Byte av vevlager strular - nu med fulmeck

MarcusS

Aktiv medlem
Jo, jag hade inte verktyg för att få loss ett glappande vevlager på en gammal cx, så jag lämnade det hos en cykelverkstad för byte. De uppskattade att det skulle kosta 500-600 för ett byte vilket jag tycker lät ok. Nu så har de försökt få loss det och det sitter givetvis fast - jättefast. Vevlagret är enligt uppgift rökt och det behövs många timmar för att få ordning på det vilket de i så fall vill ha betalt för. De ska värmas, gängas om + ANNAT. Då cykeln inte är av större värde så är det inte rimligt att lägga ner tusenlappar på den.

Innan jag lämnade in den funkade den iallafall, nu är den körd. Vad är rimligt att begära från verkstaden? Att de fixar det till överenkommen kostnad? Att de köper ut ram/cykel?

Senast ändrad:

MarcusS

Aktiv medlem
Campa nånting, så här såg det ut innan jag lämnade in det:

20160811_185100.jpg

CRF_Niklas

Medlem
Tycker inte du kan begära något alls, lagret behövde bytas du lämnade in den. Lagret satt så hårt så mer arbete krävs för att byta. Betala eller skrota cykeln.

darkforce

Aktiv medlem
helt ärligt kan du inte kräva ett skit betala den tid dom lagt ner hittills o hämta hem skrotet och knäck nuvarande lager själv o rengör gängor o släng dit ett nytt eller sälj den billigt som den står åt nån som vill mecka

borgis

Medlem
Är det plasthylsor som lagret sitter i och de nu är söndervridna t ex, skulle jag försöka
att försiktigt banka ut axeln med lager och hylsa från ena hållet. Ramens hylsa håller
garanterat bättre än plastgängorna iallafall. Sen kan du försiktigt såga igenom ev.
resterande plasthylsor och peta ut dem. Är det metallhylsor blir det förstås värre.

Instämmer i att du inte kan kräva dem på någonting, tvärt om, men verkstaden kunde informerat
om att det kanske inte skulle gå att få loss prylarna och att funktionen kanske skulle bli sämre.
Det är chanser man får ta med gamla cyklar.

Mini_me

Aktiv medlem
d_anders sa:
Nja, inte betala för att de har misslyckats med att få loss lagret

Fast hur skulle denna LBS vet att det skulle behövas mycket mer arbete? Deras erfarenhet sa att det skulle gå , ibland har man fel.

Kunden (TS) har ett val , betala mer eller betala det som gjorts.

Att inte betala alls är inte ett val (iaf baserat på informationen som kommit fram här).

marr

Moderator
Forumvärd
Mini_me sa:
d_anders sa:

Fast hur skulle denna LBS vet att det skulle behövas mycket mer arbete? Deras erfarenhet sa att det skulle gå , ibland har man fel.

Kunden (TS) har ett val , betala mer eller betala det som gjorts.

Att inte betala alls är inte ett val (iaf baserat på informationen som kommit fram här).

Fast avtalat pris var väl ändå för att få vevlagret ersatt? Inte för ett försök?

MarcusS

Aktiv medlem
Jo, ni har rätt i att det inte alltid går som tänkt. Jag får hämta ut liket och se om det går att göra något själv med det. Förhoppningvis vill de inte ha betalt för ett ett misslyckat arbete.

Mini_me

Aktiv medlem
Förhandla kan man alltid.

Om du ger upp och bor i stockholm kan jag ge det ett försök. Har tillgång till det mesta via jobbet :) 4free dessutom :)

emmer

Ny medlem
darkforce sa:
d_anders sa:
lbs:en har oavsett om denne misslyckas eller lyckas lagt ner arbetstid på den o den tiden får man vackert betala oavsett
Är lbs:n så oskicklig så de drar som om det vore ett gammalt skimanolager när det är ett campa med italiensk gänga och andra verktyg så ska man faan inte behöva betala ett skit. Lämnar man in den och de ger en prisskattning så har man rätt i att anta att de är kompetenta nog att göra det. Är de f:d målare på f:a kladd&klåp så ska man inte bli lidande för det...

algol

Medlem
Man lämnar in en fungerande cykel och får tillbaka en trasig och betalar fullpris för deras besvär? Ja, det låter rimligt, eller?

emmer sa:
darkforce sa:
d_anders sa:
lbs:en har oavsett om denne misslyckas eller lyckas lagt ner arbetstid på den o den tiden får man vackert betala oavsett
Är lbs:n så oskicklig så de drar som om det vore ett gammalt skimanolager när det är ett campa med italiensk gänga och andra verktyg så ska man faan inte behöva betala ett skit. Lämnar man in den och de ger en prisskattning så har man rätt i att anta att de är kompetenta nog att göra det. Är de f:d målare på f:a kladd&klåp så ska man inte bli lidande för det...

Var hittar du info om att de gjort fel?

NickPick

Aktiv medlem
algol sa:
Man lämnar in en fungerande cykel och får tillbaka en trasig och betalar fullpris för deras besvär? Ja, det låter rimligt, eller?

Exakt så fungerar det. Att verkstaden hör av sig ifall det ska bli dyrare än beräknat är helt rätt.

Ingen LBS håller på med välgörenhet. Tänk bilverkstad.
En snickare ska byta balkongräcken. Balkongen är i för dåligt skick för att det ska gå... En dålig liknelse.
Nästan så att jag ska leta fram kränkthetsrapporten. :)

Tråkigt med cykeln dock. Men att kräva ersättning var lite underligt. Även om LBS kanske har gjort på "inte korrekt vis" så är det ju en risk man får ta när man inte gör saker själv.

Hoppas det löser sig.

emmer

Ny medlem
Luthman Photography sa:
emmer sa:
darkforce sa:
d_anders sa:
Var hittar du info om att de gjort fel?
Dom drog sönder skålarna och troligen gängorna.
Stod i första och tredje inlägget. Typ längst upp på sidan...

Nej, det står att lagret sitter fast och att de måst värma för att få borta det. Att de potentiellt måste gänga om kan ju vara ett resultat av att gängorna kanske pajar om de ska vålda ut det. Det står aldrig klart och tydligt att de gjort fel/dragit sönder gängorna. Om man ska vara petig. och det får man ju, det är ändå måndag.

MarcusS

Aktiv medlem
Jag vet som sagt ännu inte vad som gått fel, bara att det sitter fast och de inte kan göra klart jobbet till ett pris vi kom överens om. Återkommer med rapport när jag hämtat ut ramen.

swedo

Aktiv medlem
MarcusS sa:
Jag vet som sagt ännu inte vad som gått fel, bara att det sitter fast och de inte kan göra klart jobbet till ett pris vi kom överens om. Återkommer med rapport när jag hämtat ut ramen.

Om du som konsument lämnade in något fullt fungerande, men med smärre fel för reparation till fast pris och LBS inte tydligt talade om för dig att detta kunde blir konsekvenserna är det klart att man kan förvänta sig att LBS ska lämna tillbaks varan i samma skick, utan kostnad.

Om LBS däremot var tydlig med att tidsåtgången var varierande, att de skulle debitera per timme, och att skador var möjliga då ska du naturligtvis betala dem för deras tid och ta emot varan i det skick vilket den var efter reparationsförsöket.

dabac

Aktiv medlem
emmer sa:
darkforce sa:
d_anders sa:
Är lbs:n så oskicklig så de drar som om det vore ett gammalt skimanolager när det är ett campa med italiensk gänga ......

Inte bara Campa som använder den verktygsfattningen. SKF/FAG gör (gjorde) vevlager som använder samma verktyg. BSA gänga.

Måste inte vara feldraget.

http://www.schaeffler.com/remotemed...publication/downloads_18/wl_05114_5_de_en.pdf

Jag knäckte ett skruvstäd på ett fastrostat vevlager för några månader sen.

emmer

Ny medlem
dabac sa:
emmer sa:
darkforce sa:
d_anders sa:
Är lbs:n så oskicklig så de drar som om det vore ett gammalt skimanolager när det är ett campa med italiensk gänga ......
Inte bara Campa som använder den verktygsfattningen. SKF/FAG gör (gjorde) vevlager som använder samma verktyg. BSA gänga..
JamengjordeSKFlagermeddenfattningenharjuallaLSBerdeverktygeniverkstaden...

dabac

Aktiv medlem
Sist jag pratade vevlager med en verkstad (tillhörande en större kedja) sade han att de hade ett fast pris på arbetet. Helt medvetet satt efter någon slags medelarbetstid.
Oftast blev det en liten fördel för butiken, ibland blev det en (osynlig) jättevinst för kunden.

Att de nånsin tvingats ge upp, och hur de då hanterade debiteringen nämnde han inte.

dabac

Aktiv medlem
emmer sa:
dabac sa:
emmer sa:
darkforce sa:
d_anders sa:
Inte bara Campa som använder den verktygsfattningen. SKF/FAG gör (gjorde) vevlager som använder samma verktyg. BSA gänga..
JamengjordeSKFlagermeddenfattningenharjuallaLSBerdeverktygeniverkstaden...

Alltså, ger man sig som "proffs" på en del som är välkänd för att sitta fast med fel/improviserade verktyg är man ju mer än en gnutta korkad/kaxig. Eller desperat för att få in ett betalande jobb.

Mange.

Aktiv medlem
Eller så handlar det om att kunna ge service, att hålla på och tacka nej till saker som är jobbigt betalar ingen hyra. Det som var proffsigt hanterat i ärendet var att se sina gränser och ge upp innan det går sönder på riktigt.

emmer

Ny medlem
Mange. sa:
Eller så handlar det om att kunna ge service, att hålla på och tacka nej till saker som är jobbigt betalar ingen hyra. Det som var proffsigt hanterat i ärendet var att se sina gränser och ge upp innan det går sönder på riktigt.
+1

dabac

Aktiv medlem
Mange. sa:

Men så var det väl inte?

Från det första inlägget:
-"Innan jag lämnade in den funkade den iallafall, nu är den körd."

Det HADE varit proffsigt att sluta i tid. Eller kontakta kunden och ändra avtalet.

Mini_me

Aktiv medlem
dabac sa:
Mange. sa:

Men så var det väl inte?

Från det första inlägget:
-"Innan jag lämnade in den funkade den iallafall, nu är den körd."

Det HADE varit proffsigt att sluta i tid. Eller kontakta kunden och ändra avtalet.

Men om dom har försökt lossa det , misslyckats , inte värmt det. Hur mycket mer defekt kan det ha blivit?

Lagret var ju så pass trasigt att TS lämnade in det.

Men alla här drar ju saker så sjukt långt. Det kan ju vara så att det går att använda , killen inte behöver betala mer än vad han tycker är fair. Alla glada..typ. Det trasiga kan man inte komma förbi men sånt är livet ibland.

Men oxå , hur vet vi att dom inte använt rätt verktyg? Bara för man har rätt saker betyder inte det att saker ramlar isär. Om rätt verktyg slinter så kan infästningen vara defekt. Då får man vålda...

Senast ändrad:

Ny

Ny medlem
Det skulle väl vara en bra affärstrategi att lämna in gamla cyklar med fastrostade delar och begära att få valfri ny cykel om verkstaden inte lyckas.
Många verkstäder tar emot gamla cyklar och gör det som går att göra; i bland går det inte och cykeln får lämnas tillbaka till kund eller skrotas. Skulle verkstaden då betala skadestånd eller ge kunden ny cykel skulle det nog bli omöjligt att få hjälp med cykler äldre än 3 år och av ett märke som verkstaden vet att det går att meka med. Även nyare vevlager kan sitta så hårt att orginalverktygen inte får det grepp som behövs!

kay

Ny medlem
Jag jobbar i butik, och även i verkstaden på firman. (Inte cykel butik). Men om någon lämnar in en reparation som vi inte lyckats laga, av någon anledning, får inte våra kunden betala ett skit iaf. Det skulle inte jag heller vilja göra om jag lämnade in en vara, som inte kunde fixas. Även om vi lagt ner någon timme eller mer på reparationen så slipper våra kunder iaf att betala. Och har man till och med sabbat produkten ytterligare, jag då känns det ju ännu värre. Men men! Alla företag gör olika ;-)

MarcusS

Aktiv medlem
Ja, nu har jag en uppdatering. Mer kommunikationsproblem än strul med själva cykeln. Ramen hämtade jag ut, de ville inte ha betalt för nerlagd arbetstid. Det enda som var trasigt var plasten som håller fast vevlagret.

Väl hemma så kollar jag på favvokanalen Hydraulic Press Channel och funderade lite på hur jag skulle få loss lagret. Sen blev det fulmeck - känsliga läsare varnas:
20160825_192448.jpg

20160825_193125.jpg

20160825_193432.jpg

20160825_194433.jpg

20160825_195421.jpg

Senast ändrad:

MarcusS

Aktiv medlem
Nu är plasten oxå borta och gängorna ser användbara ut. Lagret ska vara 68mm brett, diametern mellan gängorna är 33mm. Vad för lager ska jag stoppa dit?

emmer

Ny medlem
BSA, längden 119 och ändarna i plast så är det ingen Campagnolo jag hört talas om :-)
[Campagnolo lär vid något tillfälle ha sålt Kinex men med aluminiumkoppar och annan axellängd].

Hur som haver - är det en dubbel eller trippel vev du har?
Axellängd runt 120 är väl bara för tripplar så har du en dubbel så borde du kolla hur din kedjelinje är (sorry, var).

Men är det en Duratec bör det vara BSA lager, och sedan är axellängd (och ev. kona) avhängigt vad för vev du har.

Vill du ha exakt samma som du har så kan jag sätta några kronor på att det är ett Kinex med 119mm JIS-axel.
Men det vill du säkert inte ha :-)

edit: mummel mummel autocorrecta kinex till kines...

Senast ändrad:

MarcusS

Aktiv medlem
emmer sa:
BSA, längden 119 och ändarna i plast så är det ingen Campagnolo jag hört talas om :-)
[Campagnolo lär vid något tillfälle ha sålt Kinex men med aluminiumkoppar och annan axellängd].

Hur som haver - är det en dubbel eller trippel vev du har?
Axellängd runt 120 är väl bara för tripplar så har du en dubbel så borde du kolla hur din kedjelinje är (sorry, var).

Men är det en Duratec bör det vara BSA lager, och sedan är axellängd (och ev. kona) avhängigt vad för vev du har.

Vill du ha exakt samma som du har så kan jag sätta några kronor på att det är ett Kinex med 119mm JIS-axel.
Men det vill du säkert inte ha :-)

edit: mummel mummel autocorrecta kinex till kines...

Ja, det är en trippel på den. Eftersom gängan har några hack i sig kanske detta kan vara något. http://www.cykelkraft.se/vevlager-fyrkantsaxel-ipress-119mm-yst

Nått sånt här borde väl funka annars. http://m.bikester.se/mounty-kassettlager-tec-bracket-vevlager-fyrkant-gra-10787.html

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer