Byte av framgaffel på en Kona Tanuki 2011

SpriCo

Ny medlem
Har en lite halvgammal Kona Tanuki från 2011, info om cykeln kan ni se här: http://2011.konaworld.com/bike.cfm?content=tanuki

Sen jag köpte den har jag bytt en hel del grejer som till nya DH däck, satt singel drev i fram och lite andra småsaker men största investeringen var väl bytet till en Monarch Plus RC3 Dämpfer Modell 2014. I och med detta så är bakdämparen rätt bra i jämförelse med framgaffeln, så just nu funderar jag lite vad jag har för alternativ, största nackdelen med cykeln är att det tyvärr är 26", jag vill uppgradera till 27,5" men det får lov att bli längre fram i livet. Långsiktigt ser jag gärna att jag har en XC cykel 27,5" och denna 26"are som downhill eller eventuell en ny 27,5" sådan också. Cyklar downhill max några dagar per år så det blir inte så mycket men skulle väl ändå säga att jag är helt OK. Väger ~65kg och 176cm lång.

Men nu till det viktiga, funderar lite på vad för framgaffel jag ska köpa OM jag ska köpa en ny sådan, i dagsläget är det 130/130 slaglängd på cykeln vilket är lite lite när det kommer till grov DH körning men fungerar fint här hemma i staden på stigarna här. Men har cyklat DH med den här förut och tror den skulle duga för mig ifall jag köper en kraftigare framgaffel, jag har senaste året hyrt cykel men ur ett ekonomiskt perspektiv vill jag undvika det. Vad tror ni om montera en 140 eller 150 mm framgaffel? Om man tänker på geometrin så borde inte en 140 mm påverka så jätte mycket. Någon som har erfarenhet? Vet att denna fråga har varit uppe förut i liknande scenario men är fortfarande osäker på om det är idiotiskt eller om det faktiskt kan fungera för största problemet nu är att jag vill ha en kraftigare framgaffel. Men som sagt, i dagsläget är det inte aktuellt att lägga ner 15-30k på en ny cykel utan det får bli längre fram.

Tacksam för svar! :)

Om du har original Tora gaffel är det mesta bättre. :)

Men med kraftigare, menar du att den "fladdrar och flexar" i sidled eller brakar du igenom slaget eller hänger den bara kvar nedfjädrad efter flera smällar i rad?

Är det fladder så JA en typ Reba eller nåt blir klart bättre och det finns betydligt kraftigare grejer än den. Dessutom har du 9mm QR så en gaffel med genomgående axel skulle hjälpa ytterligare (nytt framnav /framhjul krävs)

En längre gaffel belastar ramen mer, inte bara geometri mao. Men det är också så att en "bättre" gaffel använder sina 130mm betydligt effektivare än Toran.

Men du är liten och lätt vilket är bra för den relativa styvheten, därmed har du också en liten ram - också styvare.

Mitt förslag är att köpa en beg Reba eller Fox luftgaffel som passar rätt på din 26" med QR. Det är "billigt" och kommer göra jätteskillnad. Att ge sig in på uppgraderingar av hjul etc om du planerar ny 27.5" cykel känns lite onödigt.

Behåller du cykeln skulle jag säga att en 130mm Revelation med koniskt styrrör känns som rätt val. Jag tror din ram fixar det.

Kristoffer R sa:
Om du har original Tora gaffel är det mesta bättre. :)

Men med kraftigare, menar du att den "fladdrar och flexar" i sidled eller brakar du igenom slaget eller hänger den bara kvar nedfjädrad efter flera smällar i rad?

Är det fladder så JA en typ Reba eller nåt blir klart bättre och det finns betydligt kraftigare grejer än den. Dessutom har du 9mm QR så en gaffel med genomgående axel skulle hjälpa ytterligare (nytt framnav /framhjul krävs)

En längre gaffel belastar ramen mer, inte bara geometri mao. Men det är också så att en "bättre" gaffel använder sina 130mm betydligt effektivare än Toran.

Men du är liten och lätt vilket är bra för den relativa styvheten, därmed har du också en liten ram - också styvare.

Mitt förslag är att köpa en beg Reba eller Fox luftgaffel som passar rätt på din 26" med QR. Det är "billigt" och kommer göra jätteskillnad. Att ge sig in på uppgraderingar av hjul etc om du planerar ny 27.5" cykel känns lite onödigt.

Behåller du cykeln skulle jag säga att en 130mm Revelation med koniskt styrrör känns som rätt val. Jag tror din ram fixar det.

Hej, tack för svar! :)

Ja jag har tyvärr original Tora gaffel, velat byta sen långt tillbaka men inte blivit av. Skulle inte säga att den fladdrar eller flexar (i så fall minimalt) utan är mer att den känns opålitlig när det kommer till dämpningen. Men som sagt det är svårt att förklara men känns lite som att den i soliga förhållanden kan fungera väldigt bra men när det är kallare så blir den väldigt hård, visst går att justera trycket. Men även när den fungerar som den ska så känns det inte som att den utnyttjar slaglängden rätt som du säger. Tror även den kan ha fått en smäll sen nåt år tillbaka när jag cyklade ner för ett drop/hopp i Lindvallen och ramlade så den är såklart inte i nyskick nu.

Så du rekommenderar alltså inte att byta till t.ex. 140 varianten av denna? För jag har slagit igenom på de värsta hoppen med min Tora men det är ju också lite för att man haft på gränsen med luft men samtidigt vill man ju hitta ett bra mellanting när man inte hoppar på de största. https://www.bike-components.de/en/RockShox/Sektor-Gold-RL-Solo-Air-40-Off-Set-26-Federgabel-p35835/

Utan är kanske smartare då att byta till en bättre 130mm liknande denna? Inte kollat så QR och andra mått stämmer utan tänkte mer i allmänhet. https://www.sram.com/rockshox/products/revelation-rl

Verkar som Reba bara är 120mm slaglängd så inte direkt sugen på att gå ner, men ska kolla runt lite på begagnat också! Som du säger så kan de vara en rätt billig men väldigt bra uppgradering. :)

Jag hade inte tvekat en sekund på att byta till uppemot en 20mm längre gaffel. Men det är inte slaglängden du skall kolla på utan AC-måttet. Att höja AC-måttet 20mm genom att byta till en gaffel med längre slag funkar garanterat alldeles kalas, men hojen kommer då trivas bättre i nedförsbacke och sämre uppför vilket du behöver vara beredd på. Men är det en av egenskaperna du är ute efter så kör på!

plumse sa:
Jag hade inte tvekat en sekund på att byta till uppemot en 20mm längre gaffel. Men det är inte slaglängden du skall kolla på utan AC-måttet. Att höja AC-måttet 20mm genom att byta till en gaffel med längre slag funkar garanterat alldeles kalas, men hojen kommer då trivas bättre i nedförsbacke och sämre uppför vilket du behöver vara beredd på. Men är det en av egenskaperna du är ute efter så kör på!

Okej, jo tänkte lite i samma banor. Vill att den ska vara stabilare nerför men kommer det med en kostnad att jag måste jobba lite hårdare uppför så får det bli så men självklart till en viss gräns.

Just det du beskriver att gaffeln inte beter sig konsekvent, det är enorm skillnad mellan olika gafflar - inte minst beroende på inställningar. Men mer slag hjälper förstås i DH-spåret men det är sannolikt inte grundproblemet. Med en bättre gaffel kan du få en karakteristik som passar dig.

Jag kör en Kona Process 111, den har mindre slag än min förra 29FS men en helt annan kontroll när det börjar smälla. Jag kör relativt försiktigt men väger 100kg...

Men jag tänkte fel. Reba brukar vara 80/100/120. Det är Revelation du skall ha isf. Kanske kan man ändra slag på den också, kommer inte ihåg. Då kan du få 130-150.

Kristoffer R sa:
Just det du beskriver att gaffeln inte beter sig konsekvent, det är enorm skillnad mellan olika gafflar - inte minst beroende på inställningar. Men mer slag hjälper förstås i DH-spåret men det är sannolikt inte grundproblemet. Med en bättre gaffel kan du få en karakteristik som passar dig.

Jag kör en Kona Process 111, den har mindre slag än min förra 29FS men en helt annan kontroll när det börjar smälla. Jag kör relativt försiktigt men väger 100kg...

Men jag tänkte fel. Reba brukar vara 80/100/120. Det är Revelation du skall ha isf. Kanske kan man ändra slag på den också, kommer inte ihåg. Då kan du få 130-150.

Ja men förstår vad du menar! Kommer garanterat köpa en ny gaffel men lite oklart när och vad. Men lutar åt en revelation eller nåt liknande med 140-150 mm slag. Måste se över lite andra saker som hjul osv eftersom min 9mm QR inte är så vanlig i dagens grejer. Kollar lite på denna och lite fascinerad av reapriset på 3361:-, visst årsmodell 2014 men fortfarande helt ny. http://www.chainreactioncycles.com/...n-rct3-solo-air-forks-15mm-2014/rp-prod158425

Tror ni det är ett smart köp? Har dock inte demonterat gaffeln än från ramen så vet inte helt säkert om de är en konad eller helt rak gaffel.

26" är liksom iskallt....

Tanuki-ramen ser ut att acceptera det. Du har troligen rakt idag och behöver isf byta undre styrlagret. Har aldrig gjort det själv men om du lägger ned lite tid på att fota och mäta dina saker kommer du säkert få hjälp.
Du kan bara titta in underifrån i gaffeln så ser du om det är koniskt eller rakt.

Tror det finns en styrlager-lathund på Chris King.

Förtydligande: De flesta av RockShox finare gafflar kan man byta slag på med hyfsat rimlig insats. Dvs om du finner din 150-Revelation onödigt lång kan du kanske bygga om den till 140 eller 130.

Tack Kristoffer, ska kolla på det imorgon men baserat på hur ramen är formad utvändigt så bör den vara konisk men kan såklart ha tokfel. :)

Men ja jag vet, skulle aldrig köpa en 26" nu men försöker göra det bästa av situationen i dagsläget.

Tänkte bara uppdatera för lite skojs skull, så här vart resultatet. Tillsammans med nya hjul så vart det en Rockshox 150mm Sektor Gold RL DPC. Eftersom jag kör 26" och har rak 1 1/8 så var detta det mest prisvärda jag kunde hitta och testade för första gången på riktigt igår här i Uppsala och ny gaffeln med nya "150/130" dämpningen kändes väldigt bra. Inte helt hundra än på att jag har rätt fjäder påsatt för min vikt men valde enligt en tabell, fungerar fint på stigarna jag cyklade på igår men bör kanske byta till fjädern som klarar högre vikt om jag ska testa på mer enduro men det får jag testa på längre fram. Några småsaker kvar på cykeln att byta och sen har jag nästan bytt allt förutom ramen då sen jag köpte den. :)

htoppkN.jpg

dnleriksson sa:
Ser fint ut! Är det bredare styre och dropper som är på listan?

Yes, framförallt dropper post men även bredare styre och lite kortare styrstam skulle vara trevligt. Sen blir det även mer slitage delar som nya bromsar och framförallt bromsskivor inom kort.

Tillbaka
Topp