Camelbak vs Flaska

• Trådstartare Trådstartare NickeB
  • Start datum Start datum
N

NickeB

Guest
Camelbak vs Flaska
Har Camelbak al a Lidl. Säkert kasst munstycke, har svårt att dricka o andas samtidigt. Lite pollenallergi.
Har nu köpt 2 par flaskor, funkar mycket bättre.
+ för att slippa ryggan.
- mindre vatten.

Vilket tycker ni är bäst: Camelbak eller Flaska ?

Camelbak vs Flaska
Lägger röst på Camelbak, köp ett bra munstycke.

Enda nackdelen är att det är lite mer pyssel när det skall fyllas på och rengöras men annars ser jag inga nackdelar jämfört mot flaskor.

-Man kan dricka när som helst, trots bökig terräng (båda händerna på styret).
-Man får med sig prylar i samma rygga.
-Man tappar inte bort några flaskor.
-Vattnet håller sig kallt/varmt längre.
-Man får med sig mycket vatten på längre turer.
-Man slipper lera/grus i munnen.

Varför skulle det vara svårare att dricka och andas samtidigt med camelbak jämfört med flaska?

Camelbak vs Flaska
Pollenallergi, däppt näsa.
Flaska bara att spruta ner i svalget!
I min "Camelbak" blir vattnet varmt...påsen ligger ganska nära ryggen.

Camelbak vs Flaska
bensu skrev:
-------------------------------------------------------
> Pollenallergi, däppt näsa.

Ok, det förstås. :)

Du skall nog inte avfärda en camelbak efter en 'camelbak' från Lidl.

Visst en 'riktigt' kostar lite mer men det finns anledningar till det. Jag var orolig för att vattnet skulle bli varmt av värmen från ryggen, men det var tvärt om att vattnet höll sig kallare, plus att det håller sig flytande på vintern.

Camelbak vs Flaska
AA, nej, Camelbak är absolut inte avfärdad. Ska nog köpa en Everest, när Björkarna är klara, vid långkörningar.

Camelbak vs Flaska
Jag tycker en Camelbak med vatten och en flaska med sportdryck är bäst, vid längre turer då alltså. Annars bara flaska, men den tar slut fort.

Camelbak vs Flaska
Jag ser nästan bara fördelar med CamelBak. Enda nackdelen är att det är svårt att få i sig vattnet när man är anfådd!! Det är lättare att spruta in vattnet med en flaska när man är i gasen. ;o)

Camelbak vs Flaska
Säger som david, kortare turer flaska, längre turer, flaska med sportdryck och camelbak/lidl/annat märke på ryggen. Är man ute i skogen i tre timmar så räcker tyvärr inte flaskan så långt.
Självklart kan du ju ha en större flaska i ryggsäcken och fylla på, men då slipper du inte ryggsäcken.

Camelbak vs Flaska
Min camelback sprutar vatten när man klämmer på munstycket. (Det blir tryck på påsen i väskan när jag har den spänd över ryggen). Hur smidigt som helst.
Kanske inte tanken, men gillar det.

Camelbak vs Flaska
Håller med, camel på längre turer och flaska vid kortare. Tycker det är lättare och smidigare att småsippa på Camlebak:en hela tiden vilket borde vara bättra föra att hålla vätskenivån på bra nivå.

Camelbak vs Flaska
Jag använde flaska förut och jag tycker att camelback är överlägset, eller som i mitt fall, Lidl varianten med ett inte lika bra munstycke.
Munstycket droppar lite ibland, så jag funderar på att köpa ett camelbackmunstycke, men det är inte ett måste.
Ser inga andra nackdelar men camelback, och sen kan man ju som folk sagt komplettera med flaska.

Camelbak vs Flaska
flaska alla gånger.
0,5 liter räcker räcker 3-4H om det inte är allt för varmt (vilket det inte är nu). finns alltid touring flaskor (0,75l) eller en liters flaskor om behovet för mer dricka finns.

camelback är dyrt, klumpigt att fylla samt gör fickorna på ryggen obrukbara = svårt att ta nått att käka medans under passet.

skulle man känna på sig att man behöver mer än det som får plats på ramen kan man alltid peta ner en flaska i ryggfickan.

Camelbak vs Flaska
Dricker man bara 0.5 till 0.75 liter vätska under en varm 4 timmarstur i skogen så lär man få tydliga trötthetstendenser. Kan bli farligt om man sedan cyklar hem på trafikerade vägar.

Själv kör jag en 0,75 l flaska till korta turer, typ 1 timmas snabbare cykling runt det närliggande lokala motionsspåret, skogsvägarna (T3, Ruifspåret eller Yttervägen för de som vet). Man behöver inte äta något alls "on the fly" under kortare pass tycker jag, men det står för mig och alla är vi olika. Vill man kan man fylla en extra 25 eller 50 cl flaska med någon sorts energidryck som kompletterar vattnet.

Är det längre tid än så och längre avstånd från där jag bor blir det CamelBak. Har en MULE nu men vill gärna komplettera med en HAWG för de riktigt långa turerna eftersom systemkameran och annat inte får plats riktigt bra i MULEn om man samtidigt fyller 3 litersblåsan full.

Camelbak vs Flaska
personligen tycker ja inte om att ha camelback, tycker bara den är i vägen (drar i axlar osv) sen blir det så ohyggligt varmt under. så för mig personligen äre flaskor som gäller alla gånger, camelbacken får ligga i den låda där den legat de senaste åren. 2 flaskställ på hojjen så får man plats med 1-1,5 liter vatten, räcker bra länge. ända problemet skulle kunna vara på långlopp, men då fixar man langning så är det problemet löst :D

men som sagt, smaken är som baken, delad.

Camelbak vs Flaska
Bara råkade komma att tänka på en sak angående camelbakar. Det jag lärde mig i småskolan var att kamelen hade 2 pucklar. Jag har även fått det bekräftat av google. Borde logiskt sett inte en camelbak istället heta dromedarybak? I och med att både dromedaren och camelbaken bara har en puckel.
Och sen blir det bara svart, eller nått, jag vet inte.

Camelbak vs Flaska
Camelback är för tung och ger en sämmre aerodynamik, med andra ord helt värdelöst.

Men sen bör det sägas att jag mest cyklar landsväg. För långlopsturer på mtb kan jag tänka mig att det funkar fin fint.

Camelbak vs Flaska
Roffe skrev:
> Camelback är för tung och ger en sämmre
> aerodynamik, med andra ord helt värdelöst.
>
> Men sen bör det sägas att jag mest cyklar
> landsväg. För långlopsturer på mtb kan jag tänka
> mig att det funkar fin fint.

ÖHHHHHHHH!!!!!, förtung????. Och vadå sämre aerodynamik, borde ju vara tvärtom.

Camelbak vs Flaska
Camelback,%20PA.jpg

Camelbak vs Flaska
Personligen tycker jag att Camelback ser rätt dumt ut. Har sett på en hel del XC-tävlingar killar som harvar runt med Camelbacks, verkar bara var dumt. Upplever att många har camelbacks bara för att det "hör till mtb"? Flaskor är det bästa, behöver man mycker vatten så kan man ha två hållare samt en i ryggfickan och så får man se till att ha langning på racen!

Camelbak vs Flaska
måste bara fråga dig chrille77:
vart har du sett en camelback ?

möjligtvis att sport- och motionskklassen har det, men vi vet ju vad deras tävlingsambitioner är..

Senast redigerad av en moderator:
Camelbak vs Flaska
Tim skrev:
> måste bara fråga dig chrille77:
> vart har du sett en camelback ?
>
> möjligtvis att sport- och motionskklassen har det,
> men vi vet ju vad deras tävlingsambitioner är..
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-05-22
> 19:06 av Tim.

Jo det stämmer att det var motionsklassen, men det ser ändå ganska fånigt ut. Har nog aldrig upplevt att någon konkurent i Elit/senior klasserna har det, så det har nog med ambitionsnivån att göra?

Camelbak vs Flaska
Allting handlar ju inte om race. Jag funderar på att införskaffa en CB då min flaska är förliten. Rymmer bara 0.5 liter och det räcker inte långt när man hojar några timmar i 20gradig värme.

Camelbak vs Flaska
de flesta som kör i Elit/senior har langning o då finns det inget behov av camelback o flaskor funkar ju felfritt om man lär sig dricka med det, eller snarare att man lär sig vart man ska dricka osv. varför byta från ett vinnande/fungerande koncept.

sen ska man ju ha fickorna på cykeltröjjan till nått. så motiveringen att man får fickor på camelbacken vetefan om den håller, skulle vara om man har nyklar o vill ha dragkedja till dem :D

men som sagt, finns inget fel eller rätt.

Senast redigerad av en moderator:
Camelbak vs Flaska
Dissa inte en camelback innan ni ens har använt en...
Cykeln blir lättare utan flaskor (ca 1,5kg)...
Inga flaskor att tappa.
Dricka med båda händerna på styret.

Du får med dig pump , slang(ar), sram kedjelås, kedjebryrare , reserv eker, multiverktyg,
däckjärn(däckplast??), mobil , banan , plånbok(pengar/kontokort) ,vind/regnjacka...
LIIITE svårt att få plats med det i ryggfickorna...

Och som tävlande(licens) FÅR du inte ta hjälp av någon(utom vid olycka ,då du måste hjälpa till)!

Camelbak vs Flaska
Jag gillat mest flaska då det inte är bästa att ha sport dricka i camel ryggen.
Men ska ut på nån tur där jag vet hur länge jag ska var ute typ leta nya stiger eller köra en extra lång tur är det skönt att ha kamel baken så ,man sina 2l med sig och inte behöver vara oroligt över vattnet ska ta slut. Eller begränsa turen till hur mycket vatten man har. Jag har nackdelen också med att bara ha en flask hållare på cykeln, visst kan man fästa en till på sadelstolpen men näää, och ha vatten flaska på ryggen känns lite som en camelback utan slang. Bästa kombinationen är dock sportdricka i flaska och vatten i Cb. På vinter kör jag bara med camel back drickat blir såå kallt i vatten flaskan inte nog med att det redan är kallt ute.

Camelbak vs Flaska
> Du får med dig pump , slang(ar), sram kedjelås,
> kedjebryrare , reserv eker, multiverktyg,
> däckjärn(däckplast??), mobil , banan ,
> plånbok(pengar/kontokort) ,vind/regnjacka...
> LIIITE svårt att få plats med det i
> ryggfickorna...

Pump: Check!
Kedjelås: Check!
Kedjebrytare: Check!
Reserveker: Nej, jag bygger ett hjul av material fårn skogen istället.
Multiverktyg: Hmm, Armekniv och insexnycklar. Och ekernyckel.
Däckavtagare: Check!
Mobil: Check!
Banan: Två snickers istället.
Plånbok: Check!
Jacka: Nope.

Och det med bara ryggfickor! Allting går, bara man vill tillräckligt mycket.

:)

Camelbak vs Flaska
swerider skrev:
> ryggfickorna...

Går finfint att få ner det viktigaste i fickorna vid långträning så som pump, slang, verktyg, extra tröja/jacka, telefon, pengar och vatten
>
> Och som tävlande(licens) FÅR du inte ta hjälp av
> någon(utom vid olycka ,då du måste hjälpa till)!

Vissa tävlingar är det fri langning av vatten och i bland finns det langningszoner.

Camelbak vs Flaska
Tänkte reprisera mitt eget inlägg om camelback:

Vill minnas att de där flaskorna var lite smått geggiga efter ett tag i skogen, i alla fall på i början på 90-talet när jag inte hade en Camelbak.
Det har säkert hänt mycket på flaskfronen sedan 94 och geggan är säkert betydligt smakligare idag :)

Camelbak eller flaska, en smaksak ;)

Camelbak vs Flaska
Jag är en lat person. Att alltid ha de saker man behöver för en tur packat och klart i Camelback'en är väldigt praktiskt tycker jag. Att sen slippa lera och grus i munnen är ett plus, att cykeln är (ngt) mer lätthanterad när den inte är 'straffad' med flaskor * 2 samt däck, pump etc i en sadelväska är ytterligare ett plus

Men visst - flaska eller CB - en smaksak. Jag tycker att det funkar bättre med CB, har man inte provat skall man göra det tycker jag. Först därefter kan man ta ställning

/AWi (utan elitambitioner, nöjer sig med den egna tillfredsställelsen av att röra på sig och adrenalinkickarna! :-) )

Camelbak vs Flaska
swerider skrev:
> Dissa inte en camelback innan ni ens har använt
> en...
> Cykeln blir lättare utan flaskor (ca 1,5kg)...
> Inga flaskor att tappa.
> Dricka med båda händerna på styret.
>
> ryggfickorna...
>
> Och som tävlande(licens) FÅR du inte ta hjälp av
> någon(utom vid olycka ,då du måste hjälpa till)!
>
>
> Rickard.
> Två hojjar=Dubbelt så kul... nu med fullgung i
> stereo =)
>
>

hur är reglerna i år på teknisk hjälp i langningszon? får man inte ta emot delar i år eller hur var det?
på långlopp får man langa vatten, bars o gel hur man vill, på sverigecup i XC tävlingar måste man göra det i langningszon och har tillstånd för att få langa.

pump får man me i ryggfickan, slang oxå, 2-3 bars o 2 gel, nada problem, jacka får man oxå med, troligen mobil oxå, även om ja inte har med det. resten hoppar jag personligen på tävling :D slang o kolsyrepatron tejpas på sadelstolpe. det där med vikt på ramen i form av vatten gör väldigt lite i åkkänsla. jag känner då nada skillnad på att ha en 0,5 o en 0,75 och mellan att inte ha nå alls.

men som sagt, smaken är som baken, delad. sen att det inte finns de på båda sidor som accepterar att folk faktiskt tycker olika finns det ju bevis på i denna tråd. de som har camelback o känner att de måste försvara det o en del som har flaska o vill försvara det.

när ska folk förstå att man kan tycka olika. o föresten, om flaskor är SÅ dåligt, konstigt att av top 50 på långlopp så har 99% flaskor o inte camelback. därmed inte sagt att det är dåligt med det :D

Camelbak vs Flaska
Camelbak(eller dess kopior av bra kvalitét, billiga kopior är inte alltid så lyckade) helt klart, om man ska ut och cykla på allvar och ändå få med sig det som behövs. Båda vatten, verktyg och käk ryms i en Camelbak, du slipper både flaskor, flaskställ och sadelväska som tynger ner cykeln och gör den tung och svårhanterlig i terrängen. På landsväg är det en annan sak, där slipper man även lersprutproblemet, så där kör jag oftast med flaskor.

/Leo

Camelbak vs Flaska
baltazar:
du får ta teknisk assistans under tävling from iår i den speciella zonen (troligen angränsande till vanliga lagningszonen, va det iaf i mjölby och något annat kan jag inte tänka mig att det skulle vara). det ända du inte får byta är ramen.

däremot så är det strängt förbjudet med teknisk assistans utanför zonen, då blir man diskad.

Camelbak vs Flaska
Pga att jag har slagit ut flisor ur mina framtänder som jag har lagat så använder jag Camelbak. Om jag drar upp flaskkorken med tänderna lossnar lagningarna. Men jag har fått höra en del komentarer av stilpoliser:/

Och det är aero med Camelbak, om man har den under tröjan. Lance har en kutrygg som tydligen är snabbt att ha. Ifall proffsen ska ha camelbak på tempolopp måste de ha vätska i dem för att det inte ska räknas som fusk. Så dom skippar dem.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp