Byta vridväxel mot ”tumme/pekfinger”?

TheZed

Medlem
Hej,

för ett par år sedan köpte jag en cykel (Specialized RockHopper) på auktion för inga pengar alls. Tanken var att göra i ordning den till sambon för att se om hon gillar MTB cykling.
På cykeln sitter det Shimano STX växlar med vridreglage där själva växelreglaget är duktigt slitet.
STX verkar ju vara nån komponent från 1900-gammalt, frågan är om jag kan använda valfri Shimano 7*3 reglage att byta med?
Tacksam för alla svar.
47DC036C-1FAD-41AE-8B02-6CD6CE765BC4.jpeg

8F9E2094-66B4-437B-8BE1-2FD872099DDD.jpeg

Tittar man på Shimanos kompatibilitetstabell för 7-speed MTB:
så verkar alla 7-växlarsreglage fungera för olika 7-växlars bakväxlar.
Jag har iofs 3x8, men bytte från vrid- till tumreglage (ST-EF500), och det fungerade förträffligt. Mitt kostade 159 kr på Bikester, du kan nog hitta ett passande reglage billigare. Men Bikester verkar inte ha för 7-växlars.

Tittar man på Shimanos kompatibilitetstabell för 7-speed MTB:
så verkar alla 7-växlarsreglage fungera för olika 7-växlars bakväxlar.
Jag har iofs 3x8, men bytte från vrid- till tumreglage (ST-EF500), och det fungerade förträffligt. Mitt kostade 159 kr på Bikester, du kan nog hitta ett passande reglage billigare. Men Bikester verkar inte ha för 7-växlars.
Stort tack för svar. Verkar generellt vara svårt att Hitta 3*7 prylar. Det var många år sedan jag höll på med cyklar så jag inser att det har hunnit ändras en hel del sedan dess.. ?

Tillbaka
Topp