Byte mellan FSA och Shimanodrev fram

masken46

Medlem
Hej!

Jag har FSA Gossamer 46/36 fram och tänkte byta till 50 på stora klingan. Inskaffade glatt en Shimanoklinga på 50T och bytte, eftersom FSA inte kunde ange vilken av deras klingor jag borde byta till och den jag trodde det var var restad. Funkade inte alls...dels verkar Shimanoklingan smalare, dels verkar det inte som om kedjan "klättar" på den för att komma över till stora klingan. Kan man inte byta klingor så där optimistiskt som jag hoppats på och måste man hålla sig inom märket eller är det mina mek-kunskaper som är bristfälliga ?

Vad var det för shimanoklinga som du satte på då? Det borde vara kompatibelt, men det kan ju också vara så att iom den nya klingan är lite större så behöver du justera framväxelns läge för att få växlingarna att lira.

Har själv funderat på att 'uppgradera' från FSA 50T till motsvarande Shimano och vad jag läst borde det funka. Men om du inte får till det så kan jag tänka mig ett byte :)

Det funkar generellt sett. Antingen har du köpt fel klinga eller inte ställt in växeln eller sjuk otur:).
Men det ska vara kompatibelt.

Den nya klingan är en Shimano 105 FC-5750. Att jag behöver fixa till framväxeln förstår jag. Jag är eg. oroligare för att den verkar för smal (det känns inte stabilt när jag monterar den).

Tillbaka
Topp