Byte av vevparti men klingan hamnar väldigt nära ramen

kat0

Medlem
Jag har precis fått hem en Scott Scale 940 (2024) och tänkte byta vevparti till mitt som jag hade på förra cykeln.
Både min gamla ram och Scott har DUB PF92 men det vevparti som satt på scotten verkar vara en bredare typ och använde en 3mm och en 5mm spacer.
När jag monterar mitt gamla vevparti med endast en 2mm spacer på höger sida (enligt SRAM manual) så hamnar dock klingan väldigt nära kedjestaget (och jämfört med det som satt på från början) se bilder.

Scott-klingan är 32t 3mm offset
1000000708.webp
Min gamla klinga är 34t 3mm offset
1000000706.webp
Bredden på mitt gamla vevparti:
1000000709.webp
Var är min tankevurpa och vad kan jag göra?

Vilken axellängd är det på vevpartierna?

Det ser ut som betydligt mer offset på den nya än på den gamla klingan, men det kanske bara är en villa.

Det finns SRAM DUB men också SRAM DUB Wide vevarmar; kan detta förklara det du ser?
Ja precis, det förklarar skillnaden. Lite mer googling så hittade jag att Scott-ramen är tydligen byggd utifrån 55mm CL och använder DUB Wide.
Men då är frågan om det blir görbart att byta klinga till en 0mm offset vilket borde flytta ut klingan 3mm och ge samma CL som en DUB Wide?
Kanske blir Q-faktorn påverkad men spelar det egentligen någon större roll?

Jag kan se tre orsaker baserat på bilderna:
1. Klingan är större och hamnar då längre bak på kedjestaget vilket då ger mindre utrymme.
2. Nya klingan har mer offset, dvs kuggarna sitter längre in i förhållande till var dom fästs på vevarmen, vilket gör att dom hamnar närmare kedjestaget.
3. Vevpartiet breddar inte lika mycket från ramen, vilket ger mindre utrymme.

Jag har haft väldigt tight när jag kört med lite större klingor och så länge det inte tar i ramen har det aldrig varit några problem.

Tillbaka
Topp