Byte av vevlager, nu skrapar någonting emot

Naikon

Medlem
Hej

Jag är en amatör-reparatör och skulle idag för första gången ge mig på att byta ut vevlager+kedja på min gamla Scott Sportster P55 från 2010: https://www.thebikelist.co.uk/scott/sportster-p55-2010
Vevlagret jag köpte: https://www.cykelkraft.se/vevlager-bbun-55-fyrkant-bsa-113-mm-axel-68-mm-hylsa

Själva bytet verkar ha gått bra, men nu raspar någonting emot vid varje rotation. Såg då detta: https://imgur.com/a/Y1gRQzm
Ni ser på bilderna att den inre kransen skrapar på ramen, hur kan detta komma sig när jag bytt ut mot rätt originaldel och monterat ihop på samma sätt?

Som en bonus så verkar det som att framväxeln också fuckat ur. Den har jag inte heller pillat på, men ändå skrapar nya kedjan emot inuti framväxeln...

Stort tack för hjälp

Senast ändrad:

kogoyo

Medlem
Finns lite artiklar spridda på nätet om just att den koniska yttersta delen (där vevpartiet sitter) har för stora toleranser. Det skulle kunna vara problemet just i detta fallet. Sätt dit nån spacer, kan vara en lösning.

Naikon

Medlem
Jaha det var ju skit, trodde att allt skulle passa om man köpte samma delar som från fabrik! Hade en tajt tidsplan om att hinna laga den idag då jag är beroende av den till jobbet..

Vad är det för spacer du talar om, något man kan ha hemma?

Naikon

Medlem
Jag tog ur det nya vevlagret och jämförde dem... hur kan det skilja så här mycket när det ska vara spec??

Skulle sätta tillbaka gamla vevlagret så att jag åtminstone kunde använda cykeln, men då drar jag av gängorna när jag skruvar i skruven till vevarmen... tydligen var det två olika skruvar till höger och vänster som jag måste ha blandat ihop.
Det går inte så jävla bra det här...

velovin

Aktiv medlem
Vad står det på vevlagren själva? Siffrorna i mitten alltså. Det ser onekligen ut som att du har två olika längder på axlarna.

Crocko

Aktiv medlem
Da det er en cykel med 3 klinger skal man bruge en aksel på 122mm
Tycker nog att det är bäst att använda det lager som ger rätt kedjelinje, tyvärr finns det väldigt få tumregler som gäller när man kommer ner till vevar och dess lager, mitt senaste touringbygge har ett 107mm lager med 3 klingor och jag skulle nog kunna klara mig med 103mm men då blir kedjelinjen fel.

Det finns så många saker som påverkar, vilken BB hylsa har ramtillverkaren valt, hur är vevarna gjorda, är det eller inte offset på vevpartiet eller klingorna, har man ISO eller JIS, kombinationerna är näst intill oändliga, men skall man bara byta är ju ett bra sätt att beställa det som passade igen.

Maakus

Aktiv medlem
Alright, tack för svaren
Så då ljuger alltså denna sida som jag utgick ifrån när jag beställde vevlagret?
"bottom bracket Shimano BB-UN 26 / 68-113mm"
På billigare cyklar kan det vara lite vad som helst känns det som.
På min gamla Rocky Fusion stod det att det skulle vara ett FSA vevlager.
Satt ett lager från Chin-hur, och det var inte ett 68mm som det skulle vara.

kogoyo

Medlem
Mät axeln på lagret. E ju bus-enkelt, antingen med ett skjutmått eller med tumstock genom att ställa lagret på en jämn yta. Sen köper du ett lika långt. Som nämnts tidigare så ser det onekligen ut att vara olika längd på lagrena. Titta på ditt gamla lager, det står vad det är för längd, om inte - mät det. Sen köper du ett som e lika långt.

Naikon

Medlem
Mät axeln på lagret. E ju bus-enkelt, antingen med ett skjutmått eller med tumstock genom att ställa lagret på en jämn yta. Sen köper du ett lika långt. Som nämnts tidigare så ser det onekligen ut att vara olika längd på lagrena. Titta på ditt gamla lager, det står vad det är för längd, om inte - mät det. Sen köper du ett som e lika långt.
Det där är riktigt enkelt. Ta ett bbun26 eller ännu bättre.
Tack, jag googlade bara på D-NL... är det 123mm jag ska ha egentligen? Har inte lagret hos mig just nu...

kogoyo

Medlem
Mät lagret (dvs, längden på axeln) o sen beställer du samma. Ingen här vet om d e 123mm du ska ha, e bara du som kan mäta detta med ditt gamla lager.

Rock

Aktiv medlem
Tack, jag googlade bara på D-NL... är det 123mm jag ska ha egentligen? Har inte lagret hos mig just nu...
Det antar jag även om man inte kan vara 100. Jag är bara 99,9 säker. Scott brukar inte hålla på med några konstigheter med kedjelinjen. Mina gissningar brukar vara ganska så goda när det kommer till sånt här, jag har varit cykelmekaniker på heltid i 16 års tid så ett och annat vevlager har jag bytt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer