Campagnolos grupper

Stålhäst

Aktiv medlem
Campagnolos grupper
Nu när jag precis byggt klar min cykel har jag börjat titta på nya saker.

Tittar nu på komponentgrupper, mycket på Campagnolos.

Vad är skillnaden på Campagnolo Chorus, Potenza och Athena? De känns ganska liknande varandra. Hur förhåller de sig till Shimanos gruppset?

Campagnolos grupper
Bra guide, tack.

Athena kan alltså ses som shimano 105ultegra
Och potenza som shimano ultegra
Och chorus som shimano ultegradura ace :)

Bra att ha litet referenspunkter.

Campagnolos grupper
Svårt att jämföra rakt av eftersom man jobbar med lite olika utgångspunkter i framförallt lägstanivå. Campagnolo är ett utpräglat entusiast- och prestigemärke med en i stort sett obefintlig OEM-marknad. I pris motsvaras väl Dura-Ace av Record, med Super Record som överlyxigt alternativ. Grovt förenklat kan man säga att Chorus motsvar Ultegra (dvs bruksig tävlingskvalla med samma funktioner som toppgrupperna i lite mer tillgängligt utförande).

Campagnolos grupper
Athena görs inte längre möjligtvis att gruppen finns att köpa någonstans på nätet dock.
Den silvriga versionen av Athena var i min bok den vackraste gruppen över huvud taget.
Skillnaden mellan Chorus och Potenza är främst vikt och pris men även hur växlingen görs.
Potenta växlar som Shimano åtminstone gällande bakväxeln.
Ett tryck och ett släpp så växlar den ett steg upp, ska man ta fler kuggar får man göra om proceduren.
Chorus fungerar som de dyrare grupperna, man kan växla 5 steg i en enda rörelse.
Potenzas växling är enklare men Chorus är snabbare.

Campagnolos grupper
Athena görs inte längre möjligtvis att gruppen finns att köpa någonstans på nätet dock.
Den silvriga versionen av Athena var i min bok den vackraste gruppen över huvud taget.
Skillnaden mellan Chorus och Potenza är främst vikt och pris men även hur växlingen görs.
Potenta växlar som Shimano åtminstone gällande bakväxeln.
Ett tryck och ett släpp så växlar den ett steg upp, ska man ta fler kuggar får man göra om proceduren.
Chorus fungerar som de dyrare grupperna, man kan växla 5 steg i en enda rörelse.
Potenzas växling är enklare men Chorus är snabbare.
Känns nästan som bättre kvalitet med ett klick i taget på något sätt. Kanske för att det går att mång-klicka på mina acera på pendlaren?

Campagnolos grupper
Potenza känns väldigt prisvärt tycker jag. Man kan få en grupp för ca 6000, eftersom det är campagnolo, snyggt, och motsvarar ultegra känns det som ett väldigt bra pris.

Campagnolos grupper
Svårt att jämföra rakt av eftersom man jobbar med lite olika utgångspunkter i framförallt lägstanivå. Campagnolo är ett utpräglat entusiast- och prestigemärke med en i stort sett obefintlig OEM-marknad. I pris motsvaras väl Dura-Ace av Record, med Super Record som överlyxigt alternativ. Grovt förenklat kan man säga att Chorus motsvar Ultegra (dvs bruksig tävlingskvalla med samma funktioner som toppgrupperna i lite mer tillgängligt utförande).

Det är sant. Jag hade valt veloce över tiagra, även om de ska vara likvärdiga.

Campagnolos grupper
Det är sant. Jag hade valt veloce över tiagra, även om de ska vara likvärdiga.
Man väljer alltid Campagnolo före Shimano.

Det var som en gammal cykelpolare så.

Vill man ha välfungerande, kvalitativa saker kan man välja Shimano.
Vill man ha lätta, välfungerande saker kan man välja SRAM.
Men vill man ha lätta, välfungerande och kvalitativa saker finns bara ett märke, nämligen Campagnolo.

Campagnolos grupper
Vilken nivå är du ute efter?

Jag tycker att mina Centaur carbon 11 är grymt fina, kolfiber i reglagen men med silver på bakväxeln. Funkar dessutom fint med elvadelat Shimano, då kan jag köra samma hjul på alla cyklar.

Nya Centaur är jag inte lika förtjust i.

Kör på Potenza!

Campagnolos grupper
Vevlagret finns kvar. Har dock inget verktyg just nu att ta loss det med eftersom plastringen som följde med sprack när jag försökte:/

Jag tänker att jag byter hjulen till ett par i kolfiber med högre profil. Det skulle vara spännande att testa. Alternativt något som är helt i aluminium.

Campagnolos grupper
Fråga till campagnolokännarna här på happy. Själv kör jag med athena/chorus som jag är helt nöjd med och lär inte byta men jag är lite nyfiken på hur känslan är i växlingen på athena jämfört med nya potenza. Läst någonstans att poteza ska vara ännu "lättare" i växlingen. True or false?

Campagnolos grupper
Fråga till campagnolokännarna här på happy. Själv kör jag med athena/chorus som jag är helt nöjd med och lär inte byta men jag är lite nyfiken på hur känslan är i växlingen på athena jämfört med nya potenza. Läst någonstans att poteza ska vara ännu "lättare" i växlingen. True or false?
Vet inte riktigt, men snart så!

Tillbaka
Topp