Byte vevparti 20” barncykel

Limpas

Medlem
Hej på er! Jag har gett mig f*n på att fixa sonens cykel istället för att jaga nytt. Framdrevet fick en smäll och blev skevt. Fått av det men det sitter ihop med vevarmen så antar att man byter hela. Har däremot svårt att hitta vad som kan passa att byta till. Det är 36 tänder och vevarmen mäter 145 mm cc. Vanlig konisk fyrkantsaxel. 7-växlad kasett bak. Någon som vet vad som kan passa? Hittar lite liknande vevpartier, typ någon centimeter längre/kortare vevarmar och kanske 34 tänder istället för 36. Funkar det ändå? Kan man byta till vevparti från annat märke utan vidare? Något som kan tipsa om något konkret som borde passa?

Väldigt tacksam för hjälp! Vill gärna slippa chansa och slänga pengar i sjön. Cykeln är ingen värsting direkt så inte värd att lägga massor på.

145mm är redan mycket på 20''' så några cm till ska du nog inte ha.
Det funkar med annat märke. Lämplig q factor och klinga för 7-11(växlar). Klinga för 1x eller guide.
Sen köper man vevlager som passar till

Ibland är det t.o.m med svårt att veta om det för kedja för växlat system eller nån singelspeed / 3 vlx variant.
Man kan alltid köpa ett för 24mm axel istället.

eller leta efter specifik reservdel. XXL har tex (elller i alla fall hade) vevparti som reservdel för en liten slant

145mm är redan mycket på 20''' så några cm till ska du nog inte ha.
Det funkar med annat märke. Lämplig q factor och klinga för 7-11(växlar). Klinga för 1x eller guide.
Sen köper man vevlager som passar till
Ok, bra att veta att kortare isf är vägen att gå. Måste jag byta vevlager? Och det här med 24mm axel, vad är skillnaden och varför skulle det vara bättre att byta till det? Gissar att vevaxel menas?

Och det går inte att rikta? Har du en bild?
Har försökt knacka till det men kedjan hoppar. Tänkte att det var ett långskott och att det är känsligt att få det bra, men det kanske är möjligt om man gör det rätt. Svårt att få det rakt. Har bild men nog lite dålig vinkel för att se hur böjt det är. Kan ordna ny imorgon.

Bilagor

• IMG_4664.webp
    IMG_4664.webp
    644.7 KB · Besök: 12
  • IMG_4663.webp
    IMG_4663.webp
    839.2 KB · Besök: 13
Det ser ut som en drev i stål. Den kan man böja lite utan att det går sönder. Borde går att får rakt igen.

Det ser ut som en drev i stål. Den kan man böja lite utan att det går sönder. Borde går att får rakt igen.
Jo, stål är det och det går att böja. Problemet är nog avsaknad av verktyg. Skulle haft ett skruvstäd… Tycker jag fick det rätt rakt men kedjan hoppade ändå när jag vevade på. Kanske är så att några tänder är lite sneda också..

Tillbaka
Topp