Byte av bakväxelvajerhölje på White GX Lite/LTD?

Bele

Aktiv medlem
Behöver byta hölje. Höljet kärvar lite nere vid vevpartiet. Vågar jag bara dra av höljet så länge jag har kvar vajern dragen genom ramen mellan införingen upp vid styrhuvudet och utgången vid vevpartiet? Tanken är alltså att skjuta på/trä på det nya höljet på vajern och att vajern ska säkerställa att höljet följer med genom ramen.

20260615_145659.webp
20260615_145759.webp

Bakgrund:
När jag tog loss vajern på Liten hade den tendenser till rost på några ställen som inte borde rosta då det är intern vajerdragning. Jag testade först att bara byta vajern, men det gick trögt att föra igenom den nya vajern. Växlingen funkar bara till lättare växlar, till tyngre vågar jag inte ta i mer än jag redan har testat.

Vajerbyte har gått ut problem på LTD:n. Vajern hade inga tendenser till rost. Jag har inte testat att byta vajerhölje på den, men konstruktionen ser identisk ut.

Bilagor

• 20260615_145734.webp
    20260615_145734.webp
    323.2 KB · Besök: 6
  • 20260615_145748.webp
    20260615_145748.webp
    415.2 KB · Besök: 6
Behöver byta hölje. Höljet kärvar lite nere vid vevpartiet. Vågar jag bara dra av höljet så länge jag har kvar vajern dragen genom ramen mellan införingen upp vid styrhuvudet och utgången vid vevpartiet? Tanken är alltså att skjuta på/trä på det nya höljet på vajern och att vajern ska säkerställa att höljet följer med genom ramen.
Så har jag gjort
Men jag har inte gjort det på ngn White eller ens på ngn cykel med den typ av rost som du skriver om.
Vad jag menar är att du är den ende som vet hur trögt det är att trycka igenom det nya höljet.

Ett tips vad gäller vajer:
En slipad rostrfri vajer på endast 1,1 mm (vanliga = 1,2mm) brukar vara det som fungerar bäst i längden. En sådan säljer Jagwire

Ännu bättre blir det om du även byter höljet till

1. Dra ur vajern.
2. Koppla ihop det nya höljet med det gamla.
3. Dra ur det gamla höljet, så det nya följer med.
4. Kapa nya höljet i rätt längd.
5. För in en ny vajer, eller den gamla om den är fräsch och gick att rädda.

Så har jag gjort
Men jag har inte gjort det på ngn White eller ens på ngn cykel med den typ av rost som du skriver om.
Vad jag menar är att du är den ende som vet hur trögt det är att trycka igenom det nya höljet.

Ett tips vad gäller vajer:
En slipad rostrfri vajer på endast 1,1 mm (vanliga = 1,2mm) brukar vara det som fungerar bäst i längden. En sådan säljer Jagwire

Ännu bättre blir det om du även byter höljet till

Rosttendensen är på vajern, vilket får mig att antaga att vajerhöljet är lite skadat på något ställe.

Jag testar enl mitt förslag, då du har gjort enl samma metodik.

1. Dra ur vajern.
2. Koppla ihop det nya höljet med det gamla.
3. Dra ur det gamla höljet, så det nya följer med.
4. Kapa nya höljet i rätt längd.
5. För in en ny vajer, eller den gamla om den är fräsch och gick att rädda.

Tror inte att jag hänger med. Hur tänker du att höljena ska kopplas ihop? Vad händer om hopkopplingen släpper vid det som jag misstänker blir det svåra, dvs genomföringen ut vid och över vevpartiet? Jag vill inte hamna en sån situation som jag har läst om, dvs att jag får tillbringa timmar med att få till genomföringen.

Sker kapning till rätt längd när det nya höljet väl är inne i ramen?

Det finns en liten smart dingenot att köpa för att koppla ihop vajerhöljen utan risk att de glider isär
1781537535760.webp

RockShox Rock Shox Reverb Stealth Barb Connector - 00.6815.066.030​

Men det är väl självklart att byta vajer med höljet!

Klipp av huvet på en lämplig tunn skruv, och gänga ihop höljena?
Oklart om det skulle funka upp vid styrhuvudet (bilden visar för övrigt fel genomföring, dvs för framväxeln, men skillnaden är bara att det är två hål för bakväxeln och bakbromsen).

Det verkar som om huvudproblemet är att vajerhöljena hakar i varandra inne i ramen. En bit löper vajerhöljet lätt, sen är det lite olika när jag försöker flera gånger. Skulle vilja använda cykeln på onsdag morgon och nu är enda tiden jag kan mecka. Kommer nog chansa på att dra ut höljet och hoppas att jag inte ångrar mig sen...

Oklart om det skulle funka upp vid styrhuvudet (bilden visar för övrigt fel genomföring, dvs för framväxeln, men skillnaden är bara att det är två hål för bakväxeln och bakbromsen).

Det verkar som om huvudproblemet är att vajerhöljena hakar i varandra inne i ramen. En bit löper vajerhöljet lätt, sen är det lite olika när jag försöker flera gånger. Skulle vilja använda cykeln på onsdag morgon och nu är enda tiden jag kan mecka. Kommer nog chansa på att dra ut höljet och hoppas att jag inte ångrar mig sen...
OK...Knepigt då.

Jag har använt en gammal bromsvajer som guide. I synnerhet en billig sådan. (läs BT😁) De är styvare och har åtminstone för mig varit lätta att trycka genom ramen uppifrån för att sedan haka på bowdenkabeln.

Är det livsviktigt att den är dragen invändigt? Luftmotståndet kan ju inte vara det på en White MTB, och skyddet mot rost och smuts var inte så bra.

Återkoppling. Jag testade att dra en annan växelvajer genom höljet när höljet var i en annan position, dvs mer/längre fram inskjutet i ramen. Vajern gick då att föra fram och tillbaka utan motstånd. Jag tolkade det som att höljet är okej invändigt och testade med att återmontera allt igen. Tyvärr kvarstår problemen, vilket kanske tyder på höljet i den positionen försvårar växlingen. Det knepiga är att det bara sker vid växling till lättare växlar, till tyngre växlar den utan problem. Dessutom tar det "stopp" vid växling till lättare växlar efter två tre steg. Tror jag startar en separat tråd om det.

Tillbaka
Topp