Campagnolo 11-delad bakväxel med klassiskt utseende?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Håller på att bygga en neo-retro Colnago i stål och det lutar just nu åt att köra 11-delat.
Har en snygg Campy Veloce 10-delad grupp men har just beställt ett par 50 mm kolfiberhjul med shimano-body. Eftersom Campy/Shimano verkar fungerar ihop på 11-delat men inte på 10-delat är jag intställd på byte till det förra.
När jag kikar på 11-delade bakväxlar från Campagnolo blir jag dock mkt besviken - de ser inte alls så där klassiska ut (snarare som någon dålig kopia av Shimanos mtb bakväxlar). Finns det någon Campagnolo 11-delad bakväxel serie som jag kan ha missat som har utseende ungefär som nedan? Eller är det att leta på Ebay? Antar att det inte går att använda min 10-delade bakväxel med en 11-delad kassett?
unnamed.webp

En sån här kanske, det är nog den med mest klassiskt utseende.
Inte så enkla att få tag på nu, kanske går att hitta en begagnad.

Mja... Bakväxlar har alltid ett justeringsomfång, som ofta, med dagens små marginaler går att övervinna. Men för att svara på detta måste man först prova...

Eller varför inte byta body till Campa på nya hjulen om du nu sitter på en snygg 10-delad Campagrupp? både billigt och enkelt om det går.

vart har du fått att campa/shimano 10 inte är kompatibla? är inga som helst problem o mixa campa o shimano på 10 delat har själv kört campahjul med 10 delad campakassett med shimanodrivlina funkade utmärkt o har monterat åtskilliga 10 delade hjul med shimanokassett på campa 10 speed drivlinor under åren i verkstan

enda är du behöver spacer bakom kassetten för köra 10 delat på 11 delad body på nya hjulen

vart har du fått att campa/shimano 10 inte är kompatibla? är inga som helst problem o mixa campa o shimano på 10 delat har själv kört campahjul med 10 delad campakassett med shimanodrivlina funkade utmärkt o har monterat åtskilliga 10 delade hjul med shimanokassett på campa 10 speed drivlinor under åren i verkstan

enda är du behöver spacer bakom kassetten för köra 10 delat på 11 delad body på nya hjulen
Det där stämmer ju inte. 10-delad Shimanokassett och resten 10-Campa funkar inte acceptabelt. Det skiljer för mycket i distans mellan dreven. Jag har också testat. Och jag är inte känslig, men det blir inte bra växlingar genom hela kassetten.

Tillbaka
Topp