Byte av drivlina på elcykel

simpan105

Ny medlem
Hej! Min sambo har en Winora Sinus Tria 7 med mittenmotor bosch active och en 7 växlad kassett med Shimano altus och jag upplever att hennes kedjor och kassett blir sämre dubbelt så fort som min egen elcykel med 10 växlar shimano deore.

Så frågan är kan man byta drivlinan till något som är mer kvalité och framförallt mer elcykel specifikt?

Byter gärna kassett och bakväxel samt växelreglage för att slippa rengöra och justera konstant.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Shimanos E specifika kedjor kanske fungerar bättre men kolla hur dreven ser ut och att kedjespänningen är ok annars slits det lite extra. Frugan plus motor kanske är jättestarka ihop😜

simpan105

Ny medlem
inte bara kvalitet som gör skillnad mycke beror ju på körstil växlingar under belastning osv
Har lärt henne hur hon ska växla för att slita som minst på drivlinan och jag rengör kedjan cirka vartannan vecka grundligt också men ändå har jag fått byta kasett 3 gånger samt kedjan och det är dags igen för byte nu då kedjan är slut och kasetten är sliten.

Min egen elyckel bytte jag i somras till Shimano Linkglide 10x kasett och Shimano STEPS E-bike kedja och har haft noll problem och nästan inget slitage

Finns ju en anledning till att det tillverkas elcykel drivlinor numera för elcyklar med mittenmotor då det lägger så mycket mer press på drivlinan än tex hjulmotorerna gör.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Just Deore 10 vxl är ju alldeles ypperligt för elcykel. Har själv Altus på en vanlig cykel o där funkar det helt ok men växlingarna är inte alltid 100% med den drivlinan.

Gissar att Deore 10 vxl som du har på din cykel helt enkelt fungerar mkt bättre ihop med motor med renare växlingar o bättre material/byggkvalitet. Min bror kör numera Deore 10 vxl på eMTB o har minimalt med strul o lång livslängd på kedja + kassett.

simpan105

Ny medlem
Ja Deore 10vxl är grymt bra med motor och särskilt Linkglide.
Får ju nästan byta, bakhjul, bakväxel, växel reglage, kedja och kasett för att slippa byta kedja och kasett 2 gånger om året på hennes cykel haha.

Borde vara värt det i långa loppet eller?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Ja Deore 10vxl är grymt bra med motor och särskilt Linkglide.
Får ju nästan byta, bakhjul, bakväxel, växel reglage, kedja och kasett för att slippa byta kedja och kasett 2 gånger om året på hennes cykel haha.

Borde vara värt det i långa loppet eller?
Vet inte om det är värt det när det är så många delar som måste bytas ut, möjligen om man kan återanvända det gamla till ngt. Det är väl bara att bita i det sura äpplet o hålla koll på kedjan så att inte det är den som gör att kassetten slits onödigt fort?

simpan105

Ny medlem
Vet inte om det är värt det när det är så många delar som måste bytas ut, möjligen om man kan återanvända det gamla till ngt. Det är väl bara att bita i det sura äpplet o hålla koll på kedjan så att inte det är den som gör att kassetten slits onödigt fort?
Har försökt byta kedja i tid en gång men blev dåligt fort ändå.
Försökt googla fram om där finns någon extra bra kedja och kassett i 7vxl men lyckas ej hitta något direkt.

Känns som att där bara finns mediokra delar inom 7vxl
Kan man förresten bara byta body på hennes bakhjul till denna för att kunna montera 10 delad kassett? : https://www.bikester.se/shimano-fh-m788-frihjuls-body-M423782.html#cgid=37093

Senast ändrad:

Höjdskräck

Aktiv medlem
Har försökt byta kedja i tid en gång men blev dåligt fort ändå.
Försökt googla fram om där finns någon extra bra kedja och kassett i 7vxl men lyckas ej hitta något direkt.

Känns som att där bara finns mediokra delar inom 7vxl
Kan man förresten bara byta body på hennes bakhjul till denna för att kunna montera 10 delad kassett? : https://www.bikester.se/shimano-fh-m788-frihjuls-body-M423782.html#cgid=37093
Nja, det finns nog inte så mkt att hämta där i Altus-träsket tyvärr. Inte vad jag känner till i varje fall.

Har själv aldrig bytt body o s v för att byta växelgrupp, så jag har därför aldrig satt mig in i vilka standarder som passar var. Finns säkert andra här som vet. Det är väl som vanligt bäst att fråga utanför Elcykel-forumet för sådana specifika frågor antar jag...

Stoffe90

Medlem
Hej! Min sambo har en Winora Sinus Tria 7 med mittenmotor bosch active och en 7 växlad kassett med Shimano altus och jag upplever att hennes kedjor och kassett blir sämre dubbelt så fort som min egen elcykel med 10 växlar shimano deore.

Så frågan är kan man byta drivlinan till något som är mer kvalité och framförallt mer elcykel specifikt?

Byter gärna kassett och bakväxel samt växelreglage för att slippa rengöra och justera konstant.
Det finns en rätt fin Deore 9-delad shadow bakväxel för ca 500kr.
Ett Alivio reglage 9 delat ca 250kr. Shimano Hg400 kassett ca 250kr. Kombinera kassett med en sjyst hg93 (Xt/Ultegra) kedja.

Då bör du nog kunna använda samma body som redan sitter i hjulet.

Jag hade en Scott E-Sub Cross med denna konfiguration som höll måttet.

Stoffe90

Medlem
Det finns en rätt fin Deore 9-delad shadow bakväxel för ca 500kr.
Ett Alivio reglage 9 delat ca 250kr. Shimano Hg400 kassett ca 250kr. Kombinera kassett med en sjyst hg93 (Xt/Ultegra) kedja.

Då bör du nog kunna använda samma body som redan sitter i hjulet.

Jag hade en Scott E-Sub Cross med denna konfiguration som höll måttet.
Kolla gärna först med bakhjulet och se om det sitter en distans ring under det 7 delade kassettet. Sitter det en sån så går det att uppgradera, om inte så måste du byta ut bodyn alt. Bakhjulet.

Topp