byte av vevlager och klinga - hjälp:)

pirx

Aktiv medlem
Jag ska byta vevlager (till BBR60) och storklingan på vevpartiet (FC-CX50) snart, och håller på att test-demonterar nu innan jag beställer grejer för att se om det är något jag missat.

1. När jag tog av vänstra vevarmen så lossnade det något som jag trodde var en packning först. Men där var en pytteliten metallpinne också. Grönt i bilden.
"Packningen" är sönder, och det verkar ha varit en sån här, en "låsplatta"
Hittar bara just den på bikester, och det låter ju som att den är till för MTB.
Kommer den passa? Vafasen gör metallpinnen?

2. Det lossnade också en större ring som jag inte vet vad den är gjord av. Blått i bilden. Känns som tenn eller nåt:)
Den är lite deformerad nu efter att jag pillat på den. Måste bytas? Känns som att den lätt kommer hamna på plats igen dock eftersom den är så formbar.

3. Jag fick banka en del med en gummihammare på vevlageravdragaren för att få loss lagret. Det blev lite skadat.
Gör ju inget på det gamla men jag kommer inte vilja skada det nya.
I den här videon används det ngn sorts adaptrar, men min avdragare verkar passa ganska bra som den är.
Ska jag bara skruva dit det nya lite försiktigt? Antar att de kommer skruva fast sig själva av trampandet sen också?

4. Får fan inte loss klingorna heller. De genomgående bultarna bara snurrar runt. Hittar inget verktyg som kan hålla emot på insidan. Tips?

Tack tack tack!! :)

Bilagor

• IMG_20200927_135440 (1).jpg
    IMG_20200927_135440 (1).jpg
    148.6 KB · Besök: 300
  • IMG_20200927_135432 (1).jpg
    IMG_20200927_135432 (1).jpg
    163.3 KB · Besök: 203
  • IMG_20200927_141603 (1).jpg
    IMG_20200927_141603 (1).jpg
    84.7 KB · Besök: 190
Vad det gäller 4 skulle jag rekommendera en riktigt bred skruvmejsel eller motsvarande om skruvstumpen som sticker ut inte är för lång. Själv offrade jag en skrapa för bakning som hade rätt tjocklek en gång. Där fick jag fila ut en liten försänkning för skruven. Rostlösande olja några timmar innan kan göra stor skillnad.

1. Den lilla plastdelen är exakt samma för alla Shimanos Hollowtech2 vevar utom kanske de senaste som möjligen bytt till annan konstruktion. Pinnen är till för att vevarmen inte skall ramla av om armen inte är åtdragen typ, om man inte öppnar den utan bara våldar av armen som du gjort ja då pajar den.

2. Den du har går nog att återanvända om du plattar till den ja.

3. Enklare verktygsadapter i plast brukar om jag inte har helt fel ingå vid köp av nyare vevlager med mindre diameter. Ditt verktyg ser dock ut att ha rätt storlek redan. För mindre märken när du drar åt det nya, lägg ett par lager gladpack eller liknande mellan verktyget och koppen.

4. Du behöver Park CNW-2 eller motsvarande verktyg.

Vad det gäller 4 skulle jag rekommendera en riktigt bred skruvmejsel eller motsvarande om skruvstumpen som sticker ut inte är för lång. Själv offrade jag en skrapa för bakning som hade rätt tjocklek en gång. Där fick jag fila ut en liten försänkning för skruven. Rostlösande olja några timmar innan kan göra stor skillnad.
Vilken tur att jag nyligen köpt ett måttset i metall, ska se om jag kan fixa ngt därifrån! :)

Men vad är en sådan vevarms-låsplatta till för? Ska metallpinnen monteras in mot axeln?
Kan jag skruva ihop vevpartiet utan den? (om jag vill cykla 2-3ggr innan jag får delarna)

Jag kanske pillar dit den trasiga lilla biten som föll ur innan. Men vafasen är metallpinnen till för?? :)

Så den lilla pinnen ska in i det stora hålet i vevaxeln (och förhindra att veven faller av om skruvarna är slappa)?
Ok, tack! :) Den verkar lite mesig för syftet, men bättre än inget antar jag!

Bilagor

• IMG_20200927_162420.jpg
    IMG_20200927_162420.jpg
    137.1 KB · Besök: 116
Skruvbultarna till klingorna på vevpartiet, är det ganska standard att hålet är 10mm?
De silvriga sitter på nu. De blå är nog för korta, de kanske precis skulle kunna greppa, men inte gå att skruva många varv alls.
Skulle såna här passa? https://www.cykelgear.se/reservdelar/kedjedrev/kedjedrevsbultar/token-al-k083-klingskruv
Jag har kollat på en massa bultar och ingenstans verkar det stå något om 10mm.
De verkar ange mått på lite olika grejer, ibland kanske på skruvens längd (8.5mm?), ibland kanske på själva hylsans längd (dvs hur kort den kan bli som kortast).

Bilagor

• 2020_0928_10081700.jpg
    2020_0928_10081700.jpg
    196.5 KB · Besök: 127
4. Du behöver Park CNW-2 eller motsvarande verktyg.
Japp, jag försökte med det jag hade, men för 3 bultar krävdes ett sånt verktyg.

Bultarna ser ut som att de kanske varit smorda med något?? Eller så är det bara korrosion.

Är det bara att rengöra de (och klingorna) innan de skruvas fast igen, eller brukar ni smörja med något?
Jag tänker sån där pasta som man har på bultar till bilhjul tex?

Bilagor

• PXL_20201009_134559549.jpg
    PXL_20201009_134559549.jpg
    391.4 KB · Besök: 106
Bultarna ser ut som att de kanske varit smorda med något?? Eller så är det bara korrosion.

Är det bara att rengöra de (och klingorna) innan de skruvas fast igen, eller brukar ni smörja med något?
Jag tänker sån där pasta som man har på bultar till bilhjul tex?

Skrapa av och kolla hur det ser ut under. Om det är korrosion så märker du det.

Brukar dra lite anti seize på gängorna, det jag råkar ha hemma just nu är Biltemas keramiska. Bultarna sitter rätt utsatt och skruvas upp väldigt sällan. Billig försäkring inför framtiden. Brukar ha det på dom två bultarna på vänster vevarm också. Har varit tvungen att borra upp både på vevarm och klingor.

Lite sent nu, men jag brukar gå på med varmluftspistolen innan jag lossar skruvarna till klingorna. Var bara försiktig om de är laminerade med plast.

Senast ändrad:
Har för mig att jag läste här på happy någon gång (för eoner sedan) att man ska proppa vevlagret smockfullt med fett innan man monterar det (kan ha varit ngt annat lager iofs). Ligger det ngn sanning i det?

Så här ser BBR60-lagret som jag ska montera nu ut. Det lysande gröngula är ngn sorts fett:)

Bilagor

• PXL_20201010_135027350.jpg
    PXL_20201010_135027350.jpg
    511.1 KB · Besök: 130
Och den förra storklingan hade en plupp (som var fixerad vid veven). Antar att den ska förhindra att kedjen klämmer fast sig däremellan om den skulle falla av. Den nya klingan har ingen sån, så det är fritt att fixera den som man vill?
Skruvade på den nu så att det är lätt att läsa texten iaf:) Bultarna bytta mot nya blå! :)

Bilagor

• PXL_20201010_140501852.jpg
    PXL_20201010_140501852.jpg
    146.1 KB · Besök: 133
  • PXL_20201010_141418413.jpg
    PXL_20201010_141418413.jpg
    532.3 KB · Besök: 126
Ok, fick ta en paus igår.
Skulle trycka in vevpartiet (med ny storklinga som gått från 46T -> 48T) och då var framväxeln såklart ivägen.
Well det är väl bara att lossa på den och hoppas att jag lyckas få rätt på den igen senare. Trots att jag är hopplös på växlar så kan väl det inte vara så svårt ändå. Den ska kanske höjas 2-3mm längre upp på sadelröret?

Men vevpartiet var ganska trögt att få in i det nya vevlagret. Bankade en del med en gummihammare och... ja jag vette fan om det är 100% inne. Är det viktigt att det är 100.0% inne?
(vevaxeln sticker ut 19mm på andra sidan)

Och så kom jag på att den nya kedjan som ska på kanske ska få bli lite längre än den gamla (pga 46T->48T), eller?
Bak på cykeln sitter en vanlig 11-25 kassett och en ultegra RD-6800-SS (short cage alltså tror jag).

Bilagor

• PXL_20201011_121741155.jpg
    PXL_20201011_121741155.jpg
    436.9 KB · Besök: 133
  • PXL_20201010_195819579.jpg
    PXL_20201010_195819579.jpg
    610.7 KB · Besök: 115
Har för mig att jag läste här på happy någon gång (för eoner sedan) att man ska proppa vevlagret smockfullt med fett innan man monterar det (kan ha varit ngt annat lager iofs). Ligger det ngn sanning i det?

Så här ser BBR60-lagret som jag ska montera nu ut. Det lysande gröngula är ngn sorts fett:)

Nej ingen fettproppning på det där. Bara montera.

Och den förra storklingan hade en plupp (som var fixerad vid veven). Antar att den ska förhindra att kedjen klämmer fast sig däremellan om den skulle falla av. Den nya klingan har ingen sån, så det är fritt att fixera den som man vill?
Skruvade på den nu så att det är lätt att läsa texten iaf:) Bultarna bytta mot nya blå! :)

Ja precis, pluppen hindrar att kedjan hamnar mellan klingan och veven. Utan sån så sätt den hur du känner för.

Ok, fick ta en paus igår.
Skulle trycka in vevpartiet (med ny storklinga som gått från 46T -> 48T) och då var framväxeln såklart ivägen.
Well det är väl bara att lossa på den och hoppas att jag lyckas få rätt på den igen senare. Trots att jag är hopplös på växlar så kan väl det inte vara så svårt ändå. Den ska kanske höjas 2-3mm längre upp på sadelröret?

Men vevpartiet var ganska trögt att få in i det nya vevlagret. Bankade en del med en gummihammare och... ja jag vette fan om det är 100% inne. Är det viktigt att det är 100.0% inne?
(vevaxeln sticker ut 19mm på andra sidan)

Och så kom jag på att den nya kedjan som ska på kanske ska få bli lite längre än den gamla (pga 46T->48T), eller?
Bak på cykeln sitter en vanlig 11-25 kassett och en ultegra RD-6800-SS (short cage alltså tror jag).

Ja bara att höja den. Du ska ha 2-3mm fri gång mellan metallburen och tänderna. Vevpartiet ska förstås gå hela vägen igenom, men det borde gå bra med gummihammare som du gjorde. Kedjan kan möjligtvis behöva bli längre, men det beror på hur den var innan. Stora-stora plus två är regeln när man ska mäta ny kedja, alltså att du lägger kedjan på stora fram och stora bak (inte genom bakväxeln) och lägger på två länkar.

Ja bara att höja den. Du ska ha 2-3mm fri gång mellan metallburen och tänderna. Vevpartiet ska förstås gå hela vägen igenom, men det borde gå bra med gummihammare som du gjorde. Kedjan kan möjligtvis behöva bli längre, men det beror på hur den var innan. Stora-stora plus två är regeln när man ska mäta ny kedja, alltså att du lägger kedjan på stora fram och stora bak (inte genom bakväxeln) och lägger på två länkar.

Shit @Salabaladala du är en riktig klippa! Fått mycket hjälp från dig, tack! :) Ja och tack till alla andra också förstås också:)
Men alltså, _inte_ dra genom bakväxeln när man mäter? Lägger inte omvägen via bakväxeln på en hel del?
Jag ska testmäta lite här med gamla kedjan, tack igen!

Shit @Salabaladala du är en riktig klippa! Fått mycket hjälp från dig, tack! :) Ja och tack till alla andra också förstås också:)
Men alltså, _inte_ dra genom bakväxeln när man mäter? Lägger inte omvägen via bakväxeln på en hel del?
Jag ska testmäta lite här med gamla kedjan, tack igen!

Här är en bra video från park tool som går igenom allt i detalj:

Ska strax kolla videon @Salabaladala !

Skulle bara skruva fast vänsterveven, och passa på att byta sån där vevaxel-plupp från den svarta i plast jag hade till en urläcker blå glänsande, men det är ju för tusan hål rakt igenom den nya!
Känns som en onödigt dum ide (för mig alltså, som _inte_ är supersugen på att försöka rengöra inuti vevaxelröret speciellt ofta) eller?
Jag kanske kan slakta den gamla plastpluppen lite och försöka addera en "botten" i den blå på ngt sätt, hmm.
Herrejäklar vad många detaljer att få rätt.

EDIT: fast smuts som kommer in i vevaxelröret kommer antagligen aldrig åt några lager va?

Bilagor

• PXL_20201011_150045960-01.jpeg
    PXL_20201011_150045960-01.jpeg
    157.6 KB · Besök: 114
Senast ändrad:
TLDR: hur bred ska en body för shimano 11s road vara? min för mavic aksium är 33mm mellan de röda strecken.

Vevlager och framklinga är bytta. Ny kedja är kapad och nu ska jag bara byta ut kassetten också mot en ny likadan.
Ett par år sen fick jag byta flera delar från 10s till 11s pga att jag bytte ut reglagen (105, 10s mekaniska för disk) till shimanos då helt nya RS685 (11s hydrualiska).
Hjulen bytte jag till Mavic Aksium (Mavic Aksium One Disc WTS ED11 LRS), men de enda jag hittade då hade en campagnolo-body så då fick jag köpa en sån för shimano också (MAVIC FTS-L Shimano freehub body).

Av någon anledning jag jag inte mindes så slutade det hela med att jag plockade bort en kugge på 11s-kassetten och har kört med 10s bak ett par år nu.

Kanske dags att fixa det?
Men nu ser jag att hela 11s ultegra-kassetten inte får plats på bodyn!
Fram tills nyss så har jag alltså haft en 11s-kasset (fast med 16T bortplockad), och en tunn spacer längs in på bodyn.

Vafasen, inte lyckades jag väl köpa en body för 10s till de där aksium-hjulen.

Mätte det till 33mm mellan de röda strecken på bodyn jag har nu.
Försöker jag jämföra med de här bilderna så... ser den ut att vara för liten för 11s ändå va?! Skit:)

Kan inte hitta FTS-L på mavics hemsida för att kunna se om de har lite skisser där.

Bilagor

• Screenshot_2020-10-25_14-49-04.png
    Screenshot_2020-10-25_14-49-04.png
    334.4 KB · Besök: 105
Kassetten sticker ut lite på mina mavic-hjul också (med FTS-L frihjulskropp). Får du på låsringen ändå?

Nope, den greppar inte gängorna alls med alla 11 dreven på.
Men framförallt så greppar inte den minsta 11T tag i bodyn alls om jag sätter på alla dreven, utan bara snurrar runt.

Och alla distanserna som satt i kassetten mellan de lösa dreven (förutom att det inte finns en precis innanför den minsta 11T) när man packade upp den, de ska väl såklart sitta där?

Ja nåväl, jag kan nog klara mig med 10s ett par år till:)

Finns 11 delade FTS-L att köpa om du känner för det. Kostar runt 350 plus frakt.
Ja jag får nog förlika mig med att jag antagligen köpte en body för 10s.
350kr+frakt kan faktiskt vara värt det... att slippa ångesten över att behöva bestämma sig för vilket drev i kassetten som ska väck:)

Nope, den greppar inte gängorna alls med alla 11 dreven på.
Men framförallt så greppar inte den minsta 11T tag i bodyn alls om jag sätter på alla dreven, utan bara snurrar runt.

Och alla distanserna som satt i kassetten mellan de lösa dreven (förutom att det inte finns en precis innanför den minsta 11T) när man packade upp den, de ska väl såklart sitta där?

Ja nåväl, jag kan nog klara mig med 10s ett par år till:)

Använder du rätt låsring, den som följde med kassetten?
Jag har haft en ickegreppande 11:a när det var en random låsring från lådan som skulle göra jobbet. Antagligen från en 10-kassett.

Använder du rätt låsring, den som följde med kassetten?
Jag har haft en ickegreppande 11:a när det var en random låsring från lådan som skulle göra jobbet. Antagligen från en 10-kassett.

Japp den som satt på den splirrans nya kassetten jag packade upp idag:)
Men som sagt så greppar inte ens det minsta drevet (11T) om bodyn när jag sätter på hela kassetten.
Jag kanske inte kunde hitta en body för 11delat då för 5år sen, minns inte riktigt.

Dags för nya hjul kanske. Eller ny cykel...

Nä jag blir tokig. Cykeln har varit ur bruk i över ett kvartal nu.
Jag köpte till slut en ny body, som ser bredare ut nu när jag fick den, så att jag förhoppningsvis får plats med 11s-kassetten.

Men jag får inte av den existerande bodyn! (Mavic Aksium One Disk ska hjulen heta).

Jag har ju bytt body på den en gång innan (campagnolo->shimano just när jag köpte hjulen), men nu... näe.
Har skruvat av allt tycker jag. Bankat ut axeln, osv. Skrev om detta i ngn annan tråd men lyckades alltså inte lösa det då.

Och så har jag mailat Mavic till och med. Och de påstår att detta inte är Mavic-hjul alls (de sa att de inte använder böjda ekrar, vid fästet alltså, och ngt mer).
Men detta är det enda hjulpar jag någonsin köpt. Kanske Bikester skickade fel? Kanska jag aldrig bytte bakhjulet 5 år sen?? Jag blir knäpp.

Kanske någon som råkar se detta inlägg har ngt bra tips? Är det ngt speciellt ställe jag ska greppa eller trycka på?
Body-helvetet rubbar sig inte! :) Men/och det snurrar fint osv.

Bilagor

• PXL_20201221_103537648.jpg
    PXL_20201221_103537648.jpg
    735.7 KB · Besök: 135
Nav och fälg behöver ju inte vara samma fabrikat. Kolla om det står någonting på navet nånstans. Om ingen navnörd kan identifiera navet från bilden allena.
( själv ser jag som vanligt bara övre hälft av bilden när det är frimärke)

Jag har kollat efter text på fälgar och nav, men bara hittat ngt nummer som jag inte fick bra träffar på när jag sökte.
Och jag tog ju av dekalerna från hjulen, såklart... :)

Men alltså, om de har gått att montera och suttit och snurrat finfint så borde de ju gå att ta av:)
FTS-L heter det visst. Fattningen, eller vad man ska säga. Får bara Mavic-träffar när jag söker på det.

Om du inte lyckas byta bodyn och kan tänka dig att köra med en 11-delad 11-34 kassett så funkar det. 11-delade MTB-kassetter är lika breda som 10-delade landsvägskassetter.

En liten tanke som slog mig. Klingorna du har monterat är de för tvåväxlat? De har symmetriska tänder runt om i vart fall på Shimano brukar det finnas tänder för att plocka upp kedjan och tänder för att lämna av den samma.

Om du inte lyckas byta bodyn och kan tänka dig att köra med en 11-delad 11-34 kassett så funkar det. 11-delade MTB-kassetter är lika breda som 10-delade landsvägskassetter.
Men skulle det funka med existerande växel och reglage?? Jag trodde (tror fortfarande egentligen hehe) att växel+reglage drar vajern en viss mängd/längd, och att det inte kommer funka om det inte längre är samma avstånd mellan kuggarna.

En liten tanke som slog mig. Klingorna du har monterat är de för tvåväxlat? De har symmetriska tänder runt om i vart fall på Shimano brukar det finnas tänder för att plocka upp kedjan och tänder för att lämna av den samma.
Nä lägg av, har jag köpt fel sorts klinga!? :)
Det är storklingan fram (enbart) som jag har bytt, och nä jag tror inte att jag kollade att den var för 2-delat. Glömde. Tänkte inte på.
Provade växla lite när cykeln var i mekstället och då funkade det. Men om det inte funkar så bra i skarpt läge så vet jag kanske vad anledningen är iaf:) Tack!

Men skulle det funka med existerande växel och reglage?? Jag trodde (tror fortfarande egentligen hehe) att växel+reglage drar vajern en viss mängd/längd, och att det inte kommer funka om det inte längre är samma avstånd mellan kuggarna.
Samma reglage, men du behöver nog byta till en medium cage bakväxel.

Kan man köra utan låsplattan ett tag tills den dimper ner i brevlådan, eller fyller den någon funktion även innan veven håller på att ramla av?

Tillbaka
Topp