Byte av vevlager, nu skrapar någonting emot

Naikon

Medlem
Hej

Jag är en amatör-reparatör och skulle idag för första gången ge mig på att byta ut vevlager+kedja på min gamla Scott Sportster P55 från 2010: https://www.thebikelist.co.uk/scott/sportster-p55-2010
Vevlagret jag köpte: https://www.cykelkraft.se/vevlager-bbun-55-fyrkant-bsa-113-mm-axel-68-mm-hylsa

Själva bytet verkar ha gått bra, men nu raspar någonting emot vid varje rotation. Såg då detta: https://imgur.com/a/Y1gRQzm
Ni ser på bilderna att den inre kransen skrapar på ramen, hur kan detta komma sig när jag bytt ut mot rätt originaldel och monterat ihop på samma sätt?

Som en bonus så verkar det som att framväxeln också fuckat ur. Den har jag inte heller pillat på, men ändå skrapar nya kedjan emot inuti framväxeln...

Stort tack för hjälp

Senast ändrad:

kogoyo

Medlem
Finns lite artiklar spridda på nätet om just att den koniska yttersta delen (där vevpartiet sitter) har för stora toleranser. Det skulle kunna vara problemet just i detta fallet. Sätt dit nån spacer, kan vara en lösning.

Naikon

Medlem
Jaha det var ju skit, trodde att allt skulle passa om man köpte samma delar som från fabrik! Hade en tajt tidsplan om att hinna laga den idag då jag är beroende av den till jobbet..

Vad är det för spacer du talar om, något man kan ha hemma?

Naikon

Medlem
Jag tog ur det nya vevlagret och jämförde dem... hur kan det skilja så här mycket när det ska vara spec??

Skulle sätta tillbaka gamla vevlagret så att jag åtminstone kunde använda cykeln, men då drar jag av gängorna när jag skruvar i skruven till vevarmen... tydligen var det två olika skruvar till höger och vänster som jag måste ha blandat ihop.
Det går inte så jävla bra det här...

velovin

Aktiv medlem
Vad står det på vevlagren själva? Siffrorna i mitten alltså. Det ser onekligen ut som att du har två olika längder på axlarna.

Crocko

Aktiv medlem
Da det er en cykel med 3 klinger skal man bruge en aksel på 122mm