Byte Pulley rd XT

jonte987

Aktiv medlem
Byte Pulley rd XT
Jag tycker övre trissa går riktigt trögt efter bytte och de ser inte hellre identiska ut med original. Original har en axel/rör genom kullagret och en upphöjning i täckplåten. Inte ska täckplåten med? Finns redan plåt på de nya men utan upphöjning.
Eventuellt köpte jag fel. Sökte på pulley till XT och köpte

men dessa är nog mer rätt. Visuellt ingen skullnad på axel/plåt
1726079787967.png

Byte Pulley rd XT
efter att ha kollat på ett antal andra lösa växlar jag har liggande så är det antigen en unik konstruktion eller så är den nya kass.

Byte Pulley rd XT
Om plåt redan finns så borde inte den gamla med nej.
Rullar hjulen lätt om du har dem löst och klämmer plåtarna mellan fingrarna?
Är det kullager eller bussningar på de nya/på de gamla?

Byte Pulley rd XT
Om plåt redan finns så borde inte den gamla med nej.
Rullar hjulen lätt om du har dem löst och klämmer plåtarna mellan fingrarna?
Är det kullager eller bussningar på de nya/på de gamla?
Skillnaden mellan de länkade är bushning och lager.. så jag har köpt fel. Tycker ändå det är trögt + den nedre snurrar bättre.

Ser nu att den ska klämma i plåten och snurra runt om så det kan inte vara det. Eventuell passform är mot kedja inte korgen.

Det är väl bara att köpa nytt men lite surt för det blev dyrt med frakten...

Byte Pulley rd XT
Ja jag vet inte. Testade med en från gammal 9s xt. Funkade hjälpligt innan jag pillade på den men spänner man ordentligt så låser den. Växeln satt oservad 20 år på en cykel så kan vara vad som helst.

Tog en från modern alivio istället och den funkar som förväntat.
Kollade några andra växlar och alla är ordentligt spännda så ska inte vara nåt lagerspännings problem.

Testar att reklamerar men syns dåligt på video och eventuellt är problemet att jag inte orkar med skräp.

Nu funkar i alla fall växeln och efter att ha slagit med alivio hela sommaren så är det en lättnad att slänga på en skrotig m781 och det bara växlar klick klick.

Tillbaka
Topp