Byta vevlager, gjorde jag nått dumt nu?

pingu

Aktiv medlem
Bytte vevlager (+vevar) på sambons tempocykel.

tog bort nått FSA-lager och satte dit ett Dura Ace BB7900

Fråga:

Innanför högra "koppen" på FSA-lagret satt det en distansring (ca 2mm bred), denna sket jag i att montera tillbaka när jag satte dit DuraAce-lagret... Tyckte vevaxeln gick in som den skulle och jag kunde montera på vänstra veven på enl. mig ett korrekt sätt. inget glapp.

Bra eller oBra? Borde jag behållt distansen? eller är den bara nödvändig om man inte får tillräckligt med axel ut på vänstersidan för att fästa vänstra veven i?

/ J

Senast ändrad:
Som jag förstår det så är distanserna till för att placera framklingorna i linje med kassetten. Hamnar man offset så kommer kejdan att ligga snett mer än nödvändigt.

Förutsatt då att sambon inte oftare kör på de större dreven längre in på hjulet, för då hamnar ju kedjan rakare än vad den skulle gjort annars...

aaah, eftersom det är en tempohoj så ska hon ju ligga stor fram, liten bak = bättre att sätta tillbaka distansen så att kedjan ligger rakare.

tack!

distanser på vevlager är väll till för att tillverkaren ska kunna sälja ett lager som funkar med både 68 och 72 mm vevlagerhus, på mtb. på racer brukar det väll sällan vara nå instanser. skulle du sätta en distans på dura-ace lagret, o montera på dura ace vevparti, som inte ä gjort för det, så skulle ju vänster vevarm få mindre kontaktyta me axeln. så frågan är, även om det går att sätta dit en distans, är ju frågan om det är så bra me tanke på infästningen på vänster vevarm .

men äre samma vevparti ni använder, o det funkade innan. ja antar att det går bra med distans där. aldrig sett det förut på racer hoj :D

stora fram o lilla bak brukar ju sällan vara nå problem. det är om hon kör på lilla fram o lilla bak som det skulle bli riktigt illa. men beror ju på hur ni monterat klingan på vevpartiet o om vevpartiet ä gjort för 2-delat-

Senast ändrad:
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> distanser på vevlager är väll till för att
> tillverkaren ska kunna sälja ett lager som funkar
> med både 68 och 72 mm vevlagerhus, på mtb. på
> racer brukar det väll sällan vara nå instanser.
> skulle du sätta en distans på dura-ace lagret, o
> montera på dura ace vevparti, som inte ä gjort
> för det, så skulle ju vänster vevarm få mindre
> kontaktyta me axeln. så frågan är, även om det
> går att sätta dit en distans, är ju frågan om
> det är så bra me tanke på infästningen på
> vänster vevarm .
>
> men äre samma vevparti ni använder, o det
> funkade innan. ja antar att det går bra med
> distans där. aldrig sett det förut på racer hoj
> :D
>
> stora fram o lilla bak brukar ju sällan vara nå
> problem. det är om hon kör på lilla fram o
> lilla bak som det skulle bli riktigt illa. men
> beror ju på hur ni monterat klingan på
> vevpartiet o om vevpartiet ä gjort för 2-delat-

Bytte från ett FSA Gossamer (tror jag det heter) TT- vevparti till ett Dura Ace FC-7900

Hon har rullat 15mil nu på cykeln sedan jag bytte och det ser ut att sitta stabilt så här gäller ju gyllene regeln: "funkar det? låt bli!"

om kedjan ligger 1-2mm snett vid något läge betyder bara att den slits lite mer?

äre ett 7900 vevparti, veteran om jag skulle köra me nå spacers då, blir ju mindre infästning mot vänster vevarm om du har en distans. o 7900 ä väll designat för att köras utan spacers. alltså, bara för att du tagit bort en spacers så behöver inte kedjelinjen blivit sämre, beror på vad vevpartiet har för kedjelinje som standard. kör hon på stora, så tror jag inte stora-lilla ä nått problem. däremot är brukar väll inte stora-stora rekommenderas, även om det går. men då kan man lika gärna växla ner fram, om man nu inte har en klinga.

Jag hade nyss en fsa vev på mtb:n och där skulle man ha en distans extra på drivsidan om man inte hade en framväxel som monterades tillsammans med vevlagret. Direct mount tror jag det kallas?
På mitt nuvarande Sram/Truvativ GXP lager ska man inte ha någon extra distans så det kanske bara är FSA som kör med etta?

mtb är en helt annan femma. där äre rätt vanligt att man har 2 distanser på ena sidan och 1 på andra sidan, om man har 68 mm på ramen, har man 73 mm på ramen, har man bara en på ena sidan. har man e-type framväxel, tar man bort en distans på växel sidan o ersätter me växelns fäste.

tycker det är lite skumt att det satt en distans över huvud taget då? det va ju fabriksmonterat så jag antar att det är en kompetent person som har räknat ut att det ska sitta en distans...

det låter märkligt för en landsväg, tycker i alla fall jag. nån annan kanske har nån annan åsikt.
men kanske är så på det där tempo vevpartiet.

Tillbaka
Topp