Bytte kedja och nu händer detta..

Allroad

Aktiv medlem
Är smått uppgiven, hade detta bekymmer på 8'ans växel tidigare så jag mätte upp kedjan för skojs skull, den var väldigt sliten så jag slängde på en ny igår (efter att ha kollat på cyklotekets mektips) och nu händer detta istället på växlar 5-8.

Den växlar ju förhållandevis korrekt i övrigt men så här kan man ju inte cykla ?‍♂️

Vad kan vara fel? Är ett 8-växlat Shimano Acera-gruppset ?

Hackar det möjligen på de växlar du brukar köra mest på och funkar bra på de du inte brukar använda?

Det är så det brukar vara när man byter kedja för sent. Kassetten är ojämnt sliten.

Den vanliga lösningen är att byta kassett samtidigt som kedjan...och hoppas att framdreven inte är för slitna.

Kais01 slipar om sina kassetter. Det har jag till viss del testat med framgång på något enstaka drev, men inte orkat fullt ut på billiga 9-delade kassetter som är de jag oftast byter. Sök på forumet om du är intresserad av ett litet DIY-projekt så finns hans guide

Hackar det möjligen på de växlar du brukar köra mest på och funkar bra på de du inte brukar använda?

Det är så det brukar vara när man byter kedja för sent. Kassetten är ojämnt sliten.

Den vanliga lösningen är att byta kassett samtidigt som kedjan...och hoppas att framdreven inte är för slitna.

Kais01 slipar om sina kassetter. Det har jag till viss del testat med framgång på något enstaka drev, men inte orkat fullt ut på billiga 9-delade kassetter som är de jag oftast byter. Sök på forumet om du är intresserad av ett litet DIY-projekt så finns hans guide
Tack för svar!

Framdrev samt kassett byttes samtidigt som kedjan byttes senast, jag tyckte dock att det var ganska konstigt att detta skedde på 8'ans växel redan med ny kassett och vände mig till Cykelgear men dom tyckte inget var fel och ville inte godta reklamation. Och då är det ju ändå den växeln som jag oftast kör på och inte övriga :/

Senast ändrad:
När vajer/vajerhöljen på något vis kärvar så kan det bli så. I så fall bör det, om växeln är rätt justerad i övrigt, bete sig så här:

Om du ligger på minsta drevet och växlar till större drev så går det bra genom hela kassetten. När du däremot växlar till mindre drev så blir det halv- eller heltask på en eller flera växlar. Filmen visar det, men vi vet inte hur det beter sig då du växlar till större drev.

nu kom ny information
Tack för svar!

Framdrev samt kassett byttes samtidigt som kedjan byttes senast, jag tyckte dock att det var ganska konstigt att detta skedde på 8'ans växel redan med ny kassett och vände mig till Cykelgear men dom tyckte inget var fel och ville inte godta reklamation. Och då är det ju ändå den växeln som jag oftast kör på och inte övriga :/

Kruxet med att byta kassett är väl tillgången pga Covid19 :/
nu kom ny information som var lite svår att tolka....
Bytte du framdrev, kassett och kedja för att den gamla kedjan var väldigt sliten och det då började haka på 8:de drevet (minsta) och då bytte du den nya kedjan igen och det började då hacka på 5-8?
Eller
Bytte du framdrev, kassett och kedja och körde tills kedjan var väldigt sliten och bytte bara kedja och det började hacka på 8:de drevet?

När det hackar på några men inte alla växlar kan det även vara snett växelöra. Då kan man justera växeln så den går hyffsat i ena änden men det blir kass i den andra eller tvärt om.

nu kom ny information

nu kom ny information som var lite svår att tolka....
Bytte du framdrev, kassett och kedja för att den gamla kedjan var väldigt sliten och det då började haka på 8:de drevet (minsta) och då bytte du den nya kedjan igen och det började då hacka på 5-8?
Eller
Bytte du framdrev, kassett och kedja och körde tills kedjan var väldigt sliten och bytte bara kedja och det började hacka på 8:de drevet?

När det hackar på några men inte alla växlar kan det även vara snett växelöra. Då kan man justera växeln så den går hyffsat i ena änden men det blir kass i den andra eller tvärt om.
Sorry för att jag skrev otydligt.

För några månader sedan bytte jag framdrev, kassett och kedja för jag ville ha annan utväxling. Redan där vid bytet märkte jag att det hoppade lite på 8'ans växel men trampade på och stundtals så gick det faktiskt smärtfritt.

Nu några månader senare så valde jag att byta kedja för att problemet återuppstod, tanken var att kedjan var för sliten så det skulle lösa allt. Men nu har det istället börjat hoppa på samtliga växlar i spannet 5-8.

Växelörat ser rakt och fint ut och en växeljustering har inte gjort någon skillnad så då tordes det egentligen vara kassetten kanske? Men det är så konstigt att det hoppar på 5-8'ans växlar då de förvisso använts mycket men t ex 5'ans växel har fungerat klanderfritt innan kedjebyte, men kassetten kanske är så pass sliten att det visar sig nu med nya kedjan?

När vajer/vajerhöljen på något vis kärvar så kan det bli så. I så fall bör det, om växeln är rätt justerad i övrigt, bete sig så här:

Om du ligger på minsta drevet och växlar till större drev så går det bra genom hela kassetten. När du däremot växlar till mindre drev så blir det halv- eller heltask på en eller flera växlar. Filmen visar det, men vi vet inte hur det beter sig då du växlar till större drev.
Ja det är ju faktiskt en teori som kan stämma, ska kika på hur vajern beter sig.

Klampar ogenerat in i tråden.
Har typ det problemet med min gravel, får väl kolla det, men den har varit typ så sedan den var ny.
Kan ovanstående symptom bero på snett växelöra?
Eller att jag har long cage till en 12-25 kassett? (hade en 11-32 vid köpet, 105 10s).

Wow tack då är det dags att beställa vajerhöljen

Alltså, du gjorde fasen min dag igår. Svängde förbi xxl och plockade upp ett vajerset och bytte enligt denna video (hade inte koll på hur man skulle byta när det var internt draget). Kabeln hade ju nästan rostat fast i den lilla slangrörsdelen nere vid bakväxel, så nu växlar den som en dröm och jag har lärt mig något nytt. Tusen tack för tipset!

Alltså, du gjorde fasen min dag igår. Svängde förbi xxl och plockade upp ett vajerset och bytte enligt denna video (hade inte koll på hur man skulle byta när det var internt draget). Kabeln hade ju nästan rostat fast i den lilla slangrörsdelen nere vid bakväxel, så nu växlar den som en dröm och jag har lärt mig något nytt. Tusen tack för tipset!

Glöm inte meddela Cykelgear hur du löste problemet.

Kul om man kan hjälpa någon!

Ibland går det liksom inte att känna att vajern går trögt. Obelastat, som det är när man känner efter, märks ingenting, men ändå är det tillräckligt för att växelns fjäder inte ska orka dra till rätt läge då vajern är spänd.

Tillbaka
Topp