Byte Framgaffel (hjälp)

William06

Medlem
Byte Framgaffel (hjälp)
Tjena, lite ny till det här o vet inte helt om jag gör rätt.

Har iallafall en kona process 134 dl 27,5 2020 där jag vill byta framgaffeln nu är det en piké med 140 slag, men jag vill helst gå mot 160, dock vill jag inte ha massor av problem senare såklart, så jag undrar om det är någon som har erfarenhet om det funkar att köra 160 eller ska man kö lite säkert o ta 150?

Sen vet jag inte helt vad jag ska kö antingen har jag tänkt piké (den silvriga minns inte helt namnet) eller en lyrik, vad har ni för tankar?

Edit: Insåg nu att piké går bara till 140, men har ni några rekommendationer på vad man ska kolla på?

Senast ändrad:
Byte Framgaffel (hjälp)
Tjena, lite ny till det här o vet inte helt om jag gör rätt.

Har iallafall en kona process 134 dl där jag vill byta framgaffeln nu är det en piké med 140 slag, men jag vill helst gå mot 160, dock vill jag inte ha massor av problem senare såklart, så jag undrar om det är någon som har erfarenhet om det funkar att köra 160 eller ska man kö lite säkert o ta 150?

Sen vet jag inte helt vad jag ska kö antingen har jag tänkt piké (den silvriga minns inte helt namnet) eller en lyrik, vad har ni för tankar?
Är det förra generationens Pike så räcker det med att byta dämparen och luftskaftet , nyare är som skrivet tidigare 140mm max å då får du gå upp till lyrik om ska ha mer , årsmodell på Piken så kan du säkert få ett svar.

Byte Framgaffel (hjälp)
Geometrin blir ju annorlunda men är det inget du störs av så ska det väl inte störa nån annan heller.
Cykeln blir markant högre (mindre bb drop, mer stack) och sadeln kommer skjutas mer över bakhjulet.
På de TRE cyklarna jag testat på har det påverkat på ett oacceptabelt vis.

Byte Framgaffel (hjälp)
Är det förra generationens Pike så räcker det med att byta dämparen och luftskaftet , nyare är som skrivet tidigare 140mm max å då får du gå upp till lyrik om ska ha mer , årsmodell på Piken så kan du säkert få ett svar.
Cykeln är 2020 modellen självaste gaffeln i sig vet jag inte, men specsen lyder: RockShox Pike Select RC, Charger, DebonAir, tapered, 110mm spacing

Byte Framgaffel (hjälp)
Geometrin blir ju annorlunda men är det inget du störs av så ska det väl inte störa nån annan heller.
Cykeln blir markant högre (mindre bb drop, mer stack) och sadeln kommer skjutas mer över bakhjulet.
På de TRE cyklarna jag testat på har det påverkat på ett oacceptabelt vis.
Hur mycket har du ökat slaglängden med då? Bytte du tillbaka för det blev så jobbigt eller körde du på ändå?

Byte Framgaffel (hjälp)
Jag har testat på tre cyklar

100 till 120, 2019 XC
120 till 140, 2018 XC/stigcykel
160 till 170, halvt omodern 2019 Vitus Escarpe

stora problemet har vart åverkan på sadelrörets vinkel då jag hamnat oacceptabelt långt bak över bakhjulet. Escarpen funkade bra med 140 mm men jag tänker att 150 mm också blir bra. Den dagen min cykling kräver mer slaglängd blir det en ny cykel..
På Yari/Lyrik är det förhållandevis enkelt att byta luftskaftet och de säljs på forumet här titt som tätt för inte så stora pengar så det är ju lätt att testa.

Byte Framgaffel (hjälp)
Reach blir också kortare ca 5mm per 10mm slag

Med sag lite mindre. Om man har distanser under stammen kan man tar bort dom för att (delvis) kompensera för båda kortare reach och högre stack. Vevlagret förbi dock lite högre och sadeln hamnar lite längre bak. Om man har justerutrymme kan man flytta sadeln mer framåt på stolpen.

Tillbaka
Topp