Byte av kedja

LuckyDuke

Medlem
Byte av kedja
Har en treväxlad monark cykel som jag skulle byta kedja på,var på biltema och deras cykelexpert visa vilken kedja jag skulle ha och gav mej den, satte på kedjan och kom kan knappt en meter fram,den bara hoppa hela tiden och fick inget fäste alls.
Jag var hos en verkstad för ett tag sedan och bytte ut vevpartiet.
Och dom satte på detta vevpartiet:
https://www.jarlacykel.se/komponenter/vaxlar/reservdelar-vaxelnav/shimano-nexus-vevparti/

Kan någon hjälpa mej så jag får rätt kedja?

Byte av kedja
Bilden är en överdrift men ”hänger” kedjan nått så när löst .? I så fall behöver den spännas. Biltema har verktyg för detta.

43F5550D-1AA8-4D54-AB77-DFDA23A123F9.jpeg

Byte av kedja
Har du fått BTs artikelnr 27402 eller 27406 (borde framgå av kvittot) har du rätt kedja.
Sitter kedjelåset rätt - med öppningen motsatt drivriktningen? Är den för hårt spänt? (Eller löst, som Karlkarl föreslår)
Är nya drevet fram i rak linje mot drevet på bakhjulet?

Kedjelåset:

0037C6CB-6048-4F69-81CF-E2F6176EB8A3.gif

(Bilden gäller en moppe. Cykel är likadan fast storleken på dreven är precis tvärtom)

Senast ändrad:
Byte av kedja
Luzen sa:
Karikari sa:
Bilden är en överdrift men ”hänger” kedjan nått så när löst .? I så fall behöver den spännas. Biltema har verktyg för detta.

Hur spänner man en kedja?
Jag brukar korta av den när den är för lång.

På en standardcykel som TS har kortar man den lagom mycket o justerar medelst bakhjulets position i gaffelörat. Har du aldrig ägt an vanlig jonne?

Byte av kedja
Pfaff sa:
Luzen sa:
Karikari sa:

På en standardcykel som TS har kortar man den lagom mycket o justerar medelst bakhjulets position i gaffelörat. Har du aldrig ägt an vanlig jonne?

Sorry, syftade på att korta den med det där verktyget du vet..

Byte av kedja
Pfaff sa:
Har du fått BTs artikelnr 27402 eller 27406 (borde framgå av kvittot) har du rätt kedja.
Sitter kedjelåset rätt - med öppningen motsatt drivriktningen? Är den för hårt spänt? (Eller löst, som Karlkarl föreslår)

Kedjelåset:

(Bilden gäller en moppe. Cykel är likadan fast storleken på dreven är precis tvärtom)
De är 27402 jag har köpt,kan man spänna en kedja för hårt? Trodde de bara var bra ju hårdare den var spänd.
Vet ej om jag satt kedjelåset med öppningen mot drivriktningen,trodde inte de spela någon roll.
Får nog kolla över de ordentligt imorgon, tack för hjälpen alla som svarat,uppskattas.

Byte av kedja
Pfaff sa:
Luzen sa:
Karikari sa:

Just de ja, det var så länge sedan nu. ;-)

Byte av kedja
LuckyDuke sa:
Pfaff sa:

Kedjelåset:

De är 27402 jag har köpt,kan man spänna en kedja för hårt? Trodde de bara var bra ju hårdare den var spänd.
Vet ej om jag satt kedjelåset med öppningen mot drivriktningen,trodde inte de spela någon roll.
Får nog kolla över de ordentligt imorgon, tack för hjälpen alla som svarat,uppskattas.

Någon cm (enligt bilden ovan) skall den kunna röra sig om den ska gå mjukt.

Byte av kedja
Det kan ju mycket väl vara rätt kedja, men om dina drev (och den gamla kedjan) är väldigt slitna så kommer det inte funka med en ny kedja. Då måste du byta hela klabbet tyvärr. Kedjan ska vara bra slack om den rappar över på grund av det.

Och nej, du ska inte spänna kedjan så hårt det går. Det ska gå att trycka ner den åtminstone en halv centimeter med fingret, mitt emellan dreven, utan att ta i särskilt mycket.

Tillbaka
Topp