Campa vs Shimano!

Dr. Freak.

Ny medlem
Campa vs Shimano!
Ja, Campa eller Shimano? Tacksam för synpunkter. Sannolikt finns mycket att säga om skillnader generellt, om känsla, ergonomi etc. Har själv mest erfarenhet av Shimano (ej de dyra!) och litet av Campagnolo Mirage. Har fått nys om en 2006:a Wilier Lavaredo med Centaur, och har även sett en 2007:a Columbus Vola med Ultegra. Båda verkar underbara...

Campa vs Shimano!
Du öppnar dörren till en farlig värld genom den frågan. Många osansade tyckanden kommer att drälla in.

Kanske bäst att kolla tidigare trådar i ämnet. Det finns nog en hel del.

Campa vs Shimano!
Jag vet vilka två som kommer skriva i den här tråden!

Själv föredrar jag Shimano, det är så skönt att hänga på (de enorma) reglagen

Campa vs Shimano!
nää nu tycker jag att ni är lite dåliga, här ska de vara seriösa inlägg i kampen om vad som är bäst...

själv lägger jag min röst på Campa då jag bara har kört med de och det känns på någe sätt mer rustikt en de pillipulliga ShitManNo

sen så kan man även slänga in SRAM i denna diskution med deras grupper som jag inte häller har någe emot =)

Campa vs Shimano!
Campa är snyggare, bara därför skulle jag välja dem.
Själv kör jag (snart) på Shimano men skulle jag välja
mellan två hojar varav den ena hade säg Veloce och den
andra 105 skulle jag ta Veloce any day. Är Shimano-handtag
snygga? Nä, sköna kanske, men snygga? Skeleton-bromsar,
behöver jag säga mer?

Så, det var väl enkelt. Vill du se snygg ut, välj Campa.
Spelar utseendet ingen roll? Ta den billigaste. Funktionen
kommer du nog överens med med båda skulle jag tro. Fan vad
mycket jag skrev om nåt jag kan så lite om...

Senast redigerad av en moderator:
Campa vs Shimano!
Wow! Vilket gensvar redan! Jag är medveten om att detta är en het potatis, men det är väl trevligt och vitalt! Jag väntar ivrigt på fortsättnignen! Att vila händerna på de "enorma" Shimano-reglagen tycker jag också om, alltså en typisk ergonomisk aspekt! Tjingeling! Alla typer av tyckanden och synpunkter välkomnas varmt!

Campa vs Shimano!
Annars brukar Campagnoloreglagen passa tjejhänder bättre eftersom dom är lättare att nå över/runt till bromshandtagen... köp du Wiliern med Centaur så får du en supercykel för pengarna :-)

Campa vs Shimano!
Dr. Freak. skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, Campa eller Shimano? Tacksam för synpunkter.
och
Har fått nys om en 2006:a
> Wilier Lavaredo med Centaur

Är Campa-prylarna oxå från -06?

Campa uppgraderade en hel del från 06 -> 07, bla:
-Nytt vevparti/vevlager (integrerat Ultra Torque)
-Nya bromsar (Skeleton)
-Nytt innanmäte i Ergopower-reglagen (QS)
Plus säkert en hel del som jag har glömt.
Läs mer på: http://www.campagnolo.com

Jag har ingen egen info, men de som har provat de nya delarna (ffa UT) vill inte gå tillbaka till de gamla delarna.

Ultegra kommwer att uppgraderas till en lättare variant nästa år (-08):
Ultegra SL, totalt c:a 100g(?) lättare och en ny färg
http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/cycle/seh/nl/en/news___info/news/ultegra_sl_offers.html
http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181667&bmUID=1187806152800

Det verkar alltså som om de Campa-prylar du funderar på är 'gamla' redan nu
och Ultegra kommer att bli det from nästa år.
Spelar det ngn roll för dig?

/Håkan

Campa vs Shimano!
Campagnolo 2007 har som sagt framför allt nyheterna Ultra-Torque (kraftigare, integrerade vevlager) och Skeleton (effektivare, lättare bromsar).

Ultra-Torque i kompakt version:

Skeleton-bromsarna över 25 mm franskt gummi:

Om man inte måste ha det senaste innebär det att man kan få toppengrejer
till bra pris genom att köpa rejält rabatterade Campa-06utrustade cyklar.
Även lösa 06-delar finns till bra pris, bra om man blir sugen på kolfiber,
eller behöver reservdelar senare.

Nyare Campagnolo är mindre "råa" än de var förr, så skillnaden i det avseendet mot
Shimano är numera mindre.

Ingen risk att man bromsar av misstag när man växlar med Campa, men jag gissar att
man vänjer sig med de lite överdimensionerade broms- och växelreglagen som Shimano har.

Sen som sagt avgjort snyggare med alla vajrar under styrlindan.

Senast redigerad av en moderator:
Campa vs Shimano!
Ja, två argument då.

Alla verkar ju vara mer eller mindre elitistiska miljöpartister i sitt argumenterande varför cyklister som inte släpper ut avgaser då får köra på folk på trottoarer och köra mot rött osv.
Då överväger man ju inte ens att använda något som transporterats från andra sidan klotet, utan håller sig till närmaste balla alternativ.

Dessutom gäller väl samma som för (motor)cyklar: hellre syrran på bordell, äta en burk mask osv.

Ja, då behöver ju egentligen inget mer tlläggas.

Campa vs Shimano!
evosmos skrev:

> Så, det var väl enkelt. Vill du se snygg ut,
> välj Campa.
> Spelar utseendet ingen roll? Ta den billigaste.

När det gäller en del grejer är Campa både snyggare och billigare: Campa Veloce ergogrepp: 1133:- Shimano 105 STI 1751:- hos Bikebuster. Record/ Dura Ace 2521:- resp 2811:- osv. Det kan hända att det jämnar ut sig med hela grupper men man behöver inte betala mer för snygga prylar.

Campa vs Shimano!
Folkstorm! Härligt! Mera, mera! Jag undrar över känslan av exakthet i växlingen/bromsningen, om någon känns rappare än den andra o.s.v. Sedan undrar jag om Campa Centaur motsvarar Shimano Ultegra i nivå. Jag har fått för mig det, men är inte säker.

Campa vs Shimano!
Campa är snyggare, det är ett gott skäl att välja det :) Sen så sa en gång ett fd landsvägsproffs i Italien till mig att Campa håller aningen längre än Shimano, men då maler de ju en helsikes massa mil med prylarna.

Campa vs Shimano!
Jo, Centaur/Ultegra matchar varandra i funktion/vikt/pris -mitt tips är att du går till en cykelhandlare och klämmer ordetligt på handtagen för att känna vilka som känns bäst -vad jag har hört så är Shimanobromshandtagen svåra att nå från bocken med tjejhänder (och bromsa måste man även i bocken ibland...)

Campa vs Shimano!
Har en hoj med Dura Ace och en med Chorus och jag lutar åt att gilla campa bättre. Lite kärvare växlar men något mer distinkta. Föredrar tumknappen snarare än dubbelt broms/växelreglage (har dock hört/läst att en del har svårt att nå växelknappen på Campareglagen).
Bromsarna märker jag ingen direkt skillnad på.

Utseendet på shimanoreglagen är dock helt oacceptabelt, hur snygg cykel man än har så välter den visuelt framåt när man kollar på den, blir helt fel balans.

En Wilier med Campa grejer, aldrig har väl valet varit lättare!

Campa vs Shimano!
bng skrev:
> Om man gillar att hålla i ett par dildos är
> valet givet.

<manschauvinistiskt mode on>

Italienska dildos versus japanska g.....r då eller?

Själv föredrar jag g.....r i alla fall.

/<manschauvinistiskt mode off>

/Fedde

Campa vs Shimano!
"schramm" uttalas det, har jag läst och hört.
Är också väldigt nöjd med min SRAM grupp. Handtagen är oerhört väl genomtänkta, och passar mina händer perfekt. Gillar också den något mer distinkta känslan när man växlar ner jämfört med Shimano som jag hade tidigare. Att växla ner, känns om på det gör med Campa, och växla upp känns som på Shimano.
( fast nu gällde ju tråden shimano eller campa.......)

Campa vs Shimano!
Miss Lycka skrev:
> Schlamm? och på Japanska Schlemm!
>

>
> Eller var det fiskerullarna?

???
Hur kan det uttalas så?

Campa vs Shimano!
nypan skrev:
> "schramm" uttalas det, har jag läst och hört.
Kommer alltid att tänka på Borat när jag hör det

Campa vs Shimano!
Vilken är snyggast?

p044998.jpg

eller

p043642.jpg

Shimano är lite kurvigare i forman, Campa mer stilren. Svårt...
Campas carbonlookalike-Chorus och Record tycker jag inte är
så snygga. Det är jag nog rätt ensam om...

Campa vs Shimano!
SuperApe skrev:
> snacka inte skit om carbonchorus, Mr 2danger. ;-)

Haha, surt sa räven...

Campa vs Shimano!
Dr. Freak. skrev:
...
> Alla typer av tyckanden och synpunkter välkomnas
> varmt!

Namnet Campagnolo låter vackrare. Måste följdaktilgen vara bättre. Jag tror att man blir gladare och därmed snabbare om man har en komponentgrupp med fint namn.

(Kan inte ett skit om lvg, men Dr. Freak ville ju ha alla synpunkter...)

Campa vs Shimano!
Det blev Campagnolo Centaur! På Carrera-ram - Cortina WB hos ECI! Cykeln är enligt uppgift färdig, och väntar på mig nu. Jag såg den i "halvtid" och den artade sig underbart, förstås! Just nu brottas jag med en hemsk och envis förkylning och dessutom väntar jag på att min beställda hjälm, Bell Sweep R, skall anlända till ECI. Jag längtar efter att bli frisk och rask så att jag kan hämta...

Campa vs Shimano!
Eftersom man knappast kan komma cyklande med ett par Bora på en cykel med Shimano så är det ju nödvändigt att skaffa Campa ifall man vill klä sin cykel med hjul av ädel börd.

Campa vs Shimano!
Jag har en gammal Cannondale 2.8 med shimano 600, och allt, inklusive 600-naven, går osm smort fortfarande, trots att den cykeln har tränats och tävlats och tourats och älskats, så nog håller Shimano.
Skulle jag köpa idag skulle jag välja campa av rent estetiska skäl, shimano har spårat ur helt gällande vevpartierna och storleken på greppen. Jag har dock inte testat dom, tänk om dom är skönare, vilket dilemma...:)

För övrigt så håller jag med om att carbon-växlarna inte tilltalar mej, jag gillar vanliga stilen mer, gällre för övrigt även vevpartierna.
Härligt att man för en gångs skull har en helt onödig estetisk böjelse som gör cykeln billigare, det hör väl inte till vanligheterna precis...

Sen har jag funderat på vad som händer med bromshandtagen i carbon när man synar asfalten på närmre håll, blir det bara skit kvar av dom eller är det lugnt? dom sitter ju ganska utsatt på cykeln, och jag antar att dom är dyyr som reservdel

Campa vs Shimano!
Det pratas om stilrenhet när det gäller campa. Och det första man ser när man tittar på en cykel är skeletonbromsarna. Klart i klass med shimanos broms/växelreglage, kanske är de praktiska men inte är de snygga.

Campa vs Shimano!
skaparn skrev:
> Eftersom man knappast kan komma cyklande med ett
> par Bora på en cykel med Shimano så är det ju
> nödvändigt att skaffa Campa ifall man vill klä
> sin cykel med hjul av ädel börd.

Det är väl därför Campa har skapat varumärket Fulcrum för att även Shitmanofrälsta ska kunna köra med italienskt lyx: http://www.fulcrumwheels.com/jspful...=8&varid=12&crankset=false&lang=en&world=road

Campa vs Shimano!
Dr. Freak. skrev:
> Det blev Campagnolo Centaur!

Rätt val!

- och ja, bakväxeln kommer hålla längre än ostkakans exempel.

Tillbaka
Topp