Campa Chorus 12 vill inte växla

• Trådstartare Trådstartare ani
  • Start datum Start datum

ani

Aktiv medlem
Tumknappen på höger reglage har slutat få grepp om mekaniken och vägrar växla ut vajer. Den rör sig som den skall med fjädermothåll men får som sagt inget grepp i växelmekaniken. Innan jag demonterar och skruvar isär, finns det nåt känt problem med dessa som jag skall titta efter eller kanske tom slippa skruva isär?

Jag har noll erfarenheter av Campa, men på Shimano reglage blir fettet för trögt efter 10-12 år, som ger samma symptom. Då räcker det ofta att spruta i lite ny smörjmedel.

Om knappen fjädrar tillbaka normalt betyder det att returfjädern är hel men att "pinnen" eller haken som ska dra runt växeltrumman antingen är blockerad, utsliten eller har hamnat ur position. Tyvärr är det nog så att behöver ta isär för att kontrollera..

Jag har noll erfarenheter av Campa, men på Shimano reglage blir fettet för trögt efter 10-12 år, som ger samma symptom. Då räcker det ofta att spruta i lite ny smörjmedel.
Kan också vara att någonting hänt inne i vajerhöljet, vet att campa vajrar är kinkiga med rätt höljen… fast då borde knappen vara trög och inte fjädra tillbaka på samma sätt, nu när jag tänker efter

Vajer i princip ny och löper lätt, likaså bakväxeln. Det blir nog att följa Pellsson och se om det går att få den uppenbart arbetsskygge haken intresserad igen. Reglaget har ju ändå bara kört 1000mil så knappt ens inkört tycker man.

Vajer i princip ny och löper lätt, likaså bakväxeln. Det blir nog att följa Pellsson och se om det går att få den uppenbart arbetsskygge haken intresserad igen. Reglaget har ju ändå bara kört 1000mil så knappt ens inkört tycker man.
That’s Campa for you, tyvärr. Reglagen är erkänt rappliga, jag har haft isär och renoverat ett flertal.

Espresso italiano
IMG_0827.webp

Alltid nyrostat!

Tillbaka
Topp