Camel baken fryser

Gnorfen

Ny medlem
Camel baken fryser
Sitter hemma med en Camelbak som gillar att hänga med på utflykt när det är kallt ute.
Det är så att vattnet fryser dels i slangen som hänger utanför ryggsäcken och i munstycket. Spolarvätska skulle ju kunna lösa problemet men är osäker på om det är bra att dricka.

Har någon nått tips som kan få min camel att slippa detta problem?

Camel baken fryser
Det låter som Camel baken inte alls vill följa med om den fryser :)

Normalt så blåser man tillbaka vattnet när man druckit så finns det inget som kan frysa.

Camel baken fryser
Gnorfen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska prova vodka tipset först annars provar
> jag att blåsa tillbaka vattnet :)
>
> Tack för tipsen!

Bra val!

Camel baken fryser
Överdrag fördröjer det oundvikliga men kan vara ett bra komplement. Blåsa tillbaka funkar jättebra och man lär sig ganska snabbt hur mycket som är lagom att blåsa för att slippa en ballong på ryggen.

Camel baken fryser
Blanda 50/50 kallvatten/kokhett vatten. Funkar i ett par timmar ner till ca -15C. Gäller ändå att blåsa tillbaka lite för att inte munstycket ska frysa. Imorgon blir det en +4 timmarstur i -9C, det är inga problem.

/Leo

Camel baken fryser
Gnorfen skrev:
> Sitter hemma med en Camelbak som gillar att hänga
> med på utflykt när det är kallt ute.
> Det är så att vattnet fryser dels i slangen som
> hänger utanför ryggsäcken och i munstycket.
> Spolarvätska skulle ju kunna lösa problemet men
> är osäker på om det är bra att dricka.
>
> Har någon nått tips som kan få min camel att
> slippa detta problem?

Japp. Handvärmare. Och då av typen "återanvändbara" och de stoppar du in mellan "blåsan" och själva säcken. Tänk på att de inte ska vara in mot ryggen. Sen kan man byta ut slangen till en som är isolerad. Och så ska man blåsa ur munstycket efter det man druckit. Och dessutom fyller jag den med riktigt varmt vatten. det kyls ner i slangen ganska fort. Så
1. Fyll med varmvatten
2. Isoslang
3. Handvärmare
4. Blås rent munstycket.
Sen kan man ju ha CB under tröja/jacka motsv.

Camel baken fryser
Man kan isolera vanlig camelback-slang rätt lätt själv också; bara ta en långsmal bit liggunderlag-plast och lindra runt som man lindar styrlinda (men ev. utan överlapp). Går också att vika runt slangen på längden. Lindra sen valfri tejp runt slangen, men i andra riktningen så att det håller ihop.

Camel baken fryser
Man kan sticka en slangstrumpa, min fästmö gjorde denna. Funkar bra, fryser inte lika snabbt då.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1582625/1582917#msg-1582917

filename=IMG_2139LR.jpg

Camel baken fryser
Förutom tidigare tips så kan man även trycka tillbaka slangen in i ryggan efter man druckit så att bara munstycket tittar fram. Lägger man slangen i en liten loop inne i ryggan så brukar den löpa lätt in och ut.
Gäller ändå att blåsa tillbaka lite så inte munstycket fryser.

Camel baken fryser
Fan! Efter ett antal rundor utan vatten pga frusna vattenflaskor, grävde jag fram min gamla Camelbak-blåsa ur frysen i går kväll, inför dagens distanspass. Fyllde den till hälften med kallvatten och hälften kokvatten från vattenkokare. Lagom ljummet. Iväg ut, och då var slangen tom. MEN, tydligen inte utrymmet längst ut i munstycket. Det frös direkt, och det hjälpte inte att suga på munstycket en stund heller. Inte en droppe vatten fick jag ur fanskapet. När jag plockade ur blåsan hemma igen var den fortfarande lite ljummen, som för att håna mig! :D

Läxan lärd - nästa gång ska jag blåsa ur allt innan jag sticker ut!

Camel baken fryser
Testade att ha varmt vatten och att blåsa tillbaka, funkade klockrent i änggårdsbergen idag... Vidare till nästa mindre seriösa fråga: hur undviker man is i skägget :P?

Bilagor

• 314226_10151158934175378_1484847191_n.jpg
    314226_10151158934175378_1484847191_n.jpg
    55.5 KB · Besök: 26
Camel baken fryser
Raman_Y skrev:
> hur undviker man is i skägget :P?

Man rakar sig! Riktiga män har inte skägg!

Camel baken fryser
geologen skrev:
> Raman_Y skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hur undviker man is i skägget :P?
>
> Man rakar sig! Riktiga män har inte skägg!

+1

Camel baken fryser
Raman_Y skrev:
> Testade att ha varmt vatten och att blåsa
> tillbaka, funkade klockrent i änggårdsbergen
> idag... Vidare till nästa mindre seriösa fråga:
> hur undviker man is i skägget :P?

Isen bildar ju ett skyddande skal så att man håller hakan varm. Ju mer desto bättre. :)

Gäller bara att komma ihåg att ta bort den när man kommer in så att det inte blir blött överallt.

Camel baken fryser
Tack för tipsen!
Jag ska nu tillämpa dom i olika kombinationer som blåsa vodka i kokande vatten, sticka en halsduk som viras runt camelens slang.. och ha handvarmare i vatten behållaren. :)
Raman_Y, behåll skägget annars får du bara is på hakan, det gör ont.

Nämen jag har bara ägt min camel i några veckor så jag är nybörjare inom den biten.

Camel baken fryser
marmot skrev:
> Om man har slangen och munstycket innanför jackan
> så fryser de inte.

+1

Camel baken fryser
Det blev fyra timmar i -10C idag. 2 liter 50/50 kallt/varmt vatten och blåste lite i slangen varje gång, funkade hela vägen runt. Slangen är för övrigt inte ens isolerad.

/Leo

Camel baken fryser
Aron skrev:
> Eftersom Chuck Noris har skägg så faller det påståendet på sin egen orimlighet.

Mmmmmmmmm. Det gör ju det. Själv vill jag påstå att riktiga, ja riktigt riktiga män. Dom har skägg. Vi andra har bara lite fjun och så.

Camel baken fryser
Skägg har man för att gömma sig. Det visar på lättja och ointresse. Ett renrakat ansikte är ärligt och öppet. Därför har riktiga män inte skägg.

Camel baken fryser
geologen skrev:
> Ett renrakat ansikte är ärligt och öppet. Därför > har riktiga män inte skägg.

Likt Lance menar du?

Camel baken fryser
Kaffekask skrev:
> Min kamel frös idag trots halvvarmt vatten och
> att jag blåste tillbaka vatten ur slangen. Hade
> dock inte en stickad skyddsstrumpa...

Som jag skrev ovan, kör man mycket pass på vintern, skaffa en Camelbak som är gjord för vinterväder, 4h idag utan problem i -5-8

Camel baken fryser
Bingolotto skrev:
> Kaffekask skrev:
> -----
> > Min kamel frös idag trots halvvarmt vatten och
> > att jag blåste tillbaka vatten ur slangen.
> Hade
> > dock inte en stickad skyddsstrumpa...
>
>
> Som jag skrev ovan, kör man mycket pass på
> vintern, skaffa en Camelbak som är gjord för
> vinterväder, 4h idag utan problem i -5-8

Ah, sedär. En till cykelpryl att titta på, frugan kommer att bli lyrisk ;-)

Camel baken fryser
Kaffekask skrev:
> Min kamel frös idag trots halvvarmt vatten och
> att jag blåste tillbaka vatten ur slangen. Hade
> dock inte en stickad skyddsstrumpa...

Hur ofta/sällan dricker du? Jag försöker få i mig en liten klunk var tionde minut, då fryser det inte. Har ingen isolering på slangen som sagt.

/Leo

Camel baken fryser
Leo skrev:
> Kaffekask skrev:
> -----
> > Min kamel frös idag trots halvvarmt vatten och
> > att jag blåste tillbaka vatten ur slangen.
> Hade
> > dock inte en stickad skyddsstrumpa...
>
> Hur ofta/sällan dricker du? Jag försöker få i
> mig en liten klunk var tionde minut, då fryser
> det inte. Har ingen isolering på slangen som
> sagt.
>
> /Leo

Drack nog lite mer sällan än så. Den klarade sig första timmen men frös sedan till rätt snabbt när jag kom ut på bättre vägar och ökade tempot.

Camel baken fryser
Nu veckan så kom jag på att testa en idé som borde förhindra att munstycket fryser. Eftersom att fartvinden borde spela en stor roll så testade jag att sy ett enkelt "garage" som man enkelt stoppar in munstycket i. En bungycord låter en justera hur hårt munstycket ska sitta i och remmar fäster det på axelbanden.

1361048800379.jpg

Jag testade den idag, men det var kring nollan så jag är inte säker på om den hjälpte eller inte, men den frös iaf inte. (som man ser på bilden så var sömnadsarbetet lite av ett hastverk)

Tillbaka
Topp