Camber Comp Carbon eller Epic Comp Carbon

Jonas.L

Medlem
Är ny på detta forum och äger idag en gammal Commencal Supernormal 26" HT. Planerar att skaffa en ny mtb och tittar på Epic Comp Carbon och Camber Comp Carbon. Frågan har säkert varit uppe tidigare men jag behöver ändå goda råd för val av cykel. Jag kommer säkert köra något långlopp CV, LL mm utöver det blir det grusvägar och stigar i Hellas, Rudan. Dessa cyklar känns väldigt lika varandra så min fråga är om jag kommer märka skillnad mellan dessa två? Vad är att föredra och vad ska jag som köpare tänka på?

Camber känns rätt trevlig men jag tycket den känns "tung", vilket är det enklaste sättet att banta en Camber?

Jonas.L sa:
Camber känns rätt trevlig men jag tycket den känns "tung", vilket är det enklaste sättet att banta en Camber?

På Comp carbon är det hjulen som är den stora bromsklossen.

Traverse med Specialized egna nav är tunga och tröga...

Och på båda modellerna så sitter det rakt av tunga komponenter så vill man ha dem rappa är det uppgraderingar som gäller.

Som Raggamuffin.
Undviker i det längsta gruset och cyklat Epic på stökig stig i fyra år (sedan jag slutade med motionstävlingarna) innan jag insåg att det inte var så farligt med lite mer fjädring och köpte en Camber som givit rolig utveckling och flyttat gränserna. Skulle säga det är stor skillnad, men ändå inte. Epic är 100% XC inriktad medans Cambern är en supertrevlig kompromiss allroundhoj som faktiskt funkar väldigt bra i ett brett spektrum av användningsområden. Skulle säga att Cambern är bättre på grus än vad Epic är på stigen men bägge funkar. Du har betydligt roligare på stigen med cambern än vad du har tråkigt med Cambern på gruset. Cambern är livligare och även lite robustare byggd och klarar stöket bättre förutom det som mer fjädringsväg ger. Den har även potential för längre gaffel om du vill gå mot mer AM.

MIn S-works epic låg på 10,4kg med lite pimp och slanglösa X-king protection 2,4
Min CC Camber lätt pimpad och med AC Widelighting hjul ligger på 12Kg med snarlika däck. Men då ingår sänkstolpe, robustare ram och gaffel.
Du får helt enkelt välja, fort på grus eller kul i allmänhet :-)

Jonas.L sa:
Sen borde man även byta styret, originalet kändes lite väl brett.
Det går att kapa. Brukar finnas markeringar på styret för olika längder. Jag har kapat ner mitt styre till 70 cm för att inte fastna lika mycket i träd och sly. Tänk dock på att sittställningen påverkas av ett smalare styre.

Enklaste viktminskningen är att köra slanglöst.

ejma sa:
Jonas.L sa:
Det går att kapa. Brukar finnas markeringar på styret för olika längder. Jag har kapat ner mitt styre till 70 cm för att inte fastna lika mycket i träd och sly. Tänk dock på att sittställningen påverkas av ett smalare styre.

Hur mycket vikt tjänar man på det?

Jonas.L sa:
ejma sa:
Jonas.L sa:

Det är som med snöret....det beror på .....
Men om redan har kralliga däck som är gjorda för slanglöst blir det cirkus slangvikten minus punkavätskan, ventilen och återigen om det redan sitter tejp som du kan använda.
På min Blizzard fick jag högvint, tejp fanns redan, däcken vägde samma som dom förstärkat jag satte dit och slangarna vägde hela 250gr /st så nettovinsten blev närmare 400gr
På en Camber med lite klenare däck å slang, kanske måste gå upp till förstärkat däckstommarsom väger 50-100gr mer som inte slits sönder kan nettovinsten bli mellan 0 och 200gr på två hjul.
Bara räkna.
Fälgband eller TR tejp tar ut varandra
Ventilhuset 10-20gr
Punka vätska 0-60gr, går att köra utan på vissa däck.
29" slang 150-250gr

MickeMud sa:
Jonas.L sa:
ejma sa:
Jonas.L sa:

Det är som med snöret....det beror på .....
Men om redan har kralliga däck som är gjorda för slanglöst blir det cirkus slangvikten minus punkavätskan, ventilen och återigen om det redan sitter tejp som du kan använda.
På min Blizzard fick jag högvint, tejp fanns redan, däcken vägde samma som dom förstärkat jag satte dit och slangarna vägde hela 250gr /st så nettovinsten blev närmare 400gr
På en Camber med lite klenare däck å slang, kanske måste gå upp till förstärkat däckstommarsom väger 50-100gr mer som inte slits sönder kan nettovinsten bli mellan 0 och 200gr på två hjul.
Bara räkna.
Fälgband eller TR tejp tar ut varandra
Ventilhuset 10-20gr
Punka vätska 0-60gr, går att köra utan på vissa däck.
29" slang 150-250gr

Tack

MickeMud sa:
MIn S-works epic låg på 10,4kg med lite pimp och slanglösa X-king protection 2,4
Min CC Camber lätt pimpad och med AC Widelighting hjul ligger på 12Kg med snarlika däck. Men då ingår sänkstolpe, robustare ram och gaffel.
Lite äpplen och päron kanske.
Sworks mot en comp carbon :D

NickPick sa:
MickeMud sa:
Sworks mot en comp carbon :D[/quote

Ja exakt, det var just det hela tråden handlade om. epic är päron och cambern är äpplet, sen att det finns olika sorter/ kvaliter av samma frukt, trancheblanch, golden delisious, ingrid marie o.s.v. påverkar inte grundform och egenskaper lika mycket.

En S-works har lite lättare ram och carbonhjul, resten är lite finare grupp. Övrigt på en s-works finns utrymme att pimpa precis som övriga cyklar. Det är inget rocket science eller svart magi. Det blir lättare, exaktare växling etc.Brain såklart men i övrigt sammamen sjukt mkt mer pengar nytt.
Widelighting fälgarna snarlik vikt som roval sl carbonisarna dock inte lika starka och perfekt avstämd känsla.
?

MickeMud sa:
När jag gick över till TL på min Camber och återanvända originaldäcken lättades den ca 360 gr. Standard Contislang ca 250 gr ersattes med 7 gr ventil + 60 ml tätningsvätska. 500-134=366 gr. I sammanhanget en billig viktminskning.

MickeMud sa:
NickPick sa:
MickeMud sa:

Ja exakt, det var just det hela tråden handlade om. epic är päron och cambern är äpplet, sen att det finns olika sorter/ kvaliter av samma frukt, trancheblanch, golden delisious, ingrid marie o.s.v. påverkar inte grundform och egenskaper lika mycket.

En S-works har lite lättare ram och carbonhjul, resten är lite finare grupp. Övrigt på en s-works finns utrymme att pimpa precis som övriga cyklar. Det är inget rocket science eller svart magi. Det blir lättare, exaktare växling etc.Brain såklart men i övrigt sammamen sjukt mkt mer pengar nytt.
Widelighting fälgarna snarlik vikt som roval sl carbonisarna dock inte lika starka och perfekt avstämd känsla.
?
Nej men väldigt dyrt att byta allt när ändå cambers ram är tung ;)
... och väldigt olika cyklar. Cambern är rätt kort och utgående så den bör man få bra pris på nu dock.
American classic wide lightning och roval Control SL är väl 270g skillnad ungefär? Det är ganska mycket roterande vikt.
Jag har en camber comp carbon men den är den cykeln jag vill byta ut så jag är då inte frälst. Den används nästan aldrig. Vägde 13.6 ur lådan men var väl nere på 12 eller 12.5. Minns inte.

Nya epic verkar vara the shit, men man är ju lite skeptisk till brain,då man vill kunna göra saker själv.

NickPick sa:
MickeMud sa:
NickPick sa:
MickeMud sa:

?
Nej men väldigt dyrt att byta allt när ändå cambers ram är tung ;)
... och väldigt olika cyklar. Cambern är rätt kort och utgående så den bör man få bra pris på nu dock.
American classic wide lightning och roval Control SL är väl 270g skillnad ungefär? Det är ganska mycket roterande vikt.
Jag har en camber comp carbon men den är den cykeln jag vill byta ut så jag är då inte frälst. Den används nästan aldrig. Vägde 13.6 ur lådan men var väl nere på 12 eller 12.5. Minns inte.

Nya epic verkar vara the shit, men man är ju lite skeptisk till brain,då man vill kunna göra saker själv.

Är Epic en renodlad grusvägsracer?

Epic är Spezialiceds vassaste kniv i XC lådan och har vunnit många VM, vad är det som är svårt att förstå :-) I övrigt har jag gett mina reflektioner och synpunkter ovan.

Gällande Brain i gaffel och bakdämp = Das shit to have in XC.
Underhåll krävs regelbundet 1-2 ggr/år slutar skiten där bak att funka 100%, Gaffeln lite mindre intervaller. Inte så att man blir stående men brainfunktionen upphör och den blir som en vanlig. Brain får ingen, (och tvivlar på att någon ens kan) annat än Spezialiceds eget servicecenter rör som för närvarande ligger i Danmark. Har du en ny <3 år har dom utbytessystem du får en med vändande post hos din LBS på < vecka.

Senast ändrad:
lundatok sa:
Eller en Stumpjumper ST Comp Carbon som har hela ramen i kolfiber, Camber har väl sving i alu?
Värt att notera, min Camber vägde 11-nånting när jag bantat den. Är SJ STs ram helt i kolfiber kan den vara värd en utvärdering som alternativ till Camber som kommer att utgå.

Tillbaka
Topp