Byte av styrlager?

Bjorn.Ca

Medlem
Byte av styrlager?
Hej forumet!

Köpte nyligen en cykel begagnat och upptäckte nu att gaffeln/styrlagret wobblar lite. Om man håller i styret och "skakar" lite lätt på cykeln så känns det som att det glappar i gaffeln/styrlagret. Är det något som är dåligt åtdraget eller är lagrena gamla/gått sönder och bör bytas? inte varit med om detta tidigare så skulle uppskatta hjälp och rådgivning!

Tack!

Bjorn.Ca

Medlem
Byte av styrlager?
Tycker jag testat att dra åt det utan någon större effekt. Har lite mek planerat för morgondagen så blir kanske att montera isär och fixa med det då.
Men kan det glappa om lagren är hela? De borde väl ha så pass låg tolerans att det inte ska glappa (så mycket som det gör)

BFS

Aktiv medlem
Byte av styrlager?
Är styrlagret inte åtdraget kommer det att glappa. När man drar ihop det trycker man ju ihop lagerbanorna. Annars kan de ju tappa sin position, så att säga.

n3wton

Aktiv medlem
Byte av styrlager?
Man lossar alltså styrstammen, spänner skruven som sitter i topcapen tills dess att glappet försvinner, varefter man spänner åt styrstammen igen. Om jag köpt en begagnad cykel (eller ny med för den delen - vis av erfarenhet att de helt kan sakna fett) så hade jag monterat av gaffeln och smort upp lagren.

Ovanstående gäller om det är en ram/gaffel med ahead-stam. För quill-stam är förfarandet ett annat, och då behöver du med största sannolikhet stora tunna blocknycklar istället för bara insexnycklar som i fallet med ahead-stam.

Spänn inte åt lagren för hårt, lagom är bäst.

Bjorn.Ca

Medlem
Byte av styrlager?
Man lossar alltså styrstammen, spänner skruven som sitter i topcapen tills dess att glappet försvinner, varefter man spänner åt styrstammen igen. Om jag köpt en begagnad cykel (eller ny med för den delen - vis av erfarenhet att de helt kan sakna fett) så hade jag monterat av gaffeln och smort upp lagren.

Ovanstående gäller om det är en ram/gaffel med ahead-stam. För quill-stam är förfarandet ett annat, och då behöver du med största sannolikhet stora tunna blocknycklar istället för bara insexnycklar som i fallet med ahead-stam.

Spänn inte åt lagren för hårt, lagom är bäst.
Meckat lite närmare nu, bytte till en längre styrstam som inte riktigt var lika bred där den greppar runt gaffeltoppen. Så jag bytte tillbaka och har försökt att hålla ihop allting samtidigt om jag dragit åt samt följt GCN + cyklotekets guide men jag har fortfarande glapp. Är det spacingfel någonstans? Trots att jag bytte tillbaka till stammen som satt på tidigare? (Märkte inget glapp med den innan men testade det inte då heller)

D

Deleted member 78355

Guest
Byte av styrlager?
En bild skulle underlätta, utan topcap. Kan ju vara taskigt lager också förstås.

Bjorn.Ca

Medlem
Byte av styrlager?
278127125_1020003925606608_7890574199850022602_n.jpg
277993208_735232630818460_6381128475756459712_n.jpg

Smart med bilder! Har jag rätt i att den blir svårt för top cappen att klämma/hålla nere allt för att spacingen är fel så styrstammen inte trycks ned? Top cappen verkar inte göra det i alla fall när jag skruvar åt den

n3wton

Aktiv medlem
Byte av styrlager?
Gaffelröret behöver förmodligen kapas, alternativt så får du sätta en låg spacer ovanför stammen (vilket ofta görs). Jag tolkar bilderna som att expandern i gaffelröret sticker upp så mycket att topcapen "går i botten" innan du får spänning på lagret.

Bjorn.Ca

Medlem
Byte av styrlager?
Det är så jag också tolkar det nu med lite mer information i bakhuvet!
Tack för hjälpen, får försöka få tag på en liten spacer och testa! : )

SkogsMTB

Aktiv medlem
Byte av styrlager?
Stopp stopp, jag misstänker att det är din topcap som är problemet, topcappen fungerar som en stor bricka och vars ytterdiameter skall ligga ovanför/utanför styrstammens diameter, när man drar åt skruven i top cappen så spänner man ihop styrlagret.

På bilden så ligger din topcap innanför/under styrstammen och gör ingen nytta.

Valhalla_

Aktiv medlem
Byte av styrlager?
Stopp stopp, jag misstänker att det är din topcap som är problemet, topcappen fungerar som en stor bricka och vars ytterdiameter skall ligga ovanför/utanför styrstammens diameter, när man drar åt skruven i top cappen så spänner man ihop styrlagret.

På bilden så ligger din topcap innanför/under styrstammen och gör ingen nytta.
Stopp stopp?
Han har väl en expanderplugg i styrrörer tycker jag det ser ut som. Spacer torde vara medicinen i alla fall. 🙂

aben

Aktiv medlem
Byte av styrlager?
Jag hänger inte riktigt med i förklaringarna ovan. Problemet är väl att stammen sitter för högt så att flytta en av distanserna under stammen till över är väl det som bör göras?

Bjorn.Ca

Medlem
Byte av styrlager?
Jag hänger inte riktigt med i förklaringarna ovan. Problemet är väl att stammen sitter för högt så att flytta en av distanserna under stammen till över är väl det som bör göras?
Det behövdes mer spacers. Problemet var att stammen och spacers kom inte högt nog så när jag skruvade i top-cappen så blev det aldrig någon kontakt mellan lagrena. Med mer space/trycka upp stammen så kan top-cappen klämma på rätt sätt : )

aben

Aktiv medlem
Byte av styrlager?
Det behövdes mer spacers. Problemet var att stammen och spacers kom inte högt nog så när jag skruvade i top-cappen så blev det aldrig någon kontakt mellan lagrena. Med mer space/trycka upp stammen så kan top-cappen klämma på rätt sätt : )
Jag tror jag förstår, det var alltså bara några millimeter distans (spacer) du behövde? Egentligen enligt min bok skall inte stammen höjas över kanten på styrröret utan det bör vara en distans över men jag ser på internet att stammen 3 mm över kanten på styrröret anses ok.

Bjorn.Ca

Medlem
Byte av styrlager?
Jag tror jag förstår, det var alltså bara några millimeter distans (spacer) du behövde? Egentligen enligt min bok skall inte stammen höjas över kanten på styrröret utan det bör vara en distans över men jag ser på internet att stammen 3 mm över kanten på styrröret anses ok.
Precis, fick tag på en spacer som höjde upp det lite granna. Satte den under styrstammen men kan lika gärna sitta ovanför, förutsatt att utrymmet finns, effekten lär vara densamma. : )

Bonzo

Aktiv medlem
Byte av styrlager?
Om stammen monteras med en distans över så blir hållfastheten högre, det är så jag skulle vilja ha det själv.
Jovisst, men problemet som TS hade var ju att styrröret var för långt i förhållande till stam och befintliga spacers. Det ändras inte hur många spacers du än flyttar.
Att det rekommenderas en spacer över stammen är ju sekundärt.

Köp & Sälj

Topp