Byte utav framgaffel till längre slaglängd

Har idag en Scott e-spark 730 (2018) vilket är en instegsmodell gällande komponenter.
Vill uppgradera från Rock Shox Recon RL Solo Air (130mm) till en Fox factory 34 140-150mm.

Har läst lite på nätet att man bör inte gå över 20mm i förändring för då förändras cykelns geometri för mycket. Min lokala cykelbutik tyckte att 10mm var max i förändring.

Skulle helst vilja byta till en e-bike specific gaffel, men enligt Fox hemsida så sticker de iväg på 160mm och för 29", jag har 27.5"
Tanken är att även byta bakdämparen från en X-Fusion NUDE (120mm (165*45mm)) till en Fox DPS i detta fallet och med samma mått.

//Chrille

Varför vill du ha en gaffel för elcykel? Vad tillför det förutom mer vikt?

Jag kör 10mm över original och det går fint.

Edit: såg nu att du hade en elcykel... Ja då är det ju rimligt men i fel forum.

Senast ändrad:
Nog kan man få fråga om gafflar här, de drivs ju inte med el trots att cykeln gör det. Tycker jag, iaf.

Såg dock ingen fråga i ursprungsposten, det var lite konstigt kanske.

zinkpasta sa:
Nog kan man få fråga om gafflar här, de drivs ju inte med el trots att cykeln gör det. Tycker jag, iaf.

Såg dock ingen fråga i ursprungsposten, det var lite konstigt kanske.

Jo det är väl sant jag har ingen koll på hur hårda mod brukar vara. Nej en frågeställning saknas ju så vi får väl spekulera lite fritt ?

Jag bytte från stock 120mm till en Pike med 140mm. Upplevde enbart fördelar! Mer slag= mer kul! Mycket bättre på platt men framförallt utför, knappt någon skillnad uppför. Det gick väldigt fort att anpassa sig och undra varför man inte körde på en ännu längre gaffel. Våga!

Hojen blir kortare och sadelstolpen blir mer flack. (Lång och brant är alltså modernt). Resten är väl positivt men kanske kan bli problem med garantin.

Blir hojjen kortare med mer slag på gaffeln? Tankevurpa? Sadelrörsvinkeln håller jag med om. Högre vevlager är också ett vanligt motargument.
En kompis bytte samma gaffel mot en FOX 34 Rhythm och är väldigt nöjd. Ramen har hållit hittills...

Velocipeden sa:
Blir hojjen kortare med mer slag på gaffeln? Tankevurpa? Sadelrörsvinkeln håller jag med om. Högre vevlager är också ett vanligt motargument.
En kompis bytte samma gaffel mot en FOX 34 Rhythm och är väldigt nöjd. Ramen har hållit hittills...

Reach.

Tack för svaran allesammans!

@zinkpasta: Hur cyklens egenskaper förändras när man byter till en gaffel med längre slaglängd är frågan ;-)

Det ska tilläggas att jag cyklar mest stig med varierat underlag. Har provat den del Bikeparks i Sverige och kommer även göra så denna sommar. Vill behålla min nuvarande cykel, men uppgradera den med bättre komponenter däribland gaffel och bakdämpare.

Vad jag har förstått så stanshions på Fox's gafflar så går dessa från 32-40mm beroende på modell.

@yonsson @Hälsingland: När ni bytte gaffel hade ni samma Fork Offset/Rake eller valde ni att även ändra detta?
@jonte987 och @Velocipeden: Cykeln blir kortare = förhållandet mellan fram- och baknav? Är höjt vevlager samma sak som bottom bracket height? Har också läst att vid varje 10mm förändring i slag så minskar head tube angle'n 1grad

Har spenderat ändlöst med timmar för att försöka förstå en cykels geometri och uppförande och all termer, men det slutar ofta med kortslutning i hjärnan och att jag öppnar en öl och stirrar blint in väggen ;-)

Vi får se ifall jag vågar mig på 20mm förändring eller fegar på 10mm ;-)

Jag hade 29” Recon RL 120mm, 51mm offset.
Bytte till 29” Pike 140mm, 51mm offset.

Tror inte jag hade märkt någon skillnad med kortare offset. Ett tips är att kolla på vad andra hojar du eventuellt kommer köpa i framtiden har för offset och köra på samma. De flesta 29”-tillverkarna går ju mot kortare offset igen, förutom Kona och några till som fortsätter med 51mm på 29”.

Tycker inte man ska stirra sig blind på offset, försök hitta den gaffeln du vill ha till bra pris istället. Är man inte väldigt van så tror jag man har svårt att märka någon skillnad på olika offset, MTBR gjorde precis en video på ämnet.

Tillbaka
Topp