Caadx eller Canyon Inflite?

simonjohan

Ny medlem
Är i köptagen av en cross och har främst snöat in på Cannondales caadx 105 och Canyons Inflite med samma komponenter.
Kravspec:
Budget max 15000kr
Pendling till jobb året runt, 40km ToR. Samt lite landsvägsträning på sommaren när tid finnes.
Helst mycket landsvägskänsla på cykeln.
Minst Shimano 105
Kvalitetscykel
Underlag 80% asfalt med allt från spårvagnsspår till kullersten och fina landsvägar, 20% grus/flis

Någon med mer kunskap som kan ge en förvirrad lite råd? Är nån av dessa cyklar att föredra eller finns annat som jag bör kika lite mer på? Handla i butik eller på nätet är inte avgörande men självklart är det fint att kunna titta på cykeln innan köp.

Tack på förhand!
S

Vet inte hur det ser ut idag, men tidigare kunde du iaf få Infliten levererad i en mer lvg-inriktad spec (annan utväxling, 28mm lvg-däck, osv) vilket låter bra för det användningsområde du tänker dig.

simonjohan sa:
Såg det men budget känns redan i övre gränsen. Men även om den levereras med 28 däck så finns väl utrymme att sätta på bredare?
Javisst, det är precis samma ram som övriga Inflite AL.
Den mer signifikanta skillnaden är att du får ett lvg-vevparti (52-36) istf cx-vevparti (46-36). Det går ju iofs oxå att byta, men kostar lite mer.

Senast ändrad:
Ja just det. Det ska jag ha med i beräkningen. Vad tror du om valet mellan Caadx och Inflite annars? Några väsentliga skillnader i övrigt?

Tack för hjälpen so far!

Med tanke på användning så vore nog en sk. komfortracer (med skivor) vara vettigare...
Typ Domane ALR4 disc eller något liknande.

Fast det finns dom som dagligen kan pendlingscykla utan skärmar men ändå inte bli skitigare än de med skärmar. Så har jag hört i alla fall...

Lejon sa:
Fast det finns dom som dagligen kan pendlingscykla utan skärmar men ändå inte bli skitigare än de med skärmar. Så har jag hört i alla fall...

Visst, med tanke på TS pendeldistans så kör han antagligen ombytt till cykekläder och då är nedsmutsning av egna kläder ett mindre problem. Men om det pendlas i tättrafikerad stadsmiljö (t.ex. Stockholms innerstad) så är det i min mening fortfarande rätt oförskämt mot övriga cyklister att köra utan ordentlig bakskärm vid dåligt väder.

Hänsynen till drivlinans ve och väl hänger väl mest på ens meklust, fingerfärdighet och budget för slitdelar.

emilh sa:
Lejon sa:

Visst, med tanke på TS pendeldistans så kör han antagligen ombytt till cykekläder och då är nedsmutsning av egna kläder ett mindre problem. Men om det pendlas i tättrafikerad stadsmiljö (t.ex. Stockholms innerstad) så är det i min mening fortfarande rätt oförskämt mot övriga cyklister att köra utan ordentlig bakskärm vid dåligt väder.

Hänsynen till drivlinans ve och väl hänger väl mest på ens meklust, fingerfärdighet och budget för slitdelar.
Jag håller med. Jag tycker folk som pendlar året runt utan skärmar är konstiga.

Tack för visad omtanke för mig, mina kläder och medtrafikanter. Men nu är det så att det har noll betydelse om jag och mina kläder blir smutsiga, kan tvätta både de och mig skälv på jobb. Medtrafikanter har jag inte på de tider jag pendlar så de ska nog klara sig.

Det jag ville ha hjälp med var alltså val av cykel och inte hur man beter sig i trafiken. Det finns säkert trådar för det med.

Tack.

Ditt beteende får du sköta själv men att inte ha skärmar på en allväders-åretrunt-pendlare, det är ju bara konstigt i min bok. Men ok, inga skärmar, nu vet vi det. : -)

Jag hade en CAADX med 105 som jag bytte till en Inflite med hydraulisk Ultegra.
Båda är jättebra, köp den du tycker är snyggast. Varför jag bytte? Kul med nytt och jag brukar byta innan cyklarna gått 500 mil.

simonjohan sa:
Ska kika lite på den igen. Den beskrivs som komfortracer vilket får mig att tveka en aning bara.

Här är en bild på en komfortracer som kanske får dig att tänka om. Han vann senare samma dag.

Bilagor

• paris_roubaix_cervelo.jpg
    paris_roubaix_cervelo.jpg
    35 KB · Besök: 125

Ivar sa:
Jag hade en CAADX med 105 som jag bytte till en Inflite med hydraulisk Ultegra.
Båda är jättebra, köp den du tycker är snyggast. Varför jag bytte? Kul med nytt och jag brukar byta innan cyklarna gått 500 mil.

Kul att höra. Ska med alla tips jag fått kika lite extra på några modeller men Caadx:en ligger fortfarande väldigt bra till.

Sixten Fors sa:

Tack för tips!

Ja eftersom du verkligen vet att du inte vill ha skärmar och inte vill prata mer om det så ser jag inte varför du ska ha något crossigt alls med den kravspecen du har. Landsvägslik geo och plats för ngt bredare däck (28mm ser jag som fullt tillräckligt om det nu är asfalt och lite grus) och skivor - då skulle jag kika på detta klassiska tips: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNRIV1/planet-x-london-road-sram-rival-1-hydraulic-disc-road-bike Faller kanske på ”kvalitetsmärke” i den mån ramens logga avgör det.
Eller Cannondale Synapse är säkert vettig som nämnts, eller rätt många andra komfortracers.

X-Road alu 2017 (silver) vs. 2018 (blå) verkar ha olika ram/vajerdragning.

Bilagor

• X-Road_Alu_17_1.jpg
    X-Road_Alu_17_1.jpg
    74.4 KB · Besök: 85
  • X-Road_Alu_18_1.jpg
    X-Road_Alu_18_1.jpg
    64.6 KB · Besök: 64
  • X-Road_Alu_17_2.jpg
    X-Road_Alu_17_2.jpg
    127.3 KB · Besök: 73
  • X-Road_Alu_18_2.jpg
    X-Road_Alu_18_2.jpg
    112.7 KB · Besök: 68
Senast ändrad:
Jag kör utan skärmar på min Inflite. För jag har inte orkat montera dom. När det regnar eller är blött så pendlar jag istället på min Ultimate med skärmar. Bakvänt och såklart helt fel, men det funkar toppen.

Man kan pendla på vad som helst, köp något bara... :)

45033011-F955-4AE8-81EB-D19DE59BB94C.jpeg

Lejon sa:
Ja eftersom du verkligen vet att du inte vill ha skärmar och inte vill prata mer om det så ser jag inte varför du ska ha något crossigt alls med den kravspecen du har. Landsvägslik geo och plats för ngt bredare däck (28mm ser jag som fullt tillräckligt om det nu är asfalt och lite grus) och skivor - då skulle jag kika på detta klassiska tips: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNRIV1/planet-x-london-road-sram-rival-1-hydraulic-disc-road-bike Faller kanske på ”kvalitetsmärke” i den mån ramens logga avgör det.
Eller Cannondale Synapse är säkert vettig som nämnts, eller rätt många andra komfortracers.

Däckbredden är väl det jag känner är av lite betydelse. Både för terrängen och komforten. Underlaget kan vara så där i ett gäng branta backar från/till jobb. Ska absolut kika på alternativen!

Sixten Fors sa:

Just det. Vet inte hur mycket betydelse det har? Förutom att det är snyggt med dolda vajrar så spelar det väl ingen större roll. Som jag förstått det så dras hydrauliska utvändigt iaf.

simonjohan sa:
Sixten Fors sa:

Just det. Vet inte hur mycket betydelse det har? Förutom att det är snyggt med dolda vajrar så spelar det väl ingen större roll. Som jag förstått det så dras hydrauliska utvändigt iaf.
Vet inte om det är någon annan fördel med ena vs. andra ramen som vikt, geo, styvhet, hållbarhet. Ring Cykelkraft å fråga.

Tillbaka
Topp