Byte av bromsvajer till skivbroms (bak)

Rudebiker

Ny medlem
Jag råkade dra lite för hårt med en skiftnyckel på gängan till bromsvajern då jag tänkte spänna bromsen för att den var lite för lös och den blev rejält tillknycklad, är det svårt att få bort denna del när gängan är sliten och kan en cykelreparatör ordna detta? Måste fler delar bytas?

Ber om ursäkt för denna nybörjarfråga.
Det handlar om min Trek X Caliber 9 2019.

Bilagor

• y%iUY3CmRCyRqAuiCQwmRA.jpg
    y%iUY3CmRCyRqAuiCQwmRA.jpg
    145.4 KB · Besök: 184
Det är ingen vajer till den där bromsen, det är hydrualiska bromsar så det är rätt så paj nu... lämna in cykeln för att byta anslutningen och få den luftad så blir det nog bra.

onegear sa:
Det är ingen vajer till den där bromsen, det är hydrualiska bromsar så det är rätt så paj nu... lämna in cykeln för att byta anslutningen och få den luftad så blir det nog bra.

Tack snälla för svar!

Vad kan detta gå på? det är original tillbehör som sitter på. Anslutningen menar du med själva ( huset ) där vajern (hydrauliska delen) går in?

Raggamuffin sa:
Du behöver https://www.bike-components.de/en/S...onnecting-Bolt-for-SM-BH90-Brake-Hose-p31506/

Sen kommer systemet behöva luftas, det är hydraulik och ingen wire.
Du har misshandlat muttern rätt bra men inga problem att lossa med en muttertång. Kan gå med en kompetent polygrip med.

Tack snälla för svar!

Det behövs inget nytt bromshandtag? behövs det en ny hydraulisk kabel eller hur man skriver för detta eller är det bara själva anordningen och luftning som behövs?

Jag menar skruven du har dragit sönder. Det är ingen vajer i utan det är en slang med olja i. Ska justera sådana bromsar så finns det olika sätt att göra det beronde på märke och modell. Har du ingen instruktionsbok kan du kolla vad bromsen heter och det brukar stå på oket som sitter på skivan i hjulet. Sedan är det bara å googla...
Vart har du köpt cykeln? Om det är en affär så borde dom kunna hjälpa dig att fixa det, annars är det väl bara att kolla med närnaste cykelaffär/verkstad.
Jättesvårt att säga vad det kommer att kosta då det kan bli svårt att få bort den skadade delen och tid är pengar...

onegear sa:

Precis. Se det som läropengar... Meka inte med bromsar utan kunskap. Kan bli olustigt ?.

Som sagt. Du har ingen vajer.

NickPick sa:
onegear sa:

Precis. Se det som läropengar... Meka inte med bromsar utan kunskap. Kan bli olustigt ?.

Tack igen och jag ber om ursäkt för allt detta med nybörjarfrågorna. Det behövs inget nytt bromshandtag bara den anordningen du länkade till? ingen ny hydraulisk kabel del heller?

Rudebiker sa:
NickPick sa:
onegear sa:

Tack igen och jag ber om ursäkt för allt detta med nybörjarfrågorna. Det behövs inget nytt bromshandtag bara den anordningen du länkade till? ingen ny hydraulisk kabel del heller?

Nej troligtvis har slangen och handtaget klarat sig. Om du inte spänt så fantastiskt hårt att gängorna är trasiga i handtaget.
Det bör vara löst på 15 minuter och sen lite delar på det. Räkna med några hundralappar.

Fråga på, det är själva grundtanken med det här :)

Senast ändrad:
Hydraulisk kabel del skrivs hydrauliskkabeldel, men heter slang. Jag skulle nog rekommendera att du betalar någon för att göra jobbet åt dig.

Raggamuffin sa:
Rudebiker sa:
NickPick sa:
onegear sa:

Nej troligtvis har slangen och handtaget klarat sig. Om du inte spänt så fantastiskt hårt att gängorna är trasiga i handtaget.
Det bör vara löst på 15 minuter och sen lite delar på det. Räkna med några hundralappar.

Fråga på, det är själva grundtanken med det här :)

Tusen tack kära vänner för alla svar. Är man nybörjare så kanske man ska lära sig hur saker och ting fungerar först ( en note till mig själv )...

Annars ett handtag och anordningen kanske inte blir så fantastiskt dyrt ändå men återigen TACK!

Tillbaka
Topp