Byte HT mot FS

sackan

Aktiv medlem
Byte HT mot FS
Hej Happyisar.

Jag rullar idag på en MB31 Royal SLX 2022. Är jättenöjd med denna, men suget efter en FS gnager lite hela tiden.

Har nu ett erbjudande att byta denna mot en Scott Spark 930 (Contessa) 2018.

Kommer jag ångra mig eller är det en affär jag törs göra?

Både cyklarna är i mycket bra skick.

Byte HT mot FS
Det är lite olika typer av cyklar förutom dämpningen
Det är jag med på. Min HT är lite ”overkill” till dom spåren jag har hemmavid som jag mest cyklar på.
”Spark” är ju mer XC å kommer klara min typ av cykling galant.
Det jag är mest tveksam på är ju att ”Sparken” är lite sämre rent komponent mässigt, men sånt går ju att uppgradera med tiden. Värre med att bygga om min till FS :)

Byte HT mot FS
Även om Sparken är en fin hoj så är den ändå en 5 år gammal hoj från förra generationen. Allt hänger ju på priset naturligtvis (byter du jämt?).
Att det är förra generationen lägger jag inte så mycket energi på, den funka att cykla på 2018 så lär gå nu också även fast det kommit en ny generation av ”Spark”.
Yes, det är ett rakt byte som är aktuellt.

Byte HT mot FS
Att det är förra generationen lägger jag inte så mycket energi på, den funka att cykla på 2018 så lär gå nu också även fast det kommit en ny generation av ”Spark”.
Tänkte mest på andrahandsvärdet. Den kanske är svårsåld när du väl vill göra dig av med den.

Är det en Judy på den? Och 2X fram? Finns ju roligare Sparks i sådana fall om katten själv får välja...

Byte HT mot FS
Det är väl mest gaffeln på sparken som är ganska tråkig och tung. Byter du den senare så är det en bra hoj skulle jag säga. Ser ut som det är boost så det ska inte vara så svårt.

Byte HT mot FS
På en fem år gammal FS så väger det ju rätt tungt med hur dämperiet är skött och servat. Är det eftersatt så är det ganska många tusenlappar på att fullserva en dämpare och en gaffel om du inte gör det själv
Den ska enligt utsago endast gått ca.50h totalt på sina år. Å ser ut att vara i nyskick på bild iaf. Å säljaren är enda ägaren å kvitto finns.

Byte HT mot FS
Förstår hur du tänker.

Japp det är en Judy samt 2X, saker att byta till singelklinga har jag redan hemma.
Ja, din MB31:a kommer att vara het i några år till men att sälja en 7-10 år gammal Spark är väl som att försöka sälja en 26-tummare (kanske raljerar ngt...).

Edit: Om Sparken inte varit servad på 5 år är den förmodligen snustorr oavsett gångtid.

Byte HT mot FS
Jag skulle byta alla dagar i veckan. Det är väl kanske en ekonomiskt bra affär för dig också? Du verkar ju vilja ha en xchoj också.
Men… den måste ju vara i skick.

Byte HT mot FS
Jag sållar mig till ickebytarna. MB31 är grymt kompetent och med lätta däck fungerar den väl dugligt som xc-racer. Sparken är ju inte någon direkt lättviktare, komponenterna inget man jublar över och om MB31:an är overkill på dina hemmastigar lär väl inte FS tillföra speciellt mycket.

Sedan förstår jag att det gnager ?

Byte HT mot FS
Det skiljer färg, sadel och eventuellt bredd på styre tror jag

Har visserligen en Spark högre upp serien, men kan bekräfta ovanstående. Mitt styre är 72 cm brett, vilket jag upplever som tillräckligt. Sadeln är varken bättre eller sämre än andra och för min modell var Contessa-färgen mycket snyggare.

Jag har inte testat den senaste Sparkgenerationen, men den förra är i mitt tycke mycket bra.

Byte HT mot FS
Jag sållar mig till ickebytarna. MB31 är grymt kompetent och med lätta däck fungerar den väl dugligt som xc-racer. Sparken är ju inte någon direkt lättviktare, komponenterna inget man jublar över och om MB31:an är overkill på dina hemmastigar lär väl inte FS tillföra speciellt mycket.

Sedan förstår jag att det gnager ?
mb31:an e ingen direkt lättviktare heller om ja inte minns fel väger den in på ca 13kg och sparken väger strax under 14kg

sen till ts kalkylera in i bytet att du kommer få lägga servicekostnad tämligen omgående på dämpare o gaffel även om de är bara 50h så e de gissningsvis inte servat på 5 år så de lär behövas servas hursom

Byte HT mot FS
Varför behålla MB31an om det är en FS du vill ha? Att andra tycker att MB31 och/eller HT är coolt och häftigt är totalt ointressant för dig.

Jag håller med övriga om att dämparnas hälsa är viktigt. Hade jag köpt cykeln skulle jag ha lämnat in och fått dämparna servade oavsett så att jag visste att de var i bra skick innan jag började använda cykeln. Hade jag ägt cykeln sen den var ny hade jag ändå lagt ut pengar på service av dämparna så huruvida dämparna är nyservade eller inte hade jag inte brytt mig om (det är en kostnad man får räkna med). Däremot hade jag säkerställt att dämparna inte var i så pass dåligt skick att de behövde bytas ut.

Byte HT mot FS
Det blev byte idag iaf. ”Sparken” var i samma fina skick som utlovat.
Nu ska nya däck klickas hem, Forekaster har testats förut å aldrig vart nöjd.
IMG_6812.jpeg

Tillbaka
Topp