Byxor/tajts/bibs för vintern

bakteria

Medlem
Har velat nu i över en månad över vad jag ska köpa för byxor/tajts/bibs för vintercykling och kommer ingenvart.
Normalt sätt kör jag med baggy-shorts och tatjs under när det är lite sensommarkyligt. Men känner inte riktigt att det räcker nu.
Vill heller inte lägga någon förmögenhet.
Lite tips hade varit guld värt.

Jag har ett par Vermac bib och ett par tights från samma. Båda har troget hängt med 15 år. Säger väl det mesta. Tåliga och prisvärda brukskläder för hård cykling.

Så, nu är alla Rapha-talibaner välkomna

Finns mycket alternativ men...jag kör nu med löffler softshell bib tights utan blöja men med hängslen. Sen vanliga bib shorts under och sen kompletterar jag ibland med benvärmare eller långkalsonger som mellanlager enligt behov.

Mitt tips: tights, vindskydd, hängslen, inte blöja i själva tightsen. Kolla XXL om du vill ha budget...de har ofta något bra till specialpris. Men var försiktig med tights från italienska märken för ibland är deras vintertights knappt dugliga för midsommarrundor.

Kört med två olika Endura vintertights i många år - ena paret med vindtät framsida. Emellertid var det ett rejält lyft när jag för cirka 6 år sedan skaffade ett par Pearl Izumi. Fungerar även för längre pass i 15-20 minusgrader. Tunna kallingar, långkalsonger, korta cykelbyxor och slutligen Pearl Izumi. Är det varmare är det bara att skippa långkalsonger.

Jag kör stadiums egna SOCs längdskidsbyxor för ca 400kr när det är riktigt kallt. Bara fylla på under efter hur många minus det är.

PerryE sa:
Kört med två olika Endura vintertights i många år - ena paret med vindtät framsida. Emellertid var det ett rejält lyft när jag för cirka 6 år sedan skaffade ett par Pearl Izumi. Fungerar även för längre pass i 15-20 minusgrader. Tunna kallingar, långkalsonger, korta cykelbyxor och slutligen Pearl Izumi. Är det varmare är det bara att skippa långkalsonger.

Vad har du närmast huden?

Tack för alla tips. Endura verkar överkomliga, men räcker verkligen ett par tajts? Det verkar normen att köra med tajts och inte byxor. För en som inte direkt vintercyklat innan men går ut med hunden flera gånger om dagen är jag aningen skeptisk till att tajts räcker.

dh brallor med långkallingar under funkar fint, blir det inte blött med tajts?
om det är riktigt vintrigt så kör jag med fiveten guide tennie mid till mina flats, men nu finns det väl mid varianter av freeride dojan också mm.

Tillbaka
Topp