Camelbak på VR

Camelbak på VR
Nu är det ju individuellt hur mycket vatten man behöver, vilket även beror på vädret osv, men man behöver väl inte stanna i varenda depå om man har 2st stora flaskor?

Jag körde med 2 flaskor förra året (+ en 0,5-liters cola i ryggfickan vid start) och behövde bara ett stopp (i Fagerhult) och hade ändå en liten slurk kvar när jag kom fram till Motala. Fast det var iofs ganska svalt då också. Men mer än 2-3 snabba stopp ska väl ändå inte behövas?

Om du siktar på 10h så är ju de minuterna ganska marginella i sammanhanget, då tycker jag att det är de andra faktorerna för och emot CB som får avgöra. :-)

Camelbak på VR
slice me nice skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja hur är det egentligen med flaskor och fummel, bör man gå ur eller lägga sig sist för att
> dricka vid klungkörning?

Inget jävla fifflande och fumlande inne i klungan. Dricker och äter, det gör man när man ligger längst bak om man har lite hyfs. Om man nu inte kör med sin egen klunga och där är överens om hur man ska göra.

Camelbak på VR
..::Larzzza::.. skrev:
> Tänkte även ha den till MTB cykling,
> längdskidåkning mm så jag tror det blir denna
> (samma som Lasse K har använt):

På min fryser vattnet i munstycket om jag använder den till längdskidåkning, i alla fall om det är minus fem eller mindre. Även om jag häller i varmt vatten. Men till MTB tycker jag den är oumbärlig.

/Mats

Camelbak på VR
Mats_K skrev:
> På min fryser vattnet i munstycket om jag använder den till längdskidåkning, i alla fall
> om det är minus fem eller mindre. Även om jag i häller i varmt vatten. Men till MTB tycker jag
> den är oumbärlig.

I med två handvärmare, mellan blåsan och väskan så att säga och alltid på "utsidan" från ryggen. På med en isolerslang och blås ur munstycket efter det att man druckit. Då klarar man sig en bit under - strecket. Glömmer man blåsa rent munstycket är man snart rökt som en gammal böckling.

Camelbak på VR
pLu skrev:
> Rödvin har lägre fryspunkt.

Blanksprit ännu lägre, men det har jag inte i CB för det;7)

Camelbak på VR
Pebben skrev:
> I med två handvärmare, mellan blåsan och
> väskan så att säga och alltid på "utsidan"
> från ryggen. På med en isolerslang och blås ur
> munstycket efter det att man druckit. Då klarar
> man sig en bit under - strecket. Glömmer man
> blåsa rent munstycket är man snart rökt som en
> gammal böckling.

Ja, blåsa ur är ett knep som oftast funkar. Men jag brukar glömma blåsa ur efter ett tag, och då är man ju rökt sen som sagt. Och åker resten av turen med 2 kg för mycket på ryggen.

Camelbak på VR
Körde förut med två flaskor på ramen och två bakom sadeln.

Tyckte det var bökigt med flaskorna bakom sadeln, dels att få ur dem säkert och dels när man skulle kliva av/på hojjen... och sen så upplever jag det som snäppet osäkrare med dem bak, då det hänt att dom studsat ur...

Förra året körde jag med en camelbak av lite slimmare sort, och det var kanonbra. Vatten i camelbaken och sportdryck i flaskorna var en bra fördelning. Resultatet var att jag drack mer och jämnare.

//Thomas

Camelbak på VR
Mats_K skrev:

> Ja, blåsa ur är ett knep som oftast funkar. Men jag brukar glömma blåsa ur efter ett tag, och
> då är man ju rökt sen som sagt. Och åker resten av turen med 2 kg för mycket på ryggen.

Ja, det har man ju varit med om. Senast det hände mig var i december 2009. En liten nätt tur på ca 19 mil, i 6-7 minusgrader. Och klappträ som man är glömde jag blås rent munstycket efter ca 3-4 mil. Inte så kul med CB på ryggen i ca 15 mil till ingen nytta. Jo förresten, klart den var till nytta. Ryggen fick ju sitt under det passet.

http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/blog/blog_read.asp?UserID=5942&BlogItem=24263

Camelbak på VR
En sådan där tröja med camelbak som folk nämnt här kanske är ett bättre alternativ än flaskor bakom sadeln? Det kanske skulle läggas till lite pengar på en sådan i stället.

Camelbak på VR
Blev en Camelbak Rouge från CRC. Snabb och felfri leverans åter en gång:)

Haft lite knas med halsen senaste veckorna men testat den på 2 st. 8 mils rundor ändå. Fungerade klockrent. Kör utan sadelväska nu också, bara att knöka in allt i fickorna på CB.

Ländryggen höll ihop bra också, får se hur det känns vid lite längre turer.

Varför kom jag inte på det här tidigare ;/

Camelbak på VR
..::Larzzza::.. skrev:
>
> Någon som cyklat VR eller liknande med Camelbak,
> fungerat bra?
>
>

Jag cyklade Camelbak ifjor och gick sub-9. Jag cyklade dock den sorten som man har innanför ett linne. 2-liters var det. Det funkade jättebra. Jag glömde att den var där till slut. Inga problem med ryggen heller.

Camelbak på VR
Får göra en pudel. Jag körde med Camelbak (eller rättare sagt 2-liters platypus i min Bergans löparryggsäck) på VR igår. Och jag tänker definitivt göra det igen om det blir några fler VR...

Tillbaka
Topp