Byte av handbroms!

jocke_l

Ny medlem
Byte av handbroms!
Hello.
Slog över på framhjulet idag och slog sönder bakbroms handtaget. Tänkte byta det så snabbt som möjligt, skitläskigt utan bakbroms....
Måste jag byta hela skiten, alltså växlingsgrejen. Räcker det inte med att byta bara själva handtaget?
Är det någon som har nån tidigare erfarenhet av detta, som skulle vilja hjälpa till lite?
Försökte ta bort de gamla bromshandtaget på andra cykeln för det såg ut att passa, Men jag fick bara bort vajern. Hur får jag bort den från själva axeln??

Tacksam för svar, Mvh Jocke

Byte av handbroms!
jocke_l skrev:
-------------------------------------------------------

> Försökte ta bort de gamla bromshandtaget på andra
> cykeln för det såg ut att passa, Men jag fick bara
> bort vajern. Hur får jag bort den från själva
> axeln??

teori 1: Du menar; hur får jag bort bromshandtaget från styret? Tag en skruvmejsel och stoppa in mellan styre och gummihandtaget och häll ner några droppar rödsprit, gummihandtaget släpper på direkten och du kan ta bort det. Sedan är du fri att släppa på bromshandtaget, det sitter ju en liten skruv på undersidan av bromshandtaget som du skruvar ur lite så att handtaget släpper.

teori 2: aha, du menar att den fastlödda nippeln inte släpper från bromshandtaget? Om du vrider ut vajern en bit så ska det ju gå att haka av nippeln rakt neråt. Titta underifrån så ser du att det är ett hack som vajern kan träs igenom.

edit: nej, jag förstår inte när jag läser frågan igen. Du måste beskriva närmare vad du har för växel/bromssystem. annars vet jag inte hur vi ska kunna hjälpa dig. Beskriv även mer exakt vad som har blivit mos, alternativt lägg in bilder på det mosade.

Senast redigerad av en moderator:
Byte av handbroms!
Sitter bromshandtaget och växelreglaget ihop så att de har ett gemensamt fäste på styret? Eller är de separata med varsitt eget fäste på styret?

Byte av handbroms!
jo, jag skall bara byta själva handtaget, inte det växlarna sitter på utan bara det "gråa stålet" man har fingrarna på.
Jag får bort vajern ifrån den, men sen sitter ju den fast i själva axeln. Måste man allstå dra ut hela handtaget för att kunna få bort den.

Byte av handbroms!
Antagligen måste du byta hela reglaget, om det är ett kombinerat broms- och växelreglage. Det är en av de stora nackdelarna med sådana enheter, går en sak sönder måste man byta allt. Och mitt tips är att du ser till att skaffa separata reglage, så slipper du samma problem igen nästa gång någonting går sönder. Exakt vad växelreglaget kommer att kosta är svårt att säga, det finns ju en del att välja mellan, men du kan i alla fall få tag i ganska hyfsade bromshandtag (säljs i par) för en struntsumma på t ex Biltema:

http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=293&iSecId2=772

Jag antar att det är v-bromsar du har?

Byte av handbroms!
Är det din Marin du pratar om och handtaget är orginal så tror jag du får byta hela handtaget. verkade inte vara något bra och Deorehandtag är inte så dyra precis så ingen enorm utgift.

Byte av handbroms!
Tror det ordnar sig, växlarna sitter seperat så det blir nog något billgt på biltema.
Har ni något tips på ut man får bort handtaget ifrån styret?

mvh jocke

Byte av handbroms!
Tryckluft är det lättaste sättet annars är det såpa och vatten som gäller.

Edit: Det är alltså gummihandtagen jag pratar om och inte bromshandtaget. Efter du fått av dessa så är det bara att trä loss bromshandtagen.

Senast redigerad av en moderator:
Byte av handbroms!
jocke_l skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ni något tips på ut man får bort handtaget ifrån styret?

I brist på tryckluft - Någonting långt och smalt men ändå trubbigt. Typ, stickor (som man stickar med alltså, låna mormors). Doppa dem först i vatten. För sedan in mellan handtag och styre lite här och var, vicka sedan på handtaget. Sedan brukar det vara en baggis att lirka loss handtagen.

Byte av handbroms!
Om man skall köpa på biltema, då står det att den bara kan ta v-bromsar. Är det någon skillnad på vajern mellan mekaniska skivbromsar och v-bromsar.

/ Jocke

Tillbaka
Topp