Cane creek db coil il

Klas A

Aktiv medlem
Cane creek db coil il
Någon som har lite långtidserfarenheter av nämnda dämpare?

Efter ett par decennier på stålfjädrade offroad mc och en gammal AM cykel så har jag landat i att jag vill nog fortsätta med det. Antar att jag gillar den mekaniska kontakten med underlaget.

Hur funkar de, hur håller de ihop, hur använder ni dem?

Cane creek db coil il
jofahjalm sa:
Den vanliga med piggyback har ju funnits i ungefär 90 år nu och är robusta grejer. Jag hade gått på en sådan och inte oroat mig.

Gått på en piggyback? Eller inte oroat mig överhuvudtaget?

Tänkte om någon kan berätta om hur de upplever den i olika situationer. Stigcykling på platten, bikepark osv. Lockas av den låga vikten och inställningsmöjligheterna. Annars finns ju t ex rs vivid rc2 till rimligt pris. När behöver man en piggyback egentligen? Till vardags är jag rätt säker på att jag inte behöver det, men från toppen på Åreskutan?

Cane creek db coil il
Jag har kört med den nu i drygt två månader nu. Det är min första coil så jag har inget att jämföra med. Men det som jag gillar mest är lugnet och greppet man får. Har kört både Flottsbro och ESS i Falun med den. Climb Switch är väldigt smidigt för transportsträckor och långa mindre tekniska klättringar. Överlag är jag toknöjd!

Cane creek db coil il
rikhal sa:
Jag har kört med den nu i drygt två månader nu. Det är min första coil så jag har inget att jämföra med. Men det som jag gillar mest är lugnet och greppet man får. Har kört både Flottsbro och ESS i Falun med den. Climb Switch är väldigt smidigt för transportsträckor och långa mindre tekniska klättringar. Överlag är jag toknöjd!
Hur känns det igentligen att köra med en spole

Cane creek db coil il
Klas A sa:
jofahjalm sa:
Den vanliga med piggyback har ju funnits i ungefär 90 år nu och är robusta grejer. Jag hade gått på en sådan och inte oroat mig.

Tänkte om någon kan berätta om hur de upplever den i olika situationer. Stigcykling på platten, bikepark osv. Lockas av den låga vikten och inställningsmöjligheterna. Annars finns ju t ex rs vivid rc2 till rimligt pris. När behöver man en piggyback egentligen? Till vardags är jag rätt säker på att jag inte behöver det, men från toppen på Åreskutan?

Du sätter väl inte en sprialfjäder på cykeln för att spara vikt? Att jag inte hade valt en inline är för att jag har svårt att tro att den skulle vara lika robust. Den vanlig CCBDcoil är ju bevisat jätterobust. Många av CC andra grejer är "sådär". Varför skulle man inte ha en piggyback? Du får in med olja i dämparen och serviceintervallen klarar sig bättre.

Cane creek db coil il
sdx sa:
rikhal sa:

?

Cane creek db coil il
rikhal sa:
sdx sa:
rikhal sa:

?
Coil översatt till svenska betyder spole och inget annat i regel så talas det om i engelskan spring coil.

Cane creek db coil il
sdx sa:
rikhal sa:
sdx sa:
rikhal sa:

?
Coil översatt till svenska betyder spole och inget annat i regel så talas det om i engelskan spring coil.

Ahaa. Då är jag med. Gällande viktökningen så spelar det ingen roll för min del då cykeln redan väger dryga 15,5. Så med ett par extra 100gr känns inte av.
Det jag upplever som väldigt positivt är följsamheten och känsligheten bakhjulet får mot marken och därmed blir greppet bättre.

Cane creek db coil il
Har haft en IL-dämpare, dock en air, och jag säger aldrig mer. Den var över hos CC i USA två gånger innan jag gav upp. Ser inte syftet riktigt när det finns piggyback som funkar. Och i synnerhet inte när man redan valt bort låg vikt genom att välja spiralfjäder.

Cane creek db coil il
sdx sa:
rikhal sa:
sdx sa:
rikhal sa:

?
Hur var det, skulle du inte lära dig att skriva ordentligt själv innan du har åsikter om hur andra skriver?

Cane creek db coil il
jofahjalm sa:
Klas A sa:
jofahjalm sa:

Du sätter väl inte en sprialfjäder på cykeln för att spara vikt? Att jag inte hade valt en inline är för att jag har svårt att tro att den skulle vara lika robust. Den vanlig CCBDcoil är ju bevisat jätterobust. Många av CC andra grejer är "sådär". Varför skulle man inte ha en piggyback? Du får in med olja i dämparen och serviceintervallen klarar sig bättre.

Inte för att spara vikt men för att få en coildämpare med minimal viktökning jämfört med luftdämparen. Piggybacken väger runt 200 gram mer. Funderar även på coil alternativ i fronten och vill inte att det ska dra iväg till något som man inte orkar trampa. Sen så är jag även smålänning. Men framförallt så passar egentligen ingenting på min Commencal meta v4 enligt tillverkaren. Men jag är rätt säker på att inline dämparen passar om man sätter den upp och ner men det funkar inte med piggyback.

Kanske funkar det att ha den rättvänd dock. Vet att det går att få dit en vivid coil. Tror att Commencal säger att inga coildämpare passar för att det är väldigt tight mellan ram och fjäder.

Cane creek db coil il
TK sa:
Det har varit ganska mycket reklamationer på IL tyvärr så jag skulle också satsat på den gamla beprövade.

Men gäller det coilversionen också? Vad jag läst så var det mycket problem med luftfjädern men att db coil skulle vara i princip piggyback dämparen nedbantad.

Tillbaka
Topp