog fast pedalerna med verktyg?

Byta vevarm
JT skrev:
> baffen74 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När jag skrev till dem att jag monterat
> pedalerna för
> > hand först och sedan efterdragit med verktyg
> ändrade de sig
>
> Vadå "efterdragit"? Cyklade du på cykeln innan
> du drog fast pedalerna med verktyg?

I så fall går det ju alltid att merga denna tråden med tråden mektabbar ;)

Byta vevarm
Nej givetvis cyklade jag inte på cykeln innan pedalen satt fast ordentligt, jag menade att jag skruvade fast pedalen för hand först innan jag den med vertyg.

Byta vevarm
baffen74 skrev:
> Nej givetvis cyklade jag inte på cykeln innan
> pedalen satt fast ordentligt, jag menade att jag
> skruvade fast pedalen för hand först innan jag
> den med vertyg.

Ja, då är det ju märkligt, är du säker på att de inte har missuppfattat dig? Å andra sidan, hur har gängorna kunnat bli sallad så där bara? Antingen har 1)pedalen inte suttit fast ordentligt 2)du har råkat sabba gängorna när du drog fast pedalen eller 3)du drog i vä gängad pedal i högergängad eller vice versa

Byta vevarm
Om man inte väger extremt mycket eller har fruktansvärt med pulver i benen och cyklar i jättebranta uppförsbackar så är risken att dra gängorna extremt liten, förutsatt att pedalerna är korrekt monterade från början.

Man skall dra åt pedalerna hårt och bestämt. Drar man för hand utan verktyg spelar det ingen roll om man har världens bästa och jättedyraste vevarmar som dessutom är världens finaste fredagsexemplar, du sabbar gängorna ändå (när du trampar runt med "jonnen"...)

Budord för hemfixarfrasse:
Du skola ack skilja på vänster och höger pedal respektive vevarm
Du skola ack smorrrja gängor med lämplig monteringspasta
Du skola draga pedaler med för ändamålet lämpligt verktyg, hårt och bestämt, som guds vrede
Pedalerna skola icke heller dragas i snett, sk "snegäng"

Edit:
Det skulle ju kunna vara så att pedalerna har för kort bult/gäng

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp