Campa Ultra Torque vevparti - kastar i sidled

anderski

Aktiv medlem
Har upptäckt mitt Campa Ultra torque, vevparti som sitter på wiliern som numewra är dedikerad till trainern.
Kastar en hel del i sidled, vad kan det bero på ?
Man kan se att stora klingan inte snurrar rakt.
Vevpartiet är från 2010, har inte vurpat med cykeln. Bytta stora klingan i helgen.

Senast ändrad:
Var klingan och eller vevpartiet rakt innan du bytte så skulle jag ju börja felsöka där.
Har du glömt "wavy washer" på icke drivsidan när du installerade i helgen?

Jag har bara trampat sakta utan beslalstning när det flexar.
Tror gamla klingan var rak, så lite skumt.
Distansen på bulten från andra sidan har är monterad om du menar den ?
Kan vevlagret, som aldrig är bytt, ha nåt med detta att göra ?
Känns väl som nya klingan i alu, kan va skev.

Ja precis distansen.

När man tar av ultra torque som suttit ett tag kan ju lagrena sitta rätt bra fast i kopparna om man inte fettat ordentligt och då kan nog lagren åka ut en bit och kanske hamna lite snett i teorin men det skulle du sett / kännt och borde rättats till automatiskt när du installerat det igen alternativt att du inte tyckte passningen var bra nog och märkt ngt.

Då tror jag på klingan om jag blir tvungen att gissa men d låter ju lite underligt

Jag tror att det är kombinationen klinga/vevparti/bultar/distanser som ställer till det, framförallt med skruven på baksidan av veven. Det är avsevärt lättare att göra fel än rätt när man byter ut en klinga på ett UT-vevpart (eftersom det är liiiite skillnad mellan olika generationer och grupper)

Det var ingenting som skevade innan bytet?

Har inte haft vevpartiet & lager avmonterat.
Tror inte klingan var skev innan, har stronglight klinga nu med original campa skruvar.
Får kolla om nya klingan är rak, att vevaxeln eller vev skulle va skev känns ju inte rimligt

Har inte haft vevpartiet & lager avmonterat.
Tror inte klingan var skev innan, har stronglight klinga nu med original campa skruvar.
Får kolla om nya klingan är rak, att vevaxeln eller vev skulle va skev känns ju inte rimligt
Då är det klingan som inte lirar med resten av grejorna. Den är i sig är nog inte skev, men jag att det kan vara fel modell/variant för den utrustning du har i övrigt (och då specifikt passningen mot den "gömda" skruven). I bästa fall är det bara lite distanser och brickor som behövs. I sämsta fall rätt klinga.

ok, tack! Distansen ska den sitta närmast vevarmen ?
Nu sitter den mellan klingorna. KIkat lite precis, känns fel.
Ser ut som det finns luft mellan, gända skruven ocg veven, men svårt säga 100.

Då är det klingan som inte lirar med resten av grejorna. Den är i sig är nog inte skev, men jag att det kan vara fel modell/variant för den utrustning du har i övrigt (och då specifikt passningen mot den "gömda" skruven). I bästa fall är det bara lite distanser och brickor som behövs. I sämsta fall rätt klinga.
Hej.. Eller bara att slipa ner bulten mot vevarmen, är den inte för lång så att den ligger mot veven?? Alltså den som sitter skruvad/nitad i kedjehjulet. mvh borano20

Generellt sett ska det sitta en distans mellan klingorna, men det finns säkert undantag och varianter med integrerade distanser. Jag har för mig att det finns minst fyra-fem olika modeller från TA/Stronglight för UT med små skillnader.
Hej.. Eller bara att slipa ner bulten mot vevarmen, är den inte för lång så att den ligger mot veven?? mvh borano20
Jag är inte med på vilket problem och vilken lösning det är du är inne på, dessvärre.

Generellt sett ska det sitta en distans mellan klingorna, men det finns säkert undantag och varianter med integrerade distanser. Jag har för mig att det finns minst fyra-fem olika modeller från TA/Stronglight för UT med små skillnader.

Ok, är nog fel distans, känns logiskt. monterar nog dit campa orignal klingan, tillsvidare den är ok.

Nej, såhär är det ju - stora klingan sitter med sin yttersida mot själva vevarmen och insida mot spindeln (och det är därmed två mått som ska stämma för den ska gå rakt). Stämmer då godstjockleken för klingan inte mot specifikationen för just den här modellen/varianten kommer det att skeva.

Den lilla distansringen bakom veven påverkar mao bara lilla klingans position (men är stora klingan fel blir det följdfel på lilla).

Det var ingen lyckad lösning av Campa att ha fyra skruvar från höger och en från vänster, har det själv och ställer stora krav på att alla toleranser/distansen är rätt.

Nej, såhär är det ju - stora klingan sitter med sin yttersida mot själva vevarmen och insida mot spindeln (och det är därmed två mått som ska stämma för den ska gå rakt). Stämmer då godstjockleken för klingan inte mot specifikationen för just den här modellen/varianten kommer det att skeva.

Den lilla distansringen bakom veven påverkar mao bara lilla klingans position (men är stora klingan fel blir det följdfel på lilla).
ok, tack! (y)

Tillbaka
Topp