Byte växelvajer ALT utöka växlar

spunkel

Medlem
Godeftermiddag.
Har en cykel som jag haft i flera år. De servade den och bytte vajrar på en del saker, minns inte om växelvajern byttes, för ett antal år sedan.

Nu är min terminologi inte helt reko alla gånger så bear with me please som man säger...

Är en utanpåliggande navväxel som styrs med en "clicbox" via vred på styret, 5 växlar. "Staven" i navväxeln har bytts en gång vad jag minns. Håller inte lika stor koll på servicen som på t.ex. bilen (vilket jag kanske dock borde göra).

Nu har den börjat kugga över på 4-e växeln, och 1a växeln tar inte alls, ger samma effekt som på 2a växeln. Fick till mig att förmodlgien behöver vajern och hölje bytas. Osäkert om även "staven" i navväxeln behöver bytas, ev om även clicboxen behöver bytas.

Nu är frågan, går det att byta ut denna 5 växlars till en 7-växlars när man ändå håller på? Eller krävs det att hela navet byts ut? Eller kan man byta ut t.ex. clicboxen med vajer och reglage?

Du behöver byta nav för att få 7-växlat, så det är nog inte värt.

Det brukar inte vara så dyrt med ett kit, inkl. växelreglage, vajer, hölje och navklocka.
Vad är det för märke och modell? Bild kanske?

Nu ska vi se. Om jag nu ska in och byta nav och ha mig blir det nog billigare att köpa en ny cykel (eller hjul med ny navväxel).

Nu är jag osäker på vad som behöver bytas i anordningen. Det sitter ju som sagt en metallpinne i navet som ska fjädra, osäker vad den heter. Sen har vi själva klickboxen, och så vajer med höljet.

1ans växel går inte i sen flera månader, och nu är det 4ans växel som kuggar över.

Vajern lär bytas oavsett misstänker jag, men frågan är hur man vet hur ofta eller när "pinnen" i navet byts.

Bilder var det ja

Bilagor

• IMG_20221010_170256.jpg
    IMG_20221010_170256.jpg
    377.9 KB · Besök: 65
  • IMG_20221010_170305.jpg
    IMG_20221010_170305.jpg
    263.1 KB · Besök: 67
dom där reglagen/växelklockorna är ökända för o haverera köp nytt komplett reglage med klocka är sällan navet som havererar så borde räcka med nytt reglage o rengöring av pinnarna in i navet så dom löper fritt så funkar växlarna igen

dom där reglagen/växelklockorna är ökända för o haverera köp nytt komplett reglage med klocka är sällan navet som havererar så borde räcka med nytt reglage o rengöring av pinnarna in i navet så dom löper fritt så funkar växlarna igen
Heter pinnarna nånting på cykelspråk?

Vad jag vet har bara vajern bytts och det var nog tio år sen. Kanske bättre med nytt kit så?

pinnarna heter växelstift o brukar säljas som växelstiftsats p5 och nej växelstiftsats s7 passar ej de är två helt olika nav

Sådär, prövat spänna om vajern. inte hunnit ut på vägen och provat så återstår att se om det räcker. Men problemet med att ettans växel inte tar kvarstår. Inget dunderproblem då jag håller mig på tvåan men med tungt släp hade ettan hjälpt något.

Kanske kan vara ett tecken på att allt håller på att ge upp?

Tillbaka
Topp