Camelbak på vintern??

Lonewolf

Ny medlem
Camelbak på vintern??
Vad bör man tänka på nu när hösten och vintern står för dörren vid användande av Camelbak, har en Cloud Walker och undrar lite grand: bör/måste man använda "slangvärmare" för att hindra frysning i slangen om man måste det hur klarar sig isf munstycket som ju ändå är oisolerat?

Bör man värma vattnet i tex micron innan man häller i så man slipper dricka iskallt vatten i minusgrader, för att använda vattnet från varmvatten kranen är inte tänkbart med tanke på alla ohälsosamma bakterier som det innehåller, sånt vatten ska aldrig användas till matlagning eller att dricka utan kokning!

Något anant man bör tänka på vid användandet?

Bosse

Camelbak på vintern??
Du är helt inne på rätt spår, det är exakt så jag gör. Dels isolerar jag slangen, har ett tunnt neoprenskydd som dras på slangen, det hjälper lite. Själva munstycket använder jag oisolerat, jag blåser tillbaka lite luft i slangen dessutom, det hjälper mot isbildning lite grann. Sedan ska man ju dricka 3-4 ggr i timman, så att inte munstycket fryser bara för det.

Är det riktigt kallt ute, runt -10C så kokar jag upp hälften av vattnet som ska ner i blåsan, sedan blandar jag ca 50/50(eller 60/40) kokande/kallvatten och häller i blåsan. Det håller sig ljummet i 2-3 timmar utan problem.

Har även provat mikra själva vätskeblåsan, men då den är såpass stor så är det knappt att jag får in den i mikron, så jag började med att koka upp vatten istället efter ett par försök. :-)

/Leo

Camelbak på vintern??
Jag har inte isolering på slangarna på någon av mina vattenryggor.
Ner till några minusgrader krävs inget speciellt annat än varmt vatten i blåsan och någorlunda regelbundet drickande. Man kan även blåsa tillbaka vattnet ner i blåsan så det inte fryser i slangen/munstycket.
När det bli kallare än så kör jag med min lilla Camelbak Razor (1,5l blåsa och utrymme för verktyg och kanske en bar men sen är det propfullt) under jackan, med varmt vatten i naturligtvis. Slangen drar jag fram ur jackkragen bara. På det sättet kan man ha vatten med sig oavsett hur kallt det är ute :-)

Camelbak på vintern??
efter att ha spenderat en hej vinter i valdisere med vattenpåse på ryggen kan jag konstatera:
blås alltid tillbaka vattnet i påsen, inget vatten kvar i slangen. Om munstycket är fruset, bit inte på den, då går den sönder.
Det går att hälla i en par droppar alkohol i påsen, typ vodka, det funkar (går säkert att räkna mer exakt på det)

Camelbak på vintern??
Hur funkar cyklingen med Vodka i Camelbaken? Har du några mer exakta blandnings instruktioner eller är det bara att köra efter eget tycke och smak? ;)

Camelbak på vintern??
Verkar som jag tänkt rätt alltså :-) ska kolla på sånt slangöverdrag, och komma ihåg att blåsa ur munstycket, för mig måste det funka ner till minus 15 gr iaf kanske mer, så isolering ihop med värmt vatten och tillbaka blåsning borde funka.

Tipset med vodkan låter ju spännande, 50/50 blandning för mig innebär 1L av varje sort konsumerat på ca 2 tim undrar vad det ger på promilleskalan? spelar iofs ingen roll om jag åker dit för "styrfylla" för jag har inget körkort som dem kan dra in ändå :-) så är det riktigt kallt så kan man ju pröva, slutar förmodligen med att jag blir den lyckligaste killen på akuten den dan ;-)

Bosse

Camelbak på vintern??
Vet inte vad ni kör för camelback för cykling men jag införskaffade mig iaf en under lumpen (som jag dock inte använd mycket) råkade aldrig ut för att vattnet frös i den, men som ni säger, inte kallt vatten i (men det är ju inte bra å släcka törsten med under ansträngning ändå, och ha den gärna under jackan, isolering kanske kan vara användbart, men jag har inte råkat ut för att det frusit utan... har en source..

Camelbak på vintern??
Gör en elvärmestrumpa till Camelbaken och linda några varv Kantaltråd runt sugslangen. Använd batteriet från pannlampan så går det att boosta på med 20W.
Borde hålla hyfsat isfritt :-)

/Anders

Camelbak på vintern??
Jag kör med en Camelbak HAWG, den får garanterat inte plats under jackan... ;-)

De gångerna jag kör utan isolering på slangen, i runt -10C, och glömmer blåsa tillbaka vattnet så fryser det på ca en 20-30 minuter. Sedan är munstycket en isbit, ibland går det att värma upp den i munnen, men om slangen är frusen är det kört. Kör man 2-3 timmar är varmvatten och isolerad slang att föredra.

/Leo

Camelbak på vintern??
Jag såg just att det redan var ett liknande tips, men förra vintern när vi var ute så var det ett flertal som hade säcken under jackan och vid varje stopp så drog de fram slangen ur jackkragen likt skalman, ungefär. Jag har just köpt en "vattenanläggning" på Biltema så jag ska testa denna vinter. Det kan ju inte bli värre än med traditionell vattenflaska, i alla fall.

Camelbak på vintern??
Salewa har en vätskepåse som enligt uppgift skall klara temperaturer ned till -20 grader. Fast om det betyder utan att vattnet fryser det vet jag förstås inte .. :-)

Den finns på bl a Addnature och heter Transflow. Den är inte speciellt dyr, 159 SEK för 2 liters varianten och den ser ut precis som en vanlig så jag undrar hur (om) det kan fungera.

// Malin

Camelbak på vintern??
Överdragsjacka över camelbaken borde lösa era problem? Men det är väl inte moderiktigt? ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Camelbak på vintern??
Leo: Då gör du fel. Man skall ju dricka var 15:e minut *ler*

Jag har neoprenöverdraget (fast inte för att skydda mot kylan, det är så skönt att kunna böja till slangen som man vill tack vare metalltrådarna som är inbakade i slanghöljet).

Blås tillbaka vattnet från munstycket, det räcker. Det är så stor vätskevolym som konstant är i rörelse i vattenpåsen så det fryser inte där. På våra "vintermonsterturer" (allt från 6 till 10 timmar) så brukar vattnet i camelbacken vara det enda man inte tänker på :)

Camelbak på vintern??
Jag vet inte om det är en dum eller smart idé, men det finns ju sådana där fingervärmare som man stoppar i handsken. Ser ut som en påse gelé, när man trycker på den så stelnar den och blir varm. Kanske något att stoppa i camelbacken som värmekälla? (I och med att man kokar den för att den ska ackumulera energi så är den i alla fall steril! :-)

Camelbak på vintern??
Jag blåser tillbaka vattnet i slangen och har camelbaken under vinteröverdragsjackan.
Kroppsvärmen håller vattnet ljummet.
Har aldrig haft problem att munstycket fryser.
Jag stoppar ner slangen så långt det går under kragen.

Camelbak på vintern??
Mathias Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte om det är en dum eller smart idé, men
> det finns ju sådana där fingervärmare som man
> stoppar i handsken. Ser ut som en påse gelé, när
> man trycker på den så stelnar den och blir varm.
> Kanske något att stoppa i camelbacken som
> värmekälla? (I och med att man kokar den för att
> den ska ackumulera energi så är den i alla fall
> steril! :-)

Kan väl räcka att de ligger på utsidan av blåsan?

Camelbak på vintern??
Eller så struntar man i den helt och hållet. Vattnet i själva blåsan fryser inte. Det är munstycket och möjligen den del av slangen som är utanför väskan som vattnet kan frysa i.

Camelbak på vintern??
Nej nej nej nej nej!!!!
Ingen camelbak ihuvudtaget.
Be om en 2raggsockor att dra över vattenflaskan!

Camelbak på vintern??
Mattias L Skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo: Då gör du fel. Man skall ju dricka var 15:e
> minut *ler*

Jo, den åkte jag dit på. ;-) Klart jag dricker ofta, men ibland missar man en kvart och då är det is... :-P

> Jag har neoprenöverdraget (fast inte för att
> skydda mot kylan, det är så skönt att kunna böja
> till slangen som man vill tack vare metalltrådarna
> som är inbakade i slanghöljet).

Hehe, jag hade exakt samma neoprenöverdrag med metalltråd, blev så trött på den böjda slangen att jag demonterade metalltråden helt från överdraget... :-)

/Leo

Camelbak på vintern??
Leo skrev:
Hehe, jag hade exakt samma neoprenöverdrag med metalltråd, blev så trött på den böjda slangen att jag demonterade metalltråden helt från överdraget... :-)

Har kollat på såna där men dem kostar 120kr och uppåt, så min tanke var att prata med en kompis inom Slangbranschen där dem ganska ofta isolerar slangar mot just förfrysning, fast där kan man köpa på metervara i rätt dimension kostar nog inte mer än några tior, och så montera det på den slang jag redan har, då behöver jag bara komma ihåg att blåsa ur munstycket när jag dricker så bör det funka.

Så vad tror ni i expertpanelen om min plan, kommer den att funka?

Bosse

Camelbak på vintern??
Kör med en två liters blåsa i ryggsäcken.
Både slangen och blåsan är isolerade. Det
enda problemet är att vattnet fryser i
munstycket till slangen om det blir riktigt
kallt ute < -10. Blåser in luft i slangen
för att slippa detta. Glömmer av detta
ibland och då blir det besvärligt.

Åker utför och tänkte prova att vintercykla
i år. Antar att problematiken är den samma.
Att värma vattnet fungerar bra, och det ska
ju vara lättare för kroppen att hantera än
kallt vatten.

Tillbaka
Topp