Byte av kedja & däck

JustWannaRide

Ny medlem
Byte av kedja & däck
Hej alla glada cyklister!

Detta kan nog anses vara en total noob-fråga, men men, är man en så... Om cykeln man köpt har en CN-HG73 kedja som standard, kan man då byta den mot en CN-HG93?

Jag har tittar på Shimanos kompabilitetstabeller men det är lite svårt då jag har SRAM kassett. Anledningen till att jag frågar är att cyclecomponents har rea på HG93 så den är ju billigare än HG73.

Och sen behöver jag hjälp vad gäller däck. Sen jag skaffat ny cykel har jag fått genomslagspunka 2 gånger på 4 turer. Innan fick jag det typ nån gång per år. Vad kan detta bero på? Kan olika däck påverka? Båda cyklarna är heldämpade och jag kör på runt 2 bar.
Kan någon rekommendera ett bra sommardäck? Jag kör bara i skogen och tycker om stora luftkammare :)

Byte av kedja & däck
Kedjor kan du blanda hur som helst så länge du håller dig till 9-delat. Ang däck så är det svår att vara missnöjd med Big Betty med 1,9-2 bar

Byte av kedja & däck
Om du får genomslagspunka hela tiden så är kanske slanglöst den rätta melodin. Har du inte UST-fälgar kanske en sk happyustghettomodifikation kan vara på plats. Ubu här på forumet är väl slanglöshetens frälsar-Jesus typ och han har väl en del tips i sådana fall. :)

Big Betty är väl bra. Många gillar även Kendas däck, och även Maxxis Ardent är en favorit hos en del.

Byte av kedja & däck
ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------

> frälsar-Jesus typ och han har väl en del tips i
> sådana fall. :)

:D

Happyustghettomodifikation är awsome - man tar en 20 eller 24" slang (biltemas!) skär upp de så att man får ett "fälgband"
med ventil. sen monterar man däcket och blåser upp det med punkafix (inte biltemas!). Det funkar såklart också med stansgegga eller liknande istället för punkafix men då behöver man nästan alltid en kompressor Sen kan det ta lite tid inan du får däcket tätt, särskilt om du kör lättviktsdäck
Häll en droppe olja i ventilen om du kör med punkafix så sätter dom inte igen lika mycket.

googla på ghettotubless så hittar du kanske lite bilder

Byte av kedja & däck
Oh, jag ska definitivt testa det där. Ska man använda någon speciell punkafix avsedd för cyklar eller fungerar det med den som finns på macken avsedd för bilar?

Hur fungerar det med punktering på UST/ghettoUST? Måste man ta av däcket och laga med vanliga slangrep.-plåster och sen göra om hela ghetto proceduren?

Byte av kedja & däck
JustWannaRide skrev:
-------------------------------------------------------
> Oh, jag ska definitivt testa det där. Ska man
> använda någon speciell punkafix avsedd för
> cyklar eller fungerar det med den som finns på
> macken avsedd för bilar?
>
> Hur fungerar det med punktering på UST/ghettoUST?
> Måste man ta av däcket och laga med vanliga
> slangrep.-plåster och sen göra om hela ghetto
> proceduren?

Punkar du med UST så sätter du i en slang, men det lär inte hända på länge :)

Ang. spray så kan man köra med den från Clas Olsson.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp