Campagnolo Centaur utan kolfiberdelar

Sennsa

Aktiv medlem
Är på jakt efter en Campa Centaurgrupp till min klassiska stålräser, men det är förbannat svårt att hitta något utan en massa kolfiberdetaljer. Har funnit till bra pris på http://www.shinybikes.com/bikes/campagnolo-centaur-groupset.html, men det skulle inte se så snyggt ut med kolfiberreglage. Misstänker dessutom att det är kolfiber på bakväxelparallelogrammet, har mailat för att fråga, men inte fått svar än.

Vet någon om det fortfarande tillverkas Centaurreglage i alu? Var kan jag hitta det isf?

Annars är väl alternativet att försöka få tag på en överbliven eller begagnad 2009 grupp, men det är lättare sagt än gjort.

Några här avrådde dessutom från att köpa tiodelade campagrupper, kan någon förklara varför? För att allt kommer bli 11sp inom en snar framtid och det blir svårt att få tag på delar?

Eventuella övriga tips mottages tacksamt.

Så fick jag precis svar från shinybikes, tydligen kan jag få alubakväxel till centaur, men campa har slutat med alureglage. Athena vore riktigt fint, frågan är bara om det är värt ~60£. Vad tycker ni, värt att satsa på?

Sennsa skrev:
-------------------------------------------------------
> Så fick jag precis svar från shinybikes,
> tydligen kan jag få alubakväxel till centaur,
> men campa har slutat med alureglage. Athena vore
> riktigt fint, frågan är bara om det är värt
> ~60£. Vad tycker ni, värt att satsa på?

6785.- på merlincycles mot 6219.- för Centaur.

Athena kostar 6079:- + frakt på shinybikes (om man väljer 12-25 kassett blir det 5873:-, undrar varför)... Det är så bra så det inte går att stå emot tror jag.

Sennsa skrev:
> Athena kostar 6079:- + frakt på shinybikes (om
> man väljer 12-25 kassett blir det 5873:-, undrar
> varför)... Det är så bra så det inte går att
> stå emot tror jag.

Klart köpläge.

Sennsa skrev:
> Athena kostar 6079:- + frakt på shinybikes (om
> man väljer 12-25 kassett blir det 5873:-, undrar
> varför)... Det är så bra så det inte går att
> stå emot tror jag.

12-25= ingen låsring dvs billigare.

Johan A skrev:
> Betyder det att kassetten ramlar av?

Hehe nej. Det betyder att campagnolo hjul alltid säljs med en låsring som passar till 12 och 13 t kassetter och kassetterna i sin tur säljs utan låsring ( du har ju redan en). en 11t kaset kommer dock med låsring och är därför oftast en 150 kr dyrare (låsrings kostnaden).

Varför Italienerna har valt att göra så här är ett mysterium för mig men en annan happyit kan kanske förklara det.

Scott tokig skrev:
> Varför Italienerna har valt att göra så här
> är ett mysterium för mig men en annan happyit
> kan kanske förklara det.

Det är väl inget mysterium? Självklart beror det på att dom även vill sälja sina hjul.

Köper man 11-delat får man alltid med låsring.

JT skrev:
> Scott tokig skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför Italienerna har valt att göra så här
> > är ett mysterium för mig men en annan happyit
> > kan kanske förklara det.
>
> Det är väl inget mysterium? Självklart beror
> det på att dom även vill sälja sina hjul.
>
> Köper man 11-delat får man alltid med låsring.

Visst är det ett mysterium. Hjulen är ju superbra, de säljer dem ändå och varför då inte sälja alla hjul med en 11t och en 12t låsring och kassetter utan låsringar i så fall?

Annars kan du hitta halvgamla reglage på ebay, NOS. Dom här t ex:http://cgi.ebay.co.uk/Campagnolo-Centaur-Ergolevers-Alloy-Shifters-/360265270436?cmd=ViewItem&pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=item53e17bc4a4 som i och för sig var onödigt dyra. Och från USA och då brukar det bli tull och moms. Har man lite tålamod så dyker det alltid upp några till ett vettigt pris i england eller tyskland..

ingen konst att hitta blanka alu campa-grejer. jag uppdaterade min stålracer förra året. Hittade både blanka Record, Chorus, Centaur och Veloce, även nav. Jag hittade allt hos

LO-cykelsport, har mycket gammalt Campa
Racerdepon
Cykelcity Lund
Evalds MTB
LO-cykelsport byggde också fin-fina hjul på Mavic Open Pro på blanka Chorusnav! Snyggt!
Salve

Tillbaka
Topp