Byte av vevparti/-lager

JollyG

Medlem
Byte av vevparti/-lager
Dags att byta utslitet vevparti på min gamla Scott från -09 - 3delat M442 9speed med original Shimano UN-26 (square taper) 68x113mm vevlager.
Tanken är att byta till shimano M590 med Hollowtech II axel och SM-BB51 lager som ingår med vevpartiet.
Vet att det behövs ett verktyg för att får ut det gamla vevlagret och ett annat för att montera det nya.
Min fråga är om nån har erfarenhet av detta byte? Är det bara byta rakt av eller behövs ytan där ramen möter vevlagret planas (med nå specialverktyg)?

Byte av vevparti/-lager
då är det inga större problem att byta själv bara man har rätt verktyg. frågat 2st LBS och ingen av dom hade verktyg för "planing" som jag läst på vissa ställen behövdes göras 1a ggn man byter mellan dess olika typer av lager.
bäst att fråga den samlade Happy expertisen före man ger sig på byte själv 1a ggn =)

Byte av vevparti/-lager
såg den nyss när jag kollade runt på youtube =) och svårt är det ju inte bara man har rätt verktyg ;) största frågan var om man verkligen behövde plana ytan på ramen mot vevlagret men som han säger i filmen så behövs det inte om det är inte är nån skada.

nu bara beställa delar......

Byte av vevparti/-lager
Lycka till! Alltid kul att lära sig att nya mekmoment på cykeln och går det åt pipan så är det bara att lämna in den till den lokala cykelverkstan!

Byte av vevparti/-lager
JollyG sa:
... största frågan var om man verkligen behövde plana ytan på ramen mot vevlagret men som han säger i filmen så behövs det inte om det är inte är nån skada......

Nja.
På en ram byggd för kassettvevlager är det inte så viktigt om ändarna på vevlagerhylsan är vinkelräta mot hylsan. Bägge lagren sitter i sin egen hållare som ser till att de är parallella med axeln.
Nu är antagligen de flesta vevlagerhylsor rätt vinkelrätt kapade hursomhelst, det kostar liksom inget extra att göra det så med moderna produktionsmetoder. Men för en ram tänkt för kassettvevlager är det inte nåt man behöver hårdbevaka, så det KAN ju hända grejer.
För utanpåliggande lager däremot är det väldigt viktigt att ändarna är vinkelräta, för att det är den ytan som ser till att lagren blir parallella med axeln. Utanpåliggande lager har dessutom rätt små kullagerkulor och grunda lagerbanor, som inte tål snedbelastning särskilt bra.

Byte av vevparti/-lager
Verkar ju inte särskilt vanligt att dom gör sånna saker som att plana ytan vid vevlagret eftersom ingen av dom LBS jag frågat har verktyg för det. En av dom sa att dom bytt flera square taperd till hollowtech utan problem. vevlager byte är nästan ett måste då jag inte hittat nått 3delat 9s vevparti att byta till.

Byte av vevparti/-lager
Hade bara skruvat dit det nya lagret och nöjt mig så, har aldrig upplevt några direkta problem när jag bytt från kassettlager till utanpåliggande. Har svårt att se att det skulle vara så snett att det inte rör sig ordentligt. Möjligtvis kanske du får något kortare livslängd om ytorna inte är precis parallella, men ett HT2-lager kostar väl typ 80 spänn på valfri nätbutik så det känns inte som ett stort problem.

Byte av vevparti/-lager
Jo, så hade jag också börjat, men planheten är inte lika kritisk om man har ett kassettlager. Alltså kan det vara så att cykelbyggaren/ramtillverkaren inte har brytt sig om att plana av eftersom det inte behövs och då kan det bli problem med att få lagerkopparna bra på plats. De skall ju trots allt dras med 40 Nm och om det är bara en liten del av lagerhuset som håller emot så kan kanske gängorna i lagerkoppen (aluminium) skadas.
/K

Orwar sa:
Hade bara skruvat dit det nya lagret och nöjt mig så, har aldrig upplevt några direkta problem när jag bytt från kassettlager till utanpåliggande. Har svårt att se att det skulle vara så snett att det inte rör sig ordentligt. Möjligtvis kanske du får något kortare livslängd om ytorna inte är precis parallella, men ett HT2-lager kostar väl typ 80 spänn på valfri nätbutik så det känns inte som ett stort problem.

Byte av vevparti/-lager
gandhi: "mycke" pengar för ett engångs jobb =) om inte ens 2 LBS i närheten har sånt verktyg så behöver inte jag heller ;)
kan spara dom pengarna och ist köpa nytt HT2 lager om/när det väl havererar (150£ räcker till några vevlager)
Min Scott är en Aspect 20 från -09 så det är inte direkt nån högbudget cykel. håller den rullande tills man bestämt sig vad nästa nya cykel blir och har denna i reserv.

Byte av vevparti/-lager
Vill man så kan man ju ta en fil och en gammal kopp osså skruvar man dit den så filen får plats mellan och filar bort på ramen om den inte tar mot nästan hela varvet. Det bor en bysmed längst in i hjärtat :-)

Tillbaka
Topp