pirx
Aktiv medlem
byte av vevlager och klinga - hjälp:)
Jag ska byta vevlager (till BBR60) och storklingan på vevpartiet (FC-CX50) snart, och håller på att test-demonterar nu innan jag beställer grejer för att se om det är något jag missat.
1. När jag tog av vänstra vevarmen så lossnade det något som jag trodde var en packning först. Men där var en pytteliten metallpinne också. Grönt i bilden.
"Packningen" är sönder, och det verkar ha varit en sån här, en "låsplatta"
www.bikester.se
Hittar bara just den på bikester, och det låter ju som att den är till för MTB.
Kommer den passa? Vafasen gör metallpinnen?
2. Det lossnade också en större ring som jag inte vet vad den är gjord av. Blått i bilden. Känns som tenn eller nåt:)
Den är lite deformerad nu efter att jag pillat på den. Måste bytas? Känns som att den lätt kommer hamna på plats igen dock eftersom den är så formbar.
3. Jag fick banka en del med en gummihammare på vevlageravdragaren för att få loss lagret. Det blev lite skadat.
Gör ju inget på det gamla men jag kommer inte vilja skada det nya.
I den här videon används det ngn sorts adaptrar, men min avdragare verkar passa ganska bra som den är.
Ska jag bara skruva dit det nya lite försiktigt? Antar att de kommer skruva fast sig själva av trampandet sen också?
4. Får fan inte loss klingorna heller. De genomgående bultarna bara snurrar runt. Hittar inget verktyg som kan hålla emot på insidan. Tips?
Tack tack tack!! :)
1. När jag tog av vänstra vevarmen så lossnade det något som jag trodde var en packning först. Men där var en pytteliten metallpinne också. Grönt i bilden.
"Packningen" är sönder, och det verkar ha varit en sån här, en "låsplatta"
Shimano låsplatta till XT/SLX/LX/ZEE/Deore Vevarm | bikester.se
Shimano låsplatta till XT/SLX/LX/ZEE/Deore Vevarm - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Shimano Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.
Kommer den passa? Vafasen gör metallpinnen?
2. Det lossnade också en större ring som jag inte vet vad den är gjord av. Blått i bilden. Känns som tenn eller nåt:)
Den är lite deformerad nu efter att jag pillat på den. Måste bytas? Känns som att den lätt kommer hamna på plats igen dock eftersom den är så formbar.
3. Jag fick banka en del med en gummihammare på vevlageravdragaren för att få loss lagret. Det blev lite skadat.
Gör ju inget på det gamla men jag kommer inte vilja skada det nya.
I den här videon används det ngn sorts adaptrar, men min avdragare verkar passa ganska bra som den är.
4. Får fan inte loss klingorna heller. De genomgående bultarna bara snurrar runt. Hittar inget verktyg som kan hålla emot på insidan. Tips?
Tack tack tack!! :)