Bytte framgaffel...

Wipe

Ny medlem
Bytte framgaffel...
Jag bytte framgaffel från min mtb till en annan mtb, båda Trek.

Jag behöll styrstam och distanserna, men dom verkar glappa ytterst lite.
Är detta något att vara orolig för, jag har cyklat med den och inte märkt något men ändå?

Är det "bara" att byta gaffel och skruva ihop det så att det sitter hårt och tuta och köra,
eller hur gör man?

Bytte framgaffel...
rockshox skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du säker på att styrlagret hamnade rätt
> när du bytte ?

Hm, nu känns det som jag är ute på djupt vatten, styrlager?

Bytte framgaffel...
Styrlager, vevlager(wtf!) och lagerskålar kan du strunta i, de skall sitta kvar. Det som skall flyttas över är lagerstödet. D.v.s. den lilla metallring som sitter runt gaffelröret precis ovanför gaffelkronan. Den hör till styrlagret och de brukar se olika ut för olika styrlager. Har du samma modell av lager på båda cyklarna så ser lagerstöden likadana ut och då behöver du såklart inte byta plats på dem.

Bytte framgaffel...
Hm, ja det "ska" vara detsamma och det passade hyffsat bra. Ska man slå med en kloss på ovansidan av styrstammen, alltså där gaffeln möts med styret, för att det ska sitta ordetnligt? Tänkte på glappet.

Lite svårt att förklara? :/

Bytte framgaffel...
Hej,

Om du inte har dragit åt styrlagret bör du få det glapp du beskriver.

Du drar åt styrlagret med skruven uppe på gaffelröret. Detta måste du göra innan du drar åt de 2 skruvarna på sidan av styrstammen. Dessa fixerar nämligen styrlagret.

Ovanstående gäller för Aheadset (ogängat) gaffelrör. Detta är det vanligaste.

Hälsningar,

Pasi

Bytte framgaffel...
Det måste finnas ett litet mellanrum mellan styrröret på gaffeln och toppen på styrstammen(ca 2-3mm) annars går det inte att justera lagret. Lagrets glapp justeras annars bort med skruven som sitter rakt ner i gaffelröret, du ska inte slå på något. Allt ska gå att justera med insexnycklar om det är rätt monterat. Kolla parktools hemsida för instruktion om du inte ser hur du ska göra.

Bytte framgaffel...
pamo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Om du inte har dragit åt styrlagret bör du få
> det glapp du beskriver.
>
> Du drar åt styrlagret med skruven uppe på
> gaffelröret. Detta måste du göra innan du drar
> åt de 2 skruvarna på sidan av styrstammen. Dessa
> fixerar nämligen styrlagret.
>
> Ovanstående gäller för Aheadset (ogängat)
> gaffelrör. Detta är det vanligaste.
>
> Hälsningar,
>
> Pasi

Ah, då är jag med, ska testa och återkomma. Hur hårt ska jag dra åt, så pass att det inte glappar eller för kung och fosterland?

Tillbaka
Topp