Campagnolo Centaur eller Athena

Allsport

Ny medlem
Hej.

Ska välja grupp till min fulkines som ska sättas ihop snart. Har bestämt mig för Campa, men inte vilken grupp det blir.

Nån som provat båda eller som vet skillnader i funktion och känsla? Vad får man för den extra tusenlappen om man väljer Athena istf Centaur? Är det enbart den extra kuggen eller skiljer det även kvalitetsmässigt?

Athena:
+ 11 växlar
+ bättre kvalitet än Centaur?
- specialverktyg för tex kedja
- har hört rykte om att det är svårare att ställa in växlar än för 10 vxl

Centaur:
+ billigare
+ lättare underhåll
- sämre kvalitet?

Senast ändrad:
Jag kör både centaur, på crossen, athena alu med powertorque på gammelracern och athena carbon ultratorque på finracern. Tycker faktiskt carbon ut funkar bättre än alu powertorque. Powertorque kräver lite special fippel för att få loss. Centaur funkar bra men känns lite billigare och kan inte växla lika många växlar på en gång. 11sp kräver lite fippel för att montera kedjan...

Allsport skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej.
>
> Ska välja grupp till min fulkines som ska sättas ihop snart. Har bestämt mig för Campa, men > inte vilken grupp det blir.
>
> Nån som provat båda eller som vet skillnader i funktion och känsla? Vad får man för den extra
> tusenlappen om man väljer Athena istf Centaur? Är det enbart den extra kuggen eller skiljer det
> även kvalitetsmässigt?
>
>
> Athena:
> + 11 växlar
> + bättre kvalitet än Centaur?
> - specialverktyg för tex kedja
> - har hört rykte om att det är svårare att
> ställa in växlar än för 10 vxl
>
> Centaur:
> + billigare
> + lättare underhåll
> - sämre kvalitet?

Jag skulle vilja påstå att Centaur är något av det mest prisvärda du kan köpa eller kunde. Problemet är väl kanske att den 10:o delade inte finns kvar när/om du skulle behöva reservdelar.

Detta till trotts skulle jag välja Centaur. Men det bara för att jag kör på 10:o delat record redan och en "reserv cykel" med Centaur.

Å andra sidan är 11:a delat just det 11:a delat som ogami skriver.

Appel skrev:
> Jag kör både centaur, på crossen, athena alu
> med powertorque på gammelracern och athena carbon
> ultratorque på finracern. Tycker faktiskt carbon
> ut funkar bättre än alu powertorque. Powertorque
> kräver lite special fippel för att få loss.
> Centaur funkar bra men känns lite billigare och
> kan inte växla lika många växlar på en gång.
> 11sp kräver lite fippel för att montera
> kedjan...

Verkar ju som Athena har Powertorque nu med enligt Campagnolos hemsida, oavsett om det är alu eller kolfiber.

Så med andra ord Allsport spelar det ingen roll, om du inte kommer över en grupp med fina Ultra Torque då. Fördelen med Athena är att du inte behöver byta så mycket om du vill uppgradera.

Kör själv på 2011 Veloce. Det fungerar bra och känns mer prisvärt (ca 400 €) än Centaur eller Athena. De 2 största nackdelarna jämfört med Shimano är att man inte kan ställa in avståndet till bromshandtagen (så dåligt val om man har korta fingrar) på ett smidigt sätt samt att man inte kan använda Shimanohjul eller nav.
Powertorque är också lite meckigare att ta bort vevpartierna på då du behöver en vevarmsavdragare.
Växlarna och bromsarna fungerar utmärkt.

Tjena

Jag har Athena 11 och är med väldigt nöjd. Ska byta kedja nu snart och blev lite fundersam när jag läste att man behöver specialverktyg till kedjan, vad är det för något, någon som kan skicka en länk?

crf450 skrev:
> Tjena
>
> Jag har Athena 11 och är med väldigt nöjd. Ska
> byta kedja nu snart och blev lite fundersam när
> jag läste att man behöver specialverktyg till
> kedjan, vad är det för något, någon som kan
> skicka en länk?

Jag har kört vanlig KMC-lås på min kedja i mer än 100 mil utan några som helst problem.
bild.JPG

Fy fan vilket rövarpris på kedjebrytare. Men det går att kapa den gamla kedjan med en vanlig brytare va? Blir ett KMC lås, borde man väl kunna köpa hos sin lokala handlare eller?

Tack för alla tips. Det lutar åt Athena. Det känns mest rätt om man vill uppgradera nåt framöver.
Angående kedja så kör ni alltså Campa-kedja (11s) med lås för 10s Kmc, stämmer det? Alternativt kan man ju köra KMC kedja också men den är ca 10€ dyrare än Campa. Vilket är bäst om man vill ha lås på kedjan?

crf450 skrev:
> Fy fan vilket rövarpris på kedjebrytare. Men det
> går att kapa den gamla kedjan med en vanlig
> brytare va? Blir ett KMC lås, borde man väl
> kunna köpa hos sin lokala handlare eller?

Kapa är inga problem, mest att sätta ihop som gör de enklare med Campa kedjebrytare. Men med kedjelås är allt fröjd och man kan le istället för att klaga :D

Ena är för 10sp och den andra för 11sp kedjan som är lite smalare

Redigerat:

Jag läser snabbt och fel och svarar inte på någonting...

Senast ändrad:
Appel skrev:
> Ena är för 10sp och den andra för 11sp kedjan
> som är lite smalare

Vad svarar du på?

Athena och centaur skiljer sig inte så mycket åt annat än antalet växlar.
Att man skulle behöva specielverktyg till den 11-delade kedjan har jag hört talas om men själv har jag monterat på och av kedjan på min 11-delade Chorus hoj med mitt gamla multiverktyg som följer med i ryggfickan under cykelturerna, så min egen erfarenhet är att det går bra med i princip vilken hyfsad bra kedjebrytare som hellst.

Däremot är de 11-delade kassetterna fortfarande nästintill kriminellt dyra även om exempelvis Miche har billigare kopior.

Själv skulle jag naturligtvis lägga några tusenlappar till på en Chorus grupp för det är först där du kan växla steglöst åt båda håll numera.
Athena och grupperna under fungerar precis som Shimanos alla grupper gör, man kan gå flera steg till lättare växlar men till dom tyngre får man trycka en gång för varje kugge.
På Chorus (och de efterföljande Record grupperna naturligtvis) kan man växla 5 drev på en tumtryckning.

Tyvärr var faktiskt Centaur bättre förut, på min gamla cross med 9-delad Centaur från tidigt 2000-tal kan man växla likadant som på nuvarande Chorusen (ibland går faktiskt utvecklingen åt fel hål).

Köpte Athena (kolfibervarianten) till en av mina racers. Van med Record och Chorus sedan tidigare.
Ångrade mig.
Dels för att jag kraftigt gillar att kunna riva i fler växlar samtidigt - precis så som a.svensson skriver.
Dels för vevpartiet Power Torque.
Jag fick jaga länge innan jag hittade en 14mm-nyckel för bulten som håller ihop skiten och när man ska plocka bort vevarmarna måste man ha en extra avdragare.
Försökte med en "billig-järnaffärs-avdragare" men den vill inte arbeta på rätt sätt så nu blir det väl till att skaffa Park Tool-varianten eller annat penningslukande alternativ.
Gillar verkligen inte när man måste skaffa dyra verktyg för ett enda ynka ändamål.
Så för en stor del av de pengar jag sparade genom att inte köpa Chorus får jag köpa Athena-specifikt verktyg + 14mm-nyckeln.

rback skrev:
> Köpte Athena (kolfibervarianten) till en av mina
> racers. Van med Record och Chorus sedan tidigare.
> Ångrade mig.
> Dels för att jag kraftigt gillar att kunna riva i
> fler växlar samtidigt - precis så som a.svensson
> skriver.
> Dels för vevpartiet Power Torque.
> Jag fick jaga länge innan jag hittade en
> 14mm-nyckel för bulten som håller ihop skiten
> och när man ska plocka bort vevarmarna måste man
> ha en extra avdragare.
> Försökte med en "billig-järnaffärs-avdragare"
> men den vill inte arbeta på rätt sätt så nu
> blir det väl till att skaffa Park Tool-varianten
> eller annat penningslukande alternativ.
> Gillar verkligen inte när man måste skaffa dyra
> verktyg för ett enda ynka ändamål.
> Så för en stor del av de pengar jag sparade
> genom att inte köpa Chorus får jag köpa
> Athena-specifikt verktyg + 14mm-nyckeln.

Tips angående 14mm-nyckeln, så köpte jag 14mm 1/2" hylsa på Biltema för 43:-. Avdragare till vevarmarna får jag lösa när det blir dags för demontage.

Jo jag köpte också en hylsa med 14mm-bit. Men eftersom jag inte bor i en stor stad så blev jag tvungen att skaffa den på annat håll. Lokala järnaffären hade inte så stor insex.
Bara ett jäkligt i-landsproblem att upptäcka att man måste vänta en dag eller två extra innan man får ihop cykeln bara för ett sketet litet verktyg.
Sedan började vevpartiet knäppa och låta något helt vansinnigt efter ett pass i regn så nu borde jag få upp lagerskålarna, putsa och fetta men det är givetvis omöjligt innan jag har rätt utdragare för vevarmen. Har låtit cykeln stå i flera veckor nu då jag inte kommit mig för att skaffa hem verktyget. Tur att jag har två racers ;)
...och det ordnar sig säkert.

Tillbaka
Topp