Byxor över BIBs i höstrusket

snoogans

Aktiv medlem
Morrn,

Cyklar normalt med lite olika BIBs, både långa, korta, svala och varma.

Men de bibsen jag körde med förra vintern gjorde fan inte jobbet, tror det är ett par CRAFT av vintermodell. Största problemet var att det drar kring de nedre regionerna genom sömmar och dylikt.

Tänkte att iom att jag har massa bibs redan kanske man ska satsa på ett par höst/vinter-brallor som kan ta avvisa lite vind och vatten som jag drar över bibsen.

Utgår från skånegränsen i Blekinge, så vi har större problem med nollgradiga vattenpölar än arktiska förhållanden.

Vad kör ni andra med?

jag kör inte med bibs, men som tillfälligt vindskydd använder jag gärna rainlegs.

annars kan man väl köpa tätare bibs, och eller dubblera.

för mtb använder jag löpartajts från lidl. finns i tre olika grader av täthet respektive mängd menbran. skulle säkert funka utanpå bibs.

Cyklar Malmö-Lund mest dagligen så ungefär samma klimat. Kör med ett urval långa bibs i lite olika tjocklekar när tempen inte längre orkar upp på tvåsiffrigt. Castelli/Rapha/Assos av några olika modeller, upplever att även de tunnare skyddar betydligt bättre mot kallt vinddrag än vad mina korta gör.

....och för de där enstaka tillfällena med under -5 drar jag ett par Craft längåkningsbrallor över långa bibs.

Jag kör med ett par fodrade löpartights över bibsen när det blir svalt ute. Körde ner till ca -10 när jag pendlade med denna kombo i vintras.
Mvh Seb.

Jag körde med ett par enkla bibs förra året, hela vägen ned till -15°C som det var som kallast. Ett par Decathlon RC500 Bibs.

Då jag har kort till jobbet funkade det att bara ta i extra mycket. Egentligen ganska dumt om jag hade vurpat och hamnat i en snödriva.

I år blir det nog någon dyrare vinter-variant.

Långa ”bib tights” utan blöja över korta bibs. Är de långa fleecade på insidan funkar det utmärkt för mig i södra Skåne. Och jag är frusen av mig, trivs egentligen bäst i temperature öve +25˚
Craft har ett antal olika med olika egenskaper.

Det finns många alternativ som hjälper. Jag använder först ett par "gundekalsonger", dvs kalsonger av ylle eller syntet med en vindtät flik fram, under mina vanliga bibs. Blir det kallare än att det räcker så tar jag istället ett par löptights över bibsen. Blir det riktigt kallt ( men jag fortfarande tar mig ut) blir det gundekalsonger, bibs, löptights.

Har cykelöverdragsbyxor utan hängslen och stoppning över cykelbyxor med hängslen och stoppning. Över hängslena har jag cykeltröja och - jacka. Tjocklekar och eventuella extra underställströjor efter temperatur.

Långa bib tajts utanpå korta bibs. Vindtäta framåt tex pearl izumi amfib. Icke-vindtäta med enbart roubaix tyg värmer dåligt och är så sladdriga att de blir svåra att kränga på när man har bråttom.

Det finns många alternativ som hjälper. Jag använder först ett par "gundekalsonger", dvs kalsonger av ylle eller syntet med en vindtät flik fram, under mina vanliga bibs. Blir det kallare än att det räcker så tar jag istället ett par löptights över bibsen. Blir det riktigt kallt ( men jag fortfarande tar mig ut) blir det gundekalsonger, bibs, löptights.

Om jag skall ge mig på att träna igen någon vinter så blir det nog att köpa "Gundekalsonger". Var lite ambitiös en vinter och gav mig ut och tränade några gånger, oftast någon minusgrad och Skånefuktigsnålvindblåst *brrr*. Gillade inte det kalla draget i nedre regionerna så stoppade ner en vanlig plastkasse i skrevet. Funkade bra. Hade för övrigt långa flossade bibs över vanliga cykelbyxor.

Jag har två par löp/skid-byxor som jag använder över cykelbrallorna på vintern. Blir det jävligt kallt så har jag underställ också. Har funkat ner till -10 iaf.

Jag körde med Castelli Nanoflex förra vintern. De har hygglig ventilation och klarar lättare regn. Fungerar ner till nollan utan extra förstärkning, men upplevs kalla. Med Crafts långkallingar med vindpaneler körde jag som kallast vid -11 grader.

Beroende på nederbörd och temperatur kör jag i fallande temp ordning: bibs + löpartights, bibs + void vindtät vattenavstötande bibs utan blöja, bibs+ längdskidbyxor (vindtät och gjorda för fysisk ansträngning runt nollan) och i alla ovan väder med risk för regn kör jag pearl Izumi amfib långa bibs. Ä
Bästa byxorna för sen höst och vinter i min mening.

Tillbaka
Topp