Byte av vevlager strular - nu med fulmeck

Snyggt jobbat! Har också en gammal cx som står med samma problem. Tog inte gängorna skada när du pressade ur vevlagret?

salle sa:
Snyggt jobbat! Har också en gammal cx som står med samma problem. Tog inte gängorna skada när du pressade ur vevlagret?

Nej, inte av själva pressandet. Vevlagret satt fart i plasthylsor som var gängade i ramen. Värmepistolen gjorde plasten mjuk och sedan gick det bra att trycka på. Sedan skulle jag kunnat vara mer försiktig när jag rensade bort plastresterna. Det blev oxå en liten skada i kanten då jag tryckte lite för långt.

Nytt lager är beställt. Jag tror att det ska gå bra att skruva det på plats då aluminium i ramen är mjukare än stålet i vevlagret. Återkommer med rapport senare när jag fått delarna.

Senast ändrad:
Fiffigt där, med domkraften!

Men domkraft hade nog inte funkat på ett gammalt shimano fyrkantvevlager (UN51) som jag tampades med för ett tag sedan. Fick till slut gå lös på det med 32mm hålborr och rejäl borrmaskin.

Tog först bort vevaxel och lagerkulor. Så en bit kvastskaft i lagerhylsan som inledande styrning för hålborren, som sedan gick precis runt hylsan. I vevlagerhuset blev det kvar ett tunt (0,5mm) aluminiumskikt som kunde tas bort med vass liten skruvmejsel och tång. Gängorna klarade sig finfint! Gav mig på detta efter att ha mätt noggrant på vevlager, vevlagerhus och hålborr.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    216.4 KB · Besök: 35
  • image.jpeg
    image.jpeg
    203.2 KB · Besök: 39

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp