Byte av vevlager Cannondale SuperSix Hi-mod

Hej.
Jag har en Cannondale ram SuperSix Hi-mod med Ultegra R8000 komponenter. När cykeln byggdes, så bad jag särskilt om att få Shimano Ultegra även i vevpartiet. Meken pratade om att det fanns någon adapter till vevpartiet, så att Ultegra vevar och klingor passar. Nu är det dags för byte. Har fått lite glapp och behöver tips och råd på verktyg men framför allt rätt vevlager. På ramen finns såklart klisterlappen BB30.

Hittade t.ex. denna verktygsatsen

Antar att det är en bra början

Men vilket vevlager är det som jag ska ha? Just den killen som skruvade ihop cykeln har bytt jobb. Med lite tur vet hans kollegor om hur det är gjort (Henriksson i Borås) för det var bara 1 år sedan cykeln såldes.

Tacksam för alla tips. Dags att börja lära sig själv att byta *alla* slitage prylar (Kör ca 1 500 mil/år)

//Micke

Frågan är om du har adapter i ramen, isåfall borde det vara vanligt BSA numera. Någon bild på?

Frågan är om du har adapter i ramen, isåfall borde det vara vanligt BSA numera. Någon bild på?
Har just nu ingen bild. Har inte plockat ner något. Han pratade om en adapter. Kan det vara en fyrkantig axel inblandad? Kan det ge någon ledtråd? Någon som vet bredden? Finn ju en del att välja på. Gärna tips på någon Youtube sida. Har kikat runt lite och sidor som visar byte av vevlager finns men helst skulle det vara just "mitt" vevlager.

Exakt! Finns adapterkoppar för att då 24mm axel så shimano vevar passar.
Så byt som vanligt bb30 lagren och sen kan du stoppa dit adaptern för att köra shimanovevarna. Har en sån liggande men tror jag inte vill sälja :)

Kan du länka till adapterkopparna?
Fast kolla upp vad du har istället, Cannondale har en special BB30A och andra varianter. Bättre att du kollar med de dom just kan Cannondale och vad just din modell har för variant. Med säkerhet har du inte standard 68mm BB30.

Fast kolla upp vad du har istället, Cannondale har en special BB30A och andra varianter. Bättre att du kollar med de dom just kan Cannondale och vad just din modell har för variant. Med säkerhet har du inte standard 68mm BB30.

OK. På gång. Hoppas att butiken har lite koll men annars får jag väl lossa en vev (räcker det för att se vilket vevlager det är?)

He
OK. På gång. Hoppas att butiken har lite koll men annars får jag väl lossa en vev (räcker det för att se vilket vevlager det är?)
j.. Du har med största säkerhet ett vanligt BB30, eller egentligen PF30. Kolla på hemsidan, eller sök på din cykel + årsmodell. Jag har nån jävla stans ett par distanser mellan 30 och 24mm axel, hittar jag dom, mot förmodan, så kan du få dom. mvh borano20

Hambini har nog lång väntetid och hans priser går upp pga att det är svårt att få tag på viss typ av aluminiumlegering.

Näst bäst är nog Hawk-Racing. Jag monterade ett BB30.24 på sambons fulkines (som är BB30) för att montera ett Shimanovevparti https://www.onebicycles.com/contents/en-us/p1302_Hawk_Racing_BB30.24.html.

Jag har själv haft Hawk på flera cyklar tidigare. Det fina är att när lagret är slut så kan man behålla kopparna och sätta dit nya kvalitetslager från NTN, SKF, NSK eller FAG/INA. Hawk använder lager från japanska EZO tror jag. Om man läser på tätningen så står det "RU" efter modellnummer (t ex 6805RU) vilket indikerar "double sided non contact seals" https://www.ezo-usa.com/info-type-cage-shield-seal.php vilket är de med lägst friktion. Friktion i lager i cykelapplikationer kommer främst från tätningarna.

Om du har PF30 (press fit) så är det detta Hawk-lager https://ultimatewatts.com/en/hawk-r...1-31-pressfit-3024.html#/29-bearings-standard

https://ultimatewatts.com/en/19-hawk-racing-low-friction-bottom-brackets har hela Hawksortimentet

Senast ändrad:
Kan du länka till adapterkopparna?

71899-00-d-115376.jpg

Så ser bästa adapter ut från BB30 till BSA. Men som många tidigare skrivit. kolla vad du har innan du börjar gissa. Att plock av en vevarm eller bara ta en bild på hur det ser ut bakom på vänstersidan och bifoga här är ju lätt gjort.

Tillbaka
Topp