Byta vevlagertyp

Emmelie

Ny medlem
Byta vevlagertyp
Hej!

Jag har fått en fin gammal mountainbike som jag håller på att köpa grejor till för en massa pengar bara för att jag älskar ramen så mycket :)

Jag har precis börjat cykla och har aldrig mekat förut men jag har läst på massa och tycker det är kul och än så länge går det jättebra men nu har jag en fråga jag inte riktigt hittar svar på och skulle gärna vilja få hjälp.

1x10 ska det bli med shimano xt prylar. Vevpartiet som sitter på nu är slitet och fult och en skruvhål till det lilla framdrevet är trasigt och vevlagret knakar! Det är ett shimano deore med octalink, es25 68x121 tror jag.

Jag vill gärna byta det till ett nytt med hollowtech II. Vad jag kan förstå ska det passa rakt på men att jag borde plana vevlagerhylsan, stämmer det?

Jag tycket hylsan ser jämn och fin ut och ingen färg där så jag tänkte strunta i att göra det för det finns ingen bra cykelverkstad nära där jag bor. Men jag undrar vad "det värsta som kan hända" är?

Att vevlagret går sönder? Jag är inte så tung (45kg) och cyklar nog inte så hårt (än! ) om det spelar någon roll. Isåfall chansar jag och ser hur länge det håller, vevlager är ju inte så dyra.

Och till sist undrar jag om min kedjelinje kommer bli ok om jag byter till ett sånt vevparti?

Jättetacksam för svar och trevlig fredag! :)

/Emmelie

Byta vevlagertyp
Emmelie skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill gärna byta det till ett nytt med
> hollowtech II. Vad jag kan förstå ska det passa
> rakt på men att jag borde plana vevlagerhylsan,
> stämmer det?

Det kan man för det mesta hoppa över. Snurra på lagren innan och efter du pressat igenenom vevaxeln. Så länge det inte går betydligt trögare med axeln i så skall det inte vara något problem.

> Jag tycket hylsan ser jämn och fin ut och ingen
> färg där så jag tänkte strunta i att göra det
> för det finns ingen bra cykelverkstad nära där
> jag bor. Men jag undrar vad "det värsta som kan
> hända" är?
>
> Att vevlagret går sönder?

Exakt.

> Och till sist undrar jag om min kedjelinje kommer
> bli ok om jag byter till ett sånt vevparti?
Ja

Byta vevlagertyp
Borde inte vara något problem att montera ett nytt vevlager direkt utan en planing av hylsan om det är som du beskriver. Hollowtech II har gummidistanser som sitter mellan vevlagerhylsan och lagerskålarna, antar att dessa anpassar sig efter mindre ojämnheter. Planing är nog viktigare om man kör ett äldre vevlager typ det du byter ut för då blir det metall mot metall. Problem med vevlagerinstallationen visar sig oftast som knäppande/knakande ljud när man trampar.

Kedjelinjen blir bäst om du använder ett vevparti avsett för tre klingor och sätter klingan på den mittersta positionen, men det är små skillnader jämfört om du tar ett för två klingor. Båda kommer funka men det blir oftast snyggare montering av singelklinga på ett tvådelat vevparti. Använder du ett för tre klingor får du använda andra bultar än original eller sätta dit distanser. Jag kör ett lite äldre tredelat vevparti och köpte distanser från Race Face, blev riktigt snyggt. Jag köpte från Jenson i USA, kom på tre dagar. :-) http://www.jensonusa.com/Race-Face-Chainring-Shims

Byta vevlagertyp
Låter ju jättabra! Tack så mycket!

Då blir det nog ett tredelat shimano XT vevparti. Jag vill gärna ha "bashguards" där både det lilla och stora drevet ska sitta. Mest för att det är snyggt och för att minska chansen att fastna med byxorna om jag tar cykeln till jobbet någon gång.

Sådana har jag beställt från bbgbashguard.com. Ser inte så starka ut kanske men snygga och lätta. Dessutom hittade jag inga andra som passar istället för det lilla drevet...

Tack för tipset om Jenson också. Den sidan har jag sett länkas till massor med gånger men inte brytt mig om att titta så mycket på för jag har trott att leveranstiden från USA skulle bli så lång, så hittills har jag köpt allt från Sverige och från Wiggle och Chainreactioncycles.

Kanske tar vevpartiet från Jenson som en testbeställning då :)

Tack än en gång!

<3 Emmelie

Byta vevlagertyp
Köp ett Alfinevevparti med enkelklinga (39t) och dubbelt kedjeskydd istället. Billigare, vevlager ingår, du slipper skruvandet och bashen kan du sälja vidare. :-)
39/36 räcker väl som lägsta växel?

Byta vevlagertyp
BBG Bashguards är om du köpt standardversionen i stort sett oförstörbara och inte bara snygga så det är bara att mosa på.

Tänk på att köp från USA för med sig tull och moms. På komponenter är ofta de tyska butikerna som bike-components.de billigare än Wiggle och CRC. Dessutom levererar de väldigt snabbt.

Byta vevlagertyp
Oj, Alfinepartiet hade jag missat innan. Det ser ju riktigt trevligt ut med det där kedjeskyddet! Men jag tror inte att jag klarar av 39/36 drev i skogen tyvärr.

Jag har redan ett drev på väg dessutom :) Ett Hope Retainer med 30 kuggar. Blir nog bra tillsammans med BBG skydden. Låter bra att de är oförstörbara :). Jag tror jag beställde standardversionen. De hade en lite dålig hemsida tyckte jag men jag tog de som låg under "mountain" iallafall och valde inte "superlight". Får väl se när de kommer :)

Det där med tullen har du ju alldeles rätt i. Mindre delar som kommer i brev kanske slinker igenom men större saker kanske blir bättre att ta inom EU. Tack för tysktipset! :)

Byta vevlagertyp
Ja BBGs hemsida kan man lugnt säga är lite retro. Men köpte du inte superlight så är det den oförstörbara versionen :)

Bifogar en bild på min efter ett och ett halvt års flitigt användande. På bilden har jag precis filat ner lite vassa kanter som bildats där den slagit i mest. Som av en händelse sitter det en Hope Retainer 32t under.

Tänk på att 30t-klingan kräver extra långa skruvar. Det går inte att bara återanvända de som sitter på vevpartiet. Det finns särskilda extra långa skruvar för bashguards som borde fungera.

Jag tycker för övrigt att den här tråden saknar en bild på din cykel :)

Bilagor

• P3190013.jpg
    P3190013.jpg
    122 KB · Besök: 28
Byta vevlagertyp
Ser kanon ut det där! Tack för bilden!

Får jag fråga varför just 30t drevet kräver extra långa skruvar? Jag trodde jag skulle kunna återanvända de gamla när jag monterar det med bashguarden. Inte för att det gör någonting, då kan jag skaffa nya med lite mer blingfaktor :)

Min cykel ligger nedplockad i en hög för tillfället, jag tror inte att jag vill förolämpa den med en bild i det skicket. Det får bli när den är klar :)

Den är nog inte mycket att se för er mer "inbitna" heller :).

Det är en "low end" hardtail från 2008, en GT Avalanche 1.0 Disc som jag nyligen fått "ärva" men jag gillar den verkligen. Jätterolig att cykla på och så gillar jag "GT-designen" på ramen.

Den hade jätteslitna växlar och drivlina när jag fick den så det är därför jag passar på att byta till 1x10 och uppgraderar så mycket annat jag kan så jag lär mig skruva lite mer samtidigt. Det enda jag inte vill uppgradera (tyvärr...för det hade nog inte skadat!) är hjulen och framgaffeln. För om jag skaffar en ny ram senare så är det inte säkert att det blir 26" och då går ju inte de sakerna att flytta över.

Byta vevlagertyp
Mät och räkna lite. Ofta går det in 27.5"-hjul (584mm) även i 26"-ramar (559mm). Och att köra 27.5"-gaffel och framhjul även om det bara är 26" bak går hur bra som helst. Marginellt flackare styrvinkel bara, men det är ju åt set hållet cyklarna utvecklats i varje fall. Se det som en modernisering.

Fast nu förutsätter jag att det är 1.1/8" styrrör. Det kanske det inte är?

Senast ändrad:
Byta vevlagertyp
Det hade jag inte ens tänkt på att det skulle kunna passa med 27.5". Efter lite mätande och googlande så verkar det inte vara några problem alls! Kul att veta!

Då har jag lite alternativ när och om det blir dags för hjulbyte. Det får bli lite senare, just nu vill jag bara ha igång hojen och börja åka! Väntar på de sista delarna.

Blev en beställning från bike-components.de igår. De sista grejorna som kassett och kedja, och även en 40t Hope T-Rex så nu borde jag inte vara för tungt växlad iallafall... :)

Byta vevlagertyp
Emmelie skrev:
> Rattnalle:
>
> Tror du att dessa skulle funka för att montera
> BBG-bashen och Retainer-drevet?
>
> http://www.cyclecomponents.com/komponenter/vevpart
> ier/shimano-saint-m810-drevbultset-guld-4-st.html
>
> Svindyra men snygga och finns i Sverige. Orkar
> snart inte vänta på fler utlandsleveranser, jag
> vill ju cyyyykla!

För att svara på den första frågan om 30t-klingan så är den inte utformad riktigt likadant som en vanlig klinga. Istället för hål igenom är den gängad. Du kan då inte använda hylsan som skruven sitter i annars utan behöver en längre skruv istället. Står inget om att de där Saint-skruvarna skulle vara längre vad jag kan se.

Jag reserverar mig för att jag inte vet hur långa skruvar som faktiskt behövs, google eller möjligtvis Hopes hemsida är nog din vän där. Men här är ett par om benämns som extra långa:
http://www.cyclecomponents.com/komponenter/vevpartier/problem-solvers-drevbult-set-16-mm.html
http://www.bike-components.de/products/info/p24060_Kettenblattschrauben-Lang.html

Byta vevlagertyp
bojsänke skrev:
> Köp ett Alfinevevparti med enkelklinga (39t) och
> dubbelt kedjeskydd istället. Billigare, vevlager
> ingår, du slipper skruvandet och bashen kan du
> sälja vidare. :-)
> 39/36 räcker väl som lägsta växel?

Nej det räcker verkligen inte som lägsta växel på en mtb. Det var inget vidare tips till en nybörjare. Direkt dåligt faktiskt.

Byta vevlagertyp
Pelle Hå skrev:
> Nej det räcker verkligen inte som lägsta växel
> på en mtb. Det var inget vidare tips till en
> nybörjare. Direkt dåligt faktiskt.

Ska erkänna att det var mer "grusvägsrally" än skog jag såg framför mig. Kan dock ändå tycka att det dels gått lite inflation i låga utväxlingar, samt att mellanklingan-på-hybrid-utväxling inte alls är helt extremt på 559mm-hjul.
Lite överslagsräkning säger mig att det rätt väl motsvarar de där 32-34t på 622mm-MTB.

Fast nu var det ju inte aktuellt ändå.

Byta vevlagertyp
1x10 är väl inte så jättesmart heller om man är nybörjare 30T fram är för stort för en nybörjare i skogen och för litet på släta partier 24-38 är betydligt trevligare. Då klarar man sig även med 11-32 bak och en kort bakväxel vilket är smidigare. Jag skulle behållit 26" hjulen då kan du även köra med 2.4 däck utan problem. Fast GT ramen är väldigt trevlig och helt klart värd bättre grejer. Du kan också göra riktiga klipp om du satsar på 26" många rear ut 26" komponenter rosebikes har prisvärd färdiga hjul

http://www.bike-components.de/produ...rnitur-FC-M615-Hollowtech-II-Modell-2014.html

Byta vevlagertyp
konstruktören skrev:
> 1x10 är väl inte så jättesmart heller om man
> är nybörjare 30T fram är för stort för en
> nybörjare i skogen och för litet på släta
> partier 24-38 är betydligt trevligare. Då klarar
> man sig även med 11-32 bak och en kort bakväxel
> vilket är smidigare. Jag skulle behållit 26"
> hjulen då kan du även köra med 2.4 däck utan
> problem. Fast GT ramen är väldigt trevlig och
> helt klart värd bättre grejer. Du kan också
> göra riktiga klipp om du satsar på 26" många
> rear ut 26" komponenter rosebikes har prisvärd
> färdiga hjul
>
> http://www.bike-components.de/products/info/p35383
> _Deore-Kurbelgarnitur-FC-M615-Hollowtech-II-Modell
> -2014.html

Vet man att man ska cykla i skogen och inte blåsa grus i högre fart än 30 så ser jag ingen anledning till att inte även nybörjare kan köra 1x10. Skulle preferenserna ändras kan man alltid skruva dit en större framklinga.

Bojsänke: Jag kör 32-36 som lägsta och ibland känns det som att det är på gränsen för vad som är bra för knäna. Men vad gäller framkomlighet saknar jag egentligen ingen lägre växel.

Byta vevlagertyp
konstruktören skrev:
> Som nybörjare är de skönt med några riktiga
> krypväxlar. Med 2x10 får man en betydligt
> flexiblare cykel.

30-40 skulle jag benämna som en krypväxel.

Byta vevlagertyp
Det är uteslutande i skogen jag kommer att cykla, kanske till och från jobbet någon gång ibland men det är bara 5km så det känns lite som att det kvittar vad jag har för utväxling för den korta biten =).

Jag tog 1x10 för att slippa tänka på vad som är den bästa växelkombinationen i olika situationer och för att jag inte gillar när det rasslar och har sig för att man råkar köra med fel kombination. Men det kanske det inte gör på 2x10 heller? Med min 3x10 gjorde det iallafall definitivt det.

40-drevet bak kanske var lite överdrivet / onödigt men jag ville verkligen ha en ordentlig krypväxel för de branta backarna när man är trött.

Precis som Rattnalle säger så var väl tanken också att bara byta till ett större drev fram om jag känner att det behövs.

Ska definitivt kolla in Rose efter nya hjul!

Tack så mycket för alla tips och tankar! =)

Byta vevlagertyp
Jag tycker att det låter som om du tänkt igenom vad du vill ha och vad cykeln ska användas till. Goda förutsättningar att bli nöjd med bygget. Det blir säkert jättebra!

Byta vevlagertyp
Snälla hjälp!

Nu är cykeln nästan klar. Bara bromsar och lite smådelar kvar att beställa.

Jag vill köpa Shimano XT bromsar med 180mm skiva fram och 160mm bak. Istället för att köpa de vanliga, tråkiga, svarta IS till PM adaptrarna så tänkte jag köpa lite snyggare varianter från Reverse och / eller Northshore Billet.

Det är nu jag får problem!

Reverse adaptrarna finns hos http://www.rosebikes.se/produkter/c...&page=1&order=aprice&count=16#anchor_products

och Northshort Billet bland annat hos http://www.jensonusa.com/North-Shore-Billet-Is-Disc-Brake-Adapter

Båda har ju för större storlekar till bakhjulet än till framhjulet! Kan det verkligen stämma eller är det jag som inte fattar? Går det att använda en adapter som det står rear på till frambromsen och vilken storlek ska jag köpa då om den ska vara till 180mm?

Väldigt tacksam för hjälp!

Tillbaka
Topp