Camelbak på VR

..::Larzzza::..

Aktiv medlem
Camelbak på VR
Tänkte jag skulle köpa en Camelbak till Vätternrundan då mina 2*1L flaskor inte räcker. Efter lite sökning här på Happy har jag förstått att det finns visst motstånd till Camelbak och landsvägscykling :/

Varför ska man undvika detta? Är det några praktiska problem eller är det estetiskt?

Själv tänkte jag att det skulle vara praktiskt då regnkläder mm kan få plats. Alternativet jag funderar på är dubbla vattenflaskhållare på sadeln.

Någon som cyklat VR eller liknande med Camelbak, fungerat bra?

Camelbak jag funderar på:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57091
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57089
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=43319

Camelbak på VR
Camelback funkar bra på landsväg. Tänk bara på att du får några kilo vikt på ryggen. Det kan bli lite jobbigt efter ett tag.
Räcker inte 2 vattenflaskor mellan vattendepåerna?

Camelbak på VR
Tänkte köra VR med camelback förra året men ångrade mig. Skaffade camelbacken för sent och hann bara köra två långa testrundor innan VR. Det blev för lite och min klena överkropp hann inte vänja sig med två extra kg på ryggen. Blev riktigt jobbigt. Dessutom var den i vägen för stjärngossestruten jag hade på skallen men det kanske inte du tänkte ha.

Är du annars van eller hinner vänja dig så är det säkert ett bra alternativ.

...förutom att Camelback egentligen går helt bort på lvg och det enda som enligt lag gäller är två (högst) småflaskor på ramen.

Ska tillägga att jag testade den Camelback-variant som är integrerad i en undertröja.
I övrigt var den rätt bra och jag har gladeligen använt den i andra sammanhang (mtb) utan problem.

Edit: lite "tillägg"

Senast redigerad av en moderator:
Camelbak på VR
Det är nog främst estetiska skäl. Men landsvägscyklister som är rädda att göra fel dissar nog även dina enlitersflaskor ;)

Har aldrig kört så långt men dock några 15-mila turer med ryggsäck och det är ingen höjdare efter ett par timmar. Som Mollot sa, klarar du dig inte på 2liter mellan kontrollerna?

//j

Camelbak på VR
Camelbak fungerar kanon, har själv en Rouge som följt med två varv hittils. Mobilen, slangar och pump ryms bra i de två små fickorna.

Jag tycker inte att man känner av vikten nämnvärt. Du sitter ju dessutom framåtlutad stordelen av tiden, så det drar inte i axlarna menar jag. Själv tycker jag också att det känns säkrare att dricka ur Camelbaken, jämfört med att fippla med flaskor, när man kör i en klunga.

På minussidan kan det nog vara så att det kan strula med eventuella regnkläder. De ska dock mycket till om du ska behöva det på VR. I en klunga blir det "varmare" eftersom du inte har lika mycket fartvind.

Som jämförelse tycker jag att det känns mindre med två kilo på ryggen än med 1,5 klio i sadelmonterade flaskor...

Jag vill inte riskera att få slut på dricka så jag har både och ;-)

Camelbak på VR
ÅT HELVETE med alla jävla töntiga stilregler!!

Enda gången på året när jag använder camelbak är under VR, har gjort så säkert de sista 10 åren. Funkar klockrent, besväras inte av vikten, händerna på styret. Har man bråttom så kan det vara lite bängligare att fylla på med vätska.

Hoven

Camelbak på VR
Lasse K skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker inte att man känner av vikten
> nämnvärt. Du sitter ju dessutom framåtlutad
> stordelen av tiden, så det drar inte i axlarna
> menar jag.

I mitt fall var det just det som var det tunga. Armarna tog stryk och det kändes som om jag fick svårare att andas med den extra vikten ner mot ryggen.
Men som sagt - allt är en vanesak.

Camelbak på VR
Alltså det är ju ingen vandringsryggsäck på 75l vi snackar om utan en liten vattenblåsa som vilar mellan skuldrorna. Det är ju betydligt jobbigare att skramla omkring med en massa flaskor på ramen istället..tycker jag :).

Camelbak på VR
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Det är inte bara en stilregelfråga. UCI lägger
> sig även i Camelbakanvändandet:

Vilken tur att det inte är en tävling då. Och hur funkar stilreglerna på VR bland alla 40-årskrisande gubbar som inte känner till "reglerna"? Blir det inte konstigt att vara udda bland alla orakade ben, uppåtpekande styrstammar (och andra "brott" mot stilreglerna)?

Börja köra med vätskeryggsäck nu och se om det funkar för dig.

Camelbak på VR
saltgurkan skrev:
> Alltså det är ju ingen vandringsryggsäck på
> 75l vi snackar om utan en liten vattenblåsa som
> vilar mellan skuldrorna. Det är ju betydligt
> jobbigare att skramla omkring med en massa flaskor
> på ramen istället..tycker jag :).

Skiter jag i. Den lilla vattenblåsan var ändå ett helvete på min rygg så länge jag satt på racern.
Orsak: ovana.

:P

Camelbak på VR
Dessutom är det ju så mkt smidigare att sippa ur en camelbakslang lite då och då istället för att fippla efter flaskor, vilket medför vingel och oreda i klungorna.
Det ideala vore om det endast var tillåtet med renodlade crossar på VR, utan flaskställ, då skulle folk bli tvingade att använda andra lösningar som t ex camelbak. Flaskställ bakom sadeln borde också förbjudas, fult och farligt :)!

Camelbak på VR
Om det räcker med 2l mellan stationerna är ruskigt individuellt. Jag har gått torr med dryga 2l på en tio-elva-milstur i somras

Camelbak på VR
Har kört VR med camelback och här är min reflektioner.
Tyngden i ländryggen känns av efter 8-10 timmar. Jobbigare med överdragskläder och man blir svettigare på grund av anläggnings ytan och att axelremmarna hindrar fritt luftflöde. Man kan bara ha en sorts dryck (med flaskor kan man ha sportdryck i en och vatten i den andra). Fyllning av flaskor går fortare än att rota fram säcken. Man har bättre koll på hur mycke man dricker i en flaska än i en säck.
Oj det blev mångan cons och kan faktiskt inte komma på någon fördel. Sägas bör att jag alltis cyklar med ryggsäck i skogen men på vägen är det otroligt skönt att ha ryggen fri.

-Åke

Camelbak på VR
Uppskattar faktiskt frågan. Har själv funderingar på att använda mig av dito lösning men smyger med det.... Har tappat flaska i klunga och det höll på att sluta illa för medcyklist. Ska man köra hårt är det faktiskt enklare, enligt mitt tycke, att dricka ur slangen än att greppa efter flaska och sätta den åter på plats.

;~}

Camelbak på VR
Just tappade flaskor kändes riktigt farligt under förra vättern! Jag såg väl ett par incidenter. Hur är det vid klubbträningar, brukar folk gå ut i vinden eller ligga sist då man dricker?

Camelbak på VR
Jag har kört 3 st VR med vattenrygga och det har fungerat bra. Jag tycker dock att det är skönare att köra utan.

Sist körde jag med en liten ramväska där jag hade energibars vilket gjorde att det fanns utrymme i ryggfickorna för en extra vattenflaska. Med 3 st 75 cl flaskor räckter det att stanna och fylla på en gång för mig.

Camelbak på VR
Nu är det ju högst individuellt samt väderberoende, men sist räckte det med att tanka i en flaska innan och åka runt på två flaskor på ramen.

Men med varmare väder kan man ju vilja stanna i någon depå och fylla på. Två flaskor räcker ju tio mil om det inte stekhett (för mig). Köper dock argumentet om vinglighet, annars ser jag inte varför man vill ha camelback annat än att skippa depåstopp.

Camelbak på VR
..::Larzzza::.. skrev:
> Tänkte jag skulle köpa en Camelbak till Vätternrundan då mina 2*1L flaskor inte räcker.
> Efter lite sökning här på Happy har jag förstått att det finns visst motstånd till
> Camelbak och landsvägscykling :/

Ja och det finns motstånd till CB på LVG. Men det är som med konst. Vissa förstår andra gör det inte. Men vad som är rätt eller fel, vet ingen.

> Varför ska man undvika detta? Är det några praktiska problem eller är det estetiskt?

Finns ingen praktiskt problem. Möjligen vid påfyllningen om man har den under tröjan. det blir lite struligare då.
>
>
> Själv tänkte jag att det skulle vara praktiskt då regnkläder mm kan få plats. Alternativet jag
> funderar på är dubbla vattenflaskhållare på sadeln.
>
> Någon som cyklat VR eller liknande med Camelbak, fungerat bra?

Ja kör med CB och det fungerar utmärkt, tycker jag. Dessutom är det säkrare under "mörker". Slipper fumla med flaskor, som vissa gör, och dessutom tappar dom flaskorna mitt i klungan ;7(

Jag kan varmt rekommendera CB och om du inte pallar 2-3 kg extra på ryggen så har du helt andra problem som du bör ta tag i först, innan du kör VR.

Camelbak på VR
Pebben skrev:
> Jag kan varmt rekommendera CB och om du inte
> pallar 2-3 kg extra på ryggen så har du helt
> andra problem som du bör ta tag i först, innan
> du kör VR.

Men det där låter konstigt.

Camelbak på VR
Kör en testrunda på 300km med flaskor respektive med vattensäck och gör sedan som det passar dig bäst.

Angående fummel så bör det undvikas. Fummel alltså, inte nödvändigtvis flaskor.

Camelbak på VR
rback skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan varmt rekommendera CB och om du inte
> > pallar 2-3 kg extra på ryggen så har du helt
> > andra problem som du bör ta tag i först,
> innan
> > du kör VR.
>
> Men det där låter konstigt.

Exakt. Det är 10-12 timmar dom där extra kilona skall hänga där, dessutom, enligt mig, helt i onödan.

Jag kör alltid med camelback i skogen men aldrig på landsväg. I skogen har jag det för att kunna ta mig en sipp när som helst. Hade tänkt ha med camelbacken även på min första VR men blev rekommenderad att inte ha det pga de extra svettningar det medför. Istället skaffade jag extra stora vattenflaskor på biltema. För mig har det alltså inte med stil att göra. (Min VR-packåsna ser inte så stilig ut överhuvudtaget.)

Lastproblemet har jag löst genom att sy ihop två biltema-sadelväskor ovanpå varandra. I en klassisk cykeltröja/jacka med tre fickor på ryggen får man dessutom plats med hur mycket kläder som helst.

Två flaskor räcker för mig, och jag brukar bara stanna varannan depå. Dom extra 15 sekunder det tar att plocka av och få flaskan påfylld i en depå är inte så viktiga för mig, speciellt som jag slipper camelbacken.

/Mats (PS jag svettas ganska mycket...)

Camelbak på VR
Körde med Camelen på VR och nu senast en 20-milaren. Tycker det funkar hur bra som helst även på långa rundor. Då är det en nätt liten sak som egentligen bara rymmer en 2L vattenpåse men man kan faktiskt mosa ner en pmup och slang också.
Den stora fördelen för mig är att slippa hålla på fylla på flaskor samt att jag vet att jag dricker mycket bättre med kamelen på ryggen. Slarvar annars lätt och man slipper mippla med flaskor vilket kan vara lite otrevligt på våra potthålsförsedda vägar när man ligger i en klunga i hög fart och inte har fri sikt framåt.

Ett annat alternativ är flaskställ som monteras i sadelstolpen och sticker upp bakom sadeln. Tror triatleterna har såna ibland? Då får man ju med sig fyra stora flaskor.

Camelbak på VR
Jag körde VR förra året med två 0.75 l flaskor på ramen och en camelback, och för mig fungerade det fin fint. Tror att jag hade klarat mig rätt bra utan camelbacken också men det var rätt skönt att veta att man kunde dricka utan att oroa sig för att det skulle ta slut, dessutom så kan man ta sig en slurk i lägen där man kanske inte vill fiska upp en flaska.

Camelbak på VR
Har kört med både camelback och 2 st 0.75L flaskor senaste åren, detta för att inte behöva stanna och fylla lika ofta. Om man inte har några SUB ambitioner så kommer det väll i annat läge. Jag fyllde dock inte mer än någon liter i ryggan.

Camelbak på VR
rback skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Jag kan varmt rekommendera CB och om du inte pallar 2-3 kg extra på ryggen så har du helt
> > andra problem som du bör ta tag i först, innan du kör VR.
>
> Men det där låter konstigt.

Vad är det som låter konstigt. Att om man är så "klen" i ryggen att man inte kan ha en CB som väger ca 2-3 kg, så bör man först ta tag i det innan man kör ett VR. Inget konstig alls, tycker jag.

Core, core och åter core träning är det som gäller då. Får se hur töntigt ut som helst, men bra rygg och bukträning är det. Och som sagt. Det är nog där man ska börja.

http://www.muscles.se/core-traning/

Camelbak på VR
Pebben skrev:
> rback skrev:
> -----
> > Pebben skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag kan varmt rekommendera CB och om du inte
> pallar 2-3 kg extra på ryggen så har du helt
> > > andra problem som du bör ta tag i först,
> innan du kör VR.
> >
> > Men det där låter konstigt.
>
> Vad är det som låter konstigt. Att om man är
> så "klen" i ryggen att man inte kan ha en CB som
> väger ca 2-3 kg, så bör man först ta tag i det
> innan man kör ett VR. Inget konstig alls, tycker
> jag.

Jo, det låter konstigt. Ungefär som en felaktigt blåst offside. Förståelig men helt felaktig för alla som kan se reprisen...

/Mats

Camelbak på VR
Det är nu någon ska komma med en icke stilmässigt okej lösning där man kombinerar ihop the "best of both worlds" - slangmatning med någon form av längre variant av CB-slang (sugrör) som kopplas till flaskor/behållare på ramen, där slangmunstycket kan "läggas ifrån" på lämplig plats, t.ex mot topprör/kardborreband på överarmen/etc.

Camelbak på VR
Ska du köra snabbt ser jag en fördel med CB - det går att ta sig runt utan stopp. Annars är den bara tung och obekväm.

Jodå 2 kilo på ryggen märks, annars har du nog problem du bör ta hand om innan VR (är man van med en massa extrakilon gör knappast 2 kilo till skillnad :)

Camelbak på VR
Mats_K skrev:
> Jo, det låter konstigt. Ungefär som en felaktigt blåst offside. Förståelig men helt felaktig
> för alla som kan se reprisen...
>
> /Mats

Och då måste jag få frågan. Vad är det som låter konstigt? Jag vill gärna se på reprisen.

Camelbak på VR
Pebben skrev:
> Vad är det som låter konstigt. Att om man är
> så "klen" i ryggen att man inte kan ha en CB som
> väger ca 2-3 kg, så bör man först ta tag i det
> innan man kör ett VR. Inget konstig alls, tycker
> jag.

Det är som att säga att fotbollsspelare lika gärna kan ha vikter runt anklarna
på match och säga att ifall de inte klarar av 200 g extra per fot så är det bara att träna tills det går.

Nu vill jag egentligen inte skrävla och hålla på men åren innan det snackades arrangerade subgrupper på vättern och snabbgrupperna bara startade och körde så klockade jag in på 7.51 som bäst - utan specifik satsning. Senaste år var jag med i Fredrikshofs sub7-satsning. Visserligen var jag inte längre till så stor nytta på "bortre långsidan" då benen började krampa efter det enda stoppet vi hade. I hopp om bättre ben och mera dragjobb senare hängde jag med på rulle men det tog slut mot en refug i Hjo.

Om man anpassar kroppen i tid med två extra kg på ryggen - ja då är det inget problem.
Men det hade inte jag. Jag testade CB för sent och kom underfund med att det inte kändes bra.
Det blev för tungt.
Borde jag inte ha kört Vättern?

Svar: Nej. Jag fick kramp och punktering. Det hade jag inte fått om jag coretränat med CB. Typ :P

Camelbak på VR
Kristoffer skrev:
> Ska du köra snabbt ser jag en fördel med CB - det går att ta sig runt utan stopp. Annars är
> den bara tung och obekväm.

Om man inte vill gå in i depåer så är det utmärkt med CB och flaskor.

> Jodå 2 kilo på ryggen märks, annars har du nog problem du bör ta hand om innan VR (är man van
> med en massa extrakilon gör knappast 2 kilo till skillnad :)

Där har du förvisso en poäng. Men inte ens när jag liknade en räkstjärt på 57 kg så tyckte jag att 2 kg extra var något att bråka om. Och ja det är en frågan om att träna sig på det man ska göra.
Men har man problem med 2 kg, på ryggen, så tycker jag ändå att man bör öka sin Core träning avsevärt. Dessutom är minst ett av dessa kg borta innan Jönköping.

Och som sagt på "jobbet" väger min utrustning när jag är "kittad" ca 30 kg och bara hjälmen väger ca 1.5kg. Ca 30 pannor och då utan ryggan. Med den så blir det mycket mer än så. Och ja jag är van att "bära" och visst är det en fördel.

Jag är inte snabb, det vet jag. Men 2 kg vatten på ryggen, det orkar jag släpa med mig ;7)

Camelbak på VR
Pebben skrev:
> .....
>
> Och då måste jag få frågan. Vad är det som
> låter konstigt? Jag vill gärna se på reprisen.

VR är ett motionslopp(tm) och en möjlighet till något kul. Jag har passerat gamla damer på damcyklar. En kompis körde på 18 timmar utan att ha tränat innan. Att komma runt eller inte handlar mer om att köra efter sin förmåga och peta i sig tillräckligt mycket energi och vatten längs vägen. Tycker man det är jobbigt att köra med några kg på ryggen skall man inte se det som ett problem och avstå.

(Lika bra att erkänna direkt att jag är med i en subgrupp.)

/Mats

Camelbak på VR
Mats_K skrev:
> Pebben skrev:
> >
> > Och då måste jag få frågan. Vad är det som låter konstigt? Jag vill gärna se på
> > reprisen.

> VR är ett motionslopp(tm) och en möjlighet till något kul. Jag har passerat gamla damer på
> damcyklar. En kompis körde på 18 timmar utan att ha tränat innan. Att komma runt eller inte
> handlar mer om att köra efter sin förmåga och peta i sig tillräckligt mycket energi och vatten
> längs vägen.

Och där om råder väl det väl inget motsatsförhållande, om man har en CB eller inte, eller?

Det kan väl vara minst lika roligt att knö runt på 10-12 timmar som 16-18 timmar både med eller utan en CB.

> Tycker man det är jobbigt att köra med några kg på ryggen skall man inte se det som ett problem
> och avstå.

Du får ursäkta mig nu. Kan du utveckla detta? För det därtror jag inte jag att jag förstod.

Camelbak på VR
Vi är flera i Conti Test Team som kommer att köra med Camelbak på Vätternrundan i år igen. RaceBak körde jag med förra året, med 1.5 liter vätska i. Det funkade klockrent, drack upp det först och därefter väger och syns RaceBak:en inte heller under tröjan. 1.5 liter räckte ungefär halvvägs på VR för mig, i ca 3-4 timmar.

Fördelarna är många vid ett långt lopp som Vättern. Du slipper stanna och fylla på ofta. Det är lättare att dricka i hög fart i en klunga utan att vingla till. Du tappar inte en RaceBak, vilket man kan göra med flaskorna - i Gränna ligger det flaskor till höger och vänster på kullerstenssträckan. :-)

/Leo

Camelbak på VR
Många bra synpunkter!

Mitt mål är att trampa runt på under 10 h. Senast jag cyklade VR var 2006 och då på 10 h 30 min. Stannade på nästan varje station och vid matstoppet lämnade jag in kläder och fyllde på mina 2 vattenflaskor. Köer till allt och stoppet där blev ca. 40 min :(

Tänkte hoppa över så många stationer som möjligt denna gång. Det kommer bli en camelbak!!!

Tveksam till att det skulle gå långsammare med 2*1L + camelback om det bara är att cykla förbi stationerna. Mina 2 flaskor räcker annars utan problem mellan stationerna. Får väl dricka upp CB först så vet jag hur mycket jag har kvar och det blir lättare vikt på ryggen.

Tänkte även ha den till MTB cykling, längdskidåkning mm så jag tror det blir denna (samma som Lasse K har använt):

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57091

Synpunkter på den?

Att nämna är att jag även har en kort uppåtlutande styrstam och litersflaskor så en CB kommer nog att smälta in fint ;)

Nu ska jag ut och cykla, tack för alla svar :)

Camelbak på VR
torch skrev:
> Det är nu någon ska komma med en icke
> stilmässigt okej lösning där man kombinerar
> ihop the "best of both worlds" - slangmatning med
> någon form av längre variant av CB-slang
> (sugrör) som kopplas till flaskor/behållare på
> ramen, där slangmunstycket kan "läggas ifrån"
> på lämplig plats, t.ex mot
> topprör/kardborreband på överarmen/etc.

Ah, sånt som finns till triathlonare!
694704_1.jpg

Tillbaka
Topp